Gå til innhold

vanntett speilløst systemkamera


Anbefalte innlegg

Hei, driver å ser på speilløse systemkamera og er veldig fristet til å kjøpe. Jeg er interessert i skikjøring og da vil ta endel bilder ute i snø, og på stranden uten å være redd for at kamera skal bli ødelagt. Vet det finnes mange vanntette kompaktkameraer, men ønsker bra bildekvalitet.

 

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympus E-PL3 og OM-D E-M5 har begge undervannshus som ekstrautstyr (PT-EP05 & PT-EP08) da kan man til og med dykke med de.

 

Ellers så har Canon G1 X undervannshus. Dette er ikke systemkamera, men det har veldig bra bildekvalitet da den har større bildebrikke enn nevnte Olympiser. FV har dette i kit m/undervannshus til 7995.

 

Undervannshus er ganske dyrt, de koster ofte nesten det samme som kameraet(eller mer) så dersom man ikke trenger helt vanntett kamera så funker OM-D E-M5 bra. Dersom speilrefleks kan være et alternativ, så er Pentax K-30 og K-5 de billigste værforseglede systemkameraene på markedet som også har værforseglede kitobjektiv.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar. Har sett litt på olympus e pl3, og har tenkt meg noe i den prisklassen. Kanskje jeg bør vente for å se om det kommer andre alternativer. Evt. bare kjøpe meg et vanlig kompaktkamera som er vanntett, og bruke det utelukkende for undervannsbilder.

 

Om jeg da ser bort fra at kameraet skal være vanntett, er det noen hybridkameraer som er spesielt egnet til sportsbilder, feks. ta bilder i skibakken? Har sett på Sony nex 5N, og det virker som et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Til sport utendørs vil det lønne seg med et kamera som har søker mener jeg. Det er fordelaktig for å komponere bildet i situasjoner med mye lys da LCD-skjermen bak kan ofte bli vanskelig å se.

 

Panasonic G3(eller den nye G5 som kommer til høsten) eller GH-2, Samsung NX11/NX20, Sony NEX-7, Nikon 1 V1, Olympus OM-D E-M5 etc. Har jeg glemt noen?

 

Er glad i selve NEX kameraene, men er litt skuffet over objektivparken(eller mangelen av kompakte objektiver med god kvalitet) som ødelegger litt for opplevelsen med systemet. Favorittsystemet mitt av de speilløse er nok m4/3 (Panasonic & Olympus) da de har best utvalg av optikk og objektivene fra disse to merkene kan brukes om hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brukt et undervannshus kun for å beskytte kameraet på stranden: det tar mye ekstra plass, og gjør kameraet noe vanskeligere å bruke.

 

Undervannshus for systemkamera er dyre - og er ikke noe jeg ville anbefalt noen med mindre de driver med dykking og har undervannsfotografi som hobby. Kjøp eller et relativt billig kompaktkamera som er vanntett ned til 3/5m om du kun skal ta ymse feriebilder under vann.

Lenke til kommentar

Om jeg da ser bort fra at kameraet skal være vanntett, er det noen hybridkameraer som er spesielt egnet til sportsbilder, feks. ta bilder i skibakken? Har sett på Sony nex 5N, og det virker som et godt alternativ.

 

Skal du ha ett kamera som er godt egnet til sport og action, er det inntil videre kun speilrefleks som gjelder. Speilløse kameraer (med unntak av Nikon 1, men det har så mange andre svakheter at det ikke bør vurderes) bruker kontrastdetektering til å styre autofokusen, noe som kan fungere bra på statiske motiver, men som er veldig uforutsigbart på bevegelige motiver. Speilreflekskameraer (inludert Sonys SLT-modeller) bruker fasedeteksjon til å styre autofokusen, som gir mye høyere treffprosent og nøyaktighet når det du vil ha i fokus er i bevegelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...