Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ta opp geografi mens jeg går 3.klasse?


Anbefalte innlegg

Til høsten begynner jeg i 3.klasse vgs innen studieretningen studiespesialiserende. Jeg har forøvrig gode karakterer (venter nervøst på eksamenskarakteren i tysk 2 skriftlig da...), men fikk 4 i geografi i 1.klasse. Jeg har tenkt litt på om jeg skal ta opp geografi mens jeg til høsten går i 3.klasse, for da å få 5 eller kanskje 6.

 

Så, spørsmålet mitt er hvordan det er å ta opp geografi? Hvordan er geografi-eksamen? Hva synes dere som eventuelt har tatt opp faget selv, går det greit? Dette er jo såklart ganske individuelt, men hadde vært fint å høre andres erfaringer. Til høsten skal jeg ha de vanlige fellesfagene samt matematikk S2, kjemi 1 og biologi 2. Jeg har vurdert å studere medisin etter vgs, men har ikke rett fagkombinasjon eller snitt (per nå) til å klare det. Er usikker på hva jeg vil gjøre, rett og slett, men tenker at det kunne vært fint å iallefall forbedret geografikarakteren.

 

Kom gjerne med innspil!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Geografi er et fag det er veldig greit å ta opp, og i min mening kanskje det enkleste, sammen med samfunnsfag. Ja, du må ta det opp til høsten da det er litt for farlig å ha en ekstra eksamen i vårsemesteret. Du vil enkelt få 5 eller 6 hvis du øver litt. Eksamen er muntlig, du får temaet ditt 30 minutter før selve høringen. Høringen varer i 10-15 minutter, men dersom sensor/eksaminator skjønner at du er en kandidat for 6, sender de deg ut etter 5-10 minutter. Personlig øvde jeg 3 dager før eksamen og gikk ut med 6. Allikevel anbefaler jeg deg å øve en uke i forveien, noe jeg selv skulle ønske at jeg gjorde. Tre dager med kontinuerlig øving er ikke akkurat morsomt.

Endret av Sagan
Lenke til kommentar

Geografi er et fag det er veldig greit å ta opp, og i min mening kanskje det enkleste, sammen med samfunnsfag. Ja, du må ta det opp til høsten da det er litt for farlig å ha en ekstra eksamen i vårsemesteret. Du vil enkelt få 5 eller 6 hvis du øver litt. Eksamen er muntlig, du får temaet ditt 30 minutter før selve høringen. Høringen varer i 10-15 minutter, men dersom sensor/eksaminator skjønner at du er en kandidat for 6, sender de deg ut etter 5-10 minutter. Personlig øvde jeg 3 dager før eksamen og gikk ut med 6. Allikevel anbefaler jeg deg å øve en uke i forveien, noe jeg selv skulle ønske at jeg gjorde. Tre dager med kontinuerlig øving er ikke akkurat morsomt.

Kan jeg spørre hvordan du klarte det? Boka vår er jo sikkert på 300 sider eller noe. Har planer om å gjøre det samme som TS, tar det opp til høsten mens jeg går i vg2. Kan jeg spørre hvilken bok du brukte? I år har vi brukt en bok som heter Terra Nova, den er rett og slett helt jævlig tunglest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg brukte "Geografi" (Cappelen Damm), og jeg vil tro alle bøkene er omtrent like gode (men også like kjedelige). Jeg ville nok lånt to forskjellige skolebøker. Dersom noe står dårlig eller marginalt forklart i en bok, er det bare å slå opp i den andre. Jeg skrev notater fra hele boken, og det ble vel notater fra 100-150 sider daglig. Starter man tidligere slipper man dette. Det viktigste er nok å ha en høring med seg selv etter hvert kapittel, der du øver deg på å formulere stoffet. Det å forklare noe systematisk for første gang på eksamen kan bli surrete og irriterende for sensor/eksaminator å høre på.

Lenke til kommentar

Vi brukte Geografi fra Cappelen Damm i førsteklasse, så jeg tenkte å låne/kjøpe den. Det kunne sikkert vært greit å få tak i en bok til, som Sagan sier. Forøvrig har vi jo alltids google, så det burde jo holdt med en bok og deretter søke seg frem til det man lurer på. Eventuelt spørre en geografilærer på skolen om det er noe spesielt, det tar de seg kanskje tid til å svare på. Jeg skal nok starte tidlig med jobbingen, for tror nok ikke jeg klarer en 6'er med kun tre dagers jobbing! Syntes hele geografi-pensumet var et slit samt at jeg var fordomsfull og misfornøyd med læreren, så gadd aldri å bry meg særlig om faget i førsteklasse. Selv om det trolig vil være like uinteressant nå, har jeg lært en ting eller to om arbeidsvaner som vil komme godt med :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...