Gå til innhold

RAID5 feiler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en HighPoint RAID kontroller som feilet i kveld. En av diskene går ser ut til å være offline, så dukker den opp men så feiler det hele med rebuild failed.

Den korte tiden den av online, var det ikke noe fornuftig å få ut av SMART. Verdiene så ut til å være OK sammenlignet med de tre andre diskene.

Prøvde å kopiere ut dataene, men etter en stund feilet kopieringen og filsystemet på disken så ut til å være offline. Da viste det seg at nok en disk var offline (men da stå den første disken som feilet i OK status)

Kan det være kontrolleren som feiler eller er det disken(e)? Det er jo unektelig litt vanskelig å tro at flere disker begynner å ryke innen kort tid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter en stund prøvde jeg å avslutte ting, men ting hang. Jeg slo av strømmen og startet om igjen. Den første disken var offline når jeg gikk inn i kontrolleren før boot.

Windows XP ville kjøre en chkdsk ved boot, fant en feil. Og mens den gjorde det begynte kontrolleren å pipe igjen (ganske så irriterende lyd).

Skrevet

Siden jeg ble oversvømmet med gode tips her... :wee: så rev jeg ut de fire 500 Gb diskene og raidkontrolleren. Det hele ble erstattet med en 2 Tb disk. Etter mange timer med restoring av data fra backup, så var jeg atter online.

Men det som forbauset meg var at Canon sin software for å behandle RAW-bilder ble (anslagsvis) 5-10 ganger RASKERE når det kom til å lese, slette og skrive data til filsystemet. Og jeg som trodde at RAID-5 skulle gi økt ytelse på skriving og spesielt lesing.

Det kan vel tyde på at noe har vært galt helt fra starten av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...