Gå til innhold

-Hjelp til valg av minne


SD88

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenkte jeg skulle oppgradere til litt mer minne enn det jeg har nå, men er litt usikker på hva slags minne jeg kan og ikke kan bruke på hovedkortet.

 

Det jeg bruker per dags dato er, 8GB Corsair Vengeance 1600MHz.

Link her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618010

 

Ønsker nå å oppgradere til 2x8GB Corsair Vengeance 2133MHz.

Link her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657876&cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87

 

Men kan jeg bruke det minnet på 2133MHz? Hva er forskjellen mellom CL9 og CL11?

Kjedelig å bruke 1200kr på nytt minne hvis hovedkortet ikke støtter dette.

 

Håper på raskt svar, takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kjøper du ikke bare et sett med 8GB av det minne du har fra før å kjører tot 16GB isteden. Frekvensen har minimalt å si til gaming som jeg regner med er ditt bruksområde. CL9 og CL11 er hvor raskt minne er til å fyre opp blokker. Altså hvor lang tid det tar å lese/skrive. Har også minimalt å si. Jeg kan finne benchmarks til deg senere hvis du fremdeles ikke tror meg :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så jeg kan bruke CL11 brikker hvis ønskelig?

 

Har ikke noe erfaring med dette selv, så måtte høre med noen her. Tenkte at det ville være en "god" merkbar forskjell mellom 2133GHz og 1600MHz blant annet med tanke på at det er en god forskjell i prisene mellom dem to, men hvis det ikke stemmer så kan jeg like greit bare kjøpe 8GB av det jeg allerede sitter med :)

 

 

 

Takk for svar :) +1

Endret av San22_
Lenke til kommentar

Her ser du en benchmark på Crysis Warhead:

39740.png

 

Som du ser er det ingen forskjell. Jeg regner med det er HK i signaturen din du skal bruke, Asus Sabertooth P67. Den støtter også følgende frekvenser: 1800 MHz, 1600 MHz, 1333 MHz, 1066 MHz. Med andre ord er konklusjonen at å kaste ut de 8GB du har fra før for et sett med 2133MHz RAM blir bortkastet(og vil ikke fungere på Sabertooth). Kjøp heller 2 brikker til av de brikkene du har fra før hvis du vil ha mer GB RAM.

 

Noen merkbark ytelsesøkning på spill vil du ikke se så lenge du ikke kjører veldig mange programmer i bakgrunnen. Da er det kjekt med ekstra RAM. Her ser du benchmark av mengde GB RAM i forskjellige spill:

x64_gamimg.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...