Gå til innhold

Oppgradering fra ATI 5850 til GTX670 eller HD7970?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer å oppgradere mitt skjermkort fra ATI 5850 til enten Nvidia 670 eller ATi 7970, men hvilket bør man velge?

 

Bruker pc'en til mye hdmi ut til 46" lcd og noe spilling (lette, diablo3, hon osv).

 

Specs: Intel 2600K, 16GB DDR3-1600 - PC3-12800, Asus P8Z68-V Pro, SSD, 1000W PSU

 

Mvh

 

Andreas

Endret av andreasoe84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du ha et så bra grafikkort for de oppgavene der? Og hva du skal med en 2600k, 1000w PSU og 16gb for å se film og spille Diablo er for meg uforståelig.

 

Du kunne fint klart deg med en 2120, 8 gb RAM og 500w PSU.

 

Om du ikke har problemer med å spille de spillene du henviser til er det vel ingen vits i oppgradere

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Slik det ser ut fra trådstarter så ser det ut som han ønsker å oppgradere maskinen sin slik at den kan fungere noen år fremover, og ikke bare fungere AKKURAT NÅ. Naturlig nok så vil folk med svak maskinvare tendere til å spille mindre krevende spill. Hvis trådstarter nå oppdaterer til 2600k'en og et bra skjermkort så kan han plutselig spille Max Payne 3 på ultra.

 

Jeg anbefaler deg å oppgradere med de komponentene du velger. For skjermkortene sin del så yter disse veldig likt. Hvis du kjøper et kort med stock speed på core og memory så vil GTX 670 yte best uten noen form for tweaking. For overklokkede utgaver så vil det være nærmest ingen forskjell og hvis du overklokker selv så er sannsynligheten for å få best ytelse ved et 7970 klart større enn for et GTX 670.

 

En annen ting å tenke på er at reference versionen (uten egne bedre vifter) til begge modellene er ganske støyende hvis du bestemmer deg for å overklokke. Derfor anbefales det å kjøpe et med custom cooler. Feks. Directcu TOP fra asus eller Sapphire 7970 med DualX-viften.

Endret av Joona
Lenke til kommentar

Audun0505 hvorfor du uten peiling på elektro/elktronikk (beviser du med det du skriver) skal uttale seg om noe du ikke har peiling på og bruke dette for å rakke ned på folk, ja det skjønner ikke jeg.

 

Skal gi deg en oppgave for å teste deg og gjetting er ikke godt nok, her kreves det utregninger/dokumentasjon.

 

I en pc er totalforbruket på 552W, og da er alle komponenter tatt med.

1: Hvor stor PSU må man ha.?

2: Den PSU du har valgt i spørsmål 1, holder den om en vil putte inn 6 ekstra disker, pcixpress hdd, pcixpress lydkort, ett par stk.eksterne USB disker + andre duppedingser som er blitt vanlig å koble til en pc.?

 

Kan gi et hint, og det er at en psu havner i samme gruppe som en dynamo (bil,mc,etc) og dimmere til lys.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Til andreasoe84 som startet tråden.

Jeg for min del hadde gått for et GTX 670, eller GTX 680, kommer ann på hvor mye du vil/kan legge i.

Min erfaring er at nvidia er enklere/bedre å ha med å gjøre, oftere oppdateringer av drive etc.

Uansett så bør det støtte/ha PCIe 3.0, eller er det liten vits i å oppgradere

Eksempler:

http://www.prisjakt....t.php?p=1185897

 

http://www.prisjakt....t.php?p=1239034

 

Og til sist et godt råd, kjøp nødvendigvis ikke ifra billigste nettbutikk, ha i tankene garanti/reklamasjon.. det kan fort lønne seg å ha betalt en hundrelapp eller 2 mere.!

Er det noen du ihvertfall bør styre unna, så begynner navnet på multi og slutter på com.

Håper dette kan hjelpe deg, om så bare litt på din videre vei.

Endret av hotjo
Lenke til kommentar

Audun0505 hvorfor du uten peiling på elektro/elktronikk (beviser du med det du skriver) skal uttale seg om noe du ikke har peiling på og bruke dette for å rakke ned på folk, ja det skjønner ikke jeg.

 

Skal gi deg en oppgave for å teste deg og gjetting er ikke godt nok, her kreves det utregninger/dokumentasjon.

 

I en pc er totalforbruket på 552W, og da er alle komponenter tatt med.

1: Hvor stor PSU må man ha.?

2: Den PSU du har valgt i spørsmål 1, holder den om en vil putte inn 6 ekstra disker, pcixpress hdd, pcixpress lydkort, ett par stk.eksterne USB disker + andre duppedingser som er blitt vanlig å koble til en pc.?

 

Kan gi et hint, og det er at en psu havner i samme gruppe som en dynamo (bil,mc,etc) og dimmere til lys.

Virker jommen ikke som om du sitter med de enorme elektronikkunnskapene heller, nå skal ikke jeg påstå jeg er noen ekspert, men jeg gjør et forsøk på å svare på spørsmålene dine.

 

1. En PC med totalforbruk 552W vil fint kunne drives av en 500-550W PSU, dette fordi en typisk PSU (las oss si Seasonic M12-II 520W) har effektivitet litt over 80%. En M12-II 520W som trekker 552W fra veggen vil levere ca 450-460W til maskinen, som er godt innenfor hva den klarer.

 

2. Sannsynligvis vil den det ja. Jeg regner nemlig ikke med at noen kommer til å kjøre Furmark, Linpack. 8x HDTune benchmark, musikkavspilling OG AS SSD Benchmark samtidig. Uansett vil ikke overbelastningen bli større enn 20-30W, som en M12-II 520W vil klare helt fint i kortere perioder.

Til andreasoe84 som startet tråden.

Jeg for min del hadde gått for et GTX 670, eller GTX 680, kommer ann på hvor mye du vil/kan legge i.

Min erfaring er at nvidia er enklere/bedre å ha med å gjøre, oftere oppdateringer av drive etc.

Fullt mulig, men om TS' nåværende 5850 fungerer tilfredsstillende i de spillene han spiller nå er det lite grunn til å oppdatere om han ikke ønsker å svi av penger på ingen vinning. Riktignok er et 670 nesten dobbelt så kraftig som et 5850, men jeg tviler på at de innsparte elektrisitetskostnadene vil klare å gjøre opp for 3500 kr utgifter i et nytt kort. Det kommer alltid noe bedre på markedet, og å oppgradere kun for å oppgradere er en særdeles dum idé.

Uansett så bør det støtte/ha PCIe 3.0, eller er det liten vits i å oppgradere

Eksempler:

http://www.prisjakt....t.php?p=1185897

 

http://www.prisjakt....t.php?p=1239034

Hvorfor må det ha støtte for PCIe 3.0? Det gir 2-3% bedre ytelse, er det virkelig noe å bry seg om når en 2600k har en PCIe 2.0-kontroller og denne vil vare mye lengre for spilling enn hva et GTX 670 vil?

 

Å kjøpe et GTX 680 i dag er å kaste penger ut vinduet.

Og til sist et godt råd, kjøp nødvendigvis ikke ifra billigste nettbutikk, ha i tankene garanti/reklamasjon.. det kan fort lønne seg å ha betalt en hundrelapp eller 2 mere.!

Er det noen du ihvertfall bør styre unna, så begynner navnet på multi og slutter på com.

Håper dette kan hjelpe deg, om så bare litt på din videre vei.

Helt enig i prinsippet, men kan ikke si noe spesifikt om multicom.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...