Gå til innhold

Vannscooter, klarer ikke helt se tanken bak reguleringene.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Som garantert mange andre, irriterer jeg meg grønn over at vannscooter er ulovlig i Norge. Sjekket opp loven og begrunnelsen på miljøverndepartementet.

http://www.regjering...e.html?id=90797

 

Dette fikk meg til å undre litt over hvor mye skade en vannscooter gjør på miljøet, fant denne: http://www.ukmarines...on/r06_04_2.htm

 

Er det bare meg, eller virker argumentene til stortinget/regjeringen ekstremt tynne? Det er ikke akkurat sånn at Norge er kjent for lange grunner og grunne laguner, det hadde i så fall vært nytt for min del.

 

Jeg kan se støynivået, men nå har det seg sånn at det ikke lenger kun er vannscootere som har vannjet. Det finnes x antall andre båtmodeller og båttyper som bråker minst like mye om ikke mer på sjøen. Ja, selve måten å kjøre på er jo forskjellig. Men en vannscooter som vil ha mye "jojo-kjøring" vil ikke kjøre nærme land, han/hun vil ut i yttaskjærs for å få bølgene av de større båtene. Dette går under kategorien leking, men det er ikke forbudt å leke seg på sjøen! Og støynivået på vannscootere er ikke lenger like "kvast" som det var før.

 

En vannscooter(eller vann jet generelt) har en mye bedre "handling" enn propelldrevne båter, så det er lettere og kontrollere de i evnt. Farlie situasjoner som kan oppstå.

 

For meg virker det i hvertfall som forbudet er gammeldags og en typisk begrensning som er der, kun er der fordi regjeringen(som består av en gjeng som ikke akkurat har pengeproblemer) ikke vil forstyrres med litt lyd på hyttene sine.

 

Hva mener du om saken? Er du for vannscooter i Norge, eller i mot?

 

 

P.S. Jeg beklager evnt. gramatiske feil, jeg er dysletiker og klarer ikke helt se mine egne feil.

 

- Shamru

Endret av Shamru1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt enig, jeg ser lite forskjell mellom land med lov og de uten lov, norges kyster er jo ikke så unike. Og det med lyd, hvis du bosetter deg nær havet bør du kunne regne med litt støy fra vannscootere innimellom, men kansje et forbud etter kl. 22 eller noe kunne stått igjen, pga. barn skal sove osv.

 

Har selv kjørt en del vannscooter i Filippinene og har utrolig lyst til å få muligheten her også.

Lenke til kommentar

Absolutt enig, jeg ser lite forskjell mellom land med lov og de uten lov, norges kyster er jo ikke så unike. Og det med lyd, hvis du bosetter deg nær havet bør du kunne regne med litt støy fra vannscootere innimellom, men kansje et forbud etter kl. 22 eller noe kunne stått igjen, pga. barn skal sove osv.

 

Har selv kjørt en del vannscooter i Filippinene og har utrolig lyst til å få muligheten her også.

 

Vannscootere har ikke lov til å kjøre etter mørkets frembrudd, grunnet at flesteparten ikke har lanterne bak og foran :) Har i hvertfall lest det på noen forumer.

 

Jeg er selv oppvokst på Nøtterøy med mye båttrafikk, og har ALDRI opplevd at lydnivået er irriterende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...