Gå til innhold

Avsluttet ENK, post med negativ saldo for de neste år


Anbefalte innlegg

Har avsluttet mitt ENK, og har visstnok en skattemessig gevinst for salg av firmabil i 2009 som skrives av i årene fremover.

 

Uttrykket som brukes er at jeg har en negativ saldo per 31.12.11 på 25.792,- og som da skal skrives av fremover... (bilen ble faktisk solgt for mindre enn jeg kjøpte den ut for, men har vel noe med avskrivninger å gjøre)

 

Spørsmålet mitt: Hva er dette tallet, og hvilke konsekvenser har det for meg? Er det noe som blir plusset på "lønna" for hvert år, og således må skattes av? Eller er det bare et tall som går inn i formue, og som ikke vil få skattemessige konsekvenser?

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uttrykket som brukes er at jeg har en negativ saldo per 31.12.11 på 25.792,- og som da skal skrives av fremover... (bilen ble faktisk solgt for mindre enn jeg kjøpte den ut for, men har vel noe med avskrivninger å gjøre)

 

At bilen ble solgt for mindre enn du i sin tid kjøpte den for er vel nærmest en selvfølge...

 

"negativ saldo" på eiendelskonto betyr at beløpet du solgte bilen for var høyere enn det bilen sto oppført med i regnskapet, eller med andre ord at du har ført avskrivninger som har vært høyere enn det reelle verdifallet. Denne differansen kommer som et tillegg i inntekten, ikke hvert år, men bare det året foretaket ble avsluttet. Det er også adgang til å fordele beløpet over flere (inntil 5) år; om du ville passert toppskattgrensa ved å inntektsføre alt på ett år kan en slik fordeling ha noe for seg. Dette siste kalles for "inntektsføring fra gevinst- og tapskonto".

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Uttrykket som brukes er at jeg har en negativ saldo per 31.12.11 på 25.792,- og som da skal skrives av fremover... (bilen ble faktisk solgt for mindre enn jeg kjøpte den ut for, men har vel noe med avskrivninger å gjøre)

 

At bilen ble solgt for mindre enn du i sin tid kjøpte den for er vel nærmest en selvfølge...

 

"negativ saldo" på eiendelskonto betyr at beløpet du solgte bilen for var høyere enn det bilen sto oppført med i regnskapet, eller med andre ord at du har ført avskrivninger som har vært høyere enn det reelle verdifallet. Denne differansen kommer som et tillegg i inntekten, ikke hvert år, men bare det året foretaket ble avsluttet. Det er også adgang til å fordele beløpet over flere (inntil 5) år; om du ville passert toppskattgrensa ved å inntektsføre alt på ett år kan en slik fordeling ha noe for seg. Dette siste kalles for "inntektsføring fra gevinst- og tapskonto".

Så det er året foretaket avsluttes som påplussingen kommer, og ikke året bilen blir solgt?

 

At bilen blir solgt for mindre enn utkjøpssum, er vel ikke alltid en selvfølge. Noe av poenget er nettopp å kjøpe ut biler for en lavere sum enn verdi, og selge den med gevinst. Nå var ikke det planen min, men endte opp med å selge den for lavere enn utkjøpssum - og derfor syntes det litt rart at jeg fortsatt må skattelegges for denne flere år etter salget.

Skjønner det du skriver med at avskrivningen i teorien har vært for høy, men fortsatt litt problem med å skjønne om jeg fortsatt skal skattlegges for dette salget i årene som kommer.

 

Med det gjenstående beløpet vil jo regnestykket rundt regnet bli noe som:

20634 inntekt neste år -> 7000 skatt

16507 inntekt året etter -> 5500 skatt

13206 inntekt året etter - > 4500 skatt

 

osv...

 

Til slutt ender man opp med å betale mer i skatt enn totaltbeløpet av inntekten som vitterlig ikke er tilstede.

 

Regnestykket er mer en oppstilling på hva jeg fryktet enn hva jeg vil anta er tilfellet - for det kan vel ikke være så galt?

Lenke til kommentar

Neida, det er langt fra så galt. Hvis du har en negativ saldo på 25.792, så utgjør det ca 7200 i skatt fordelt over flere år. Inntektsføringen er på 20% i året, men du kan velge å ta hele til inntekt med en gang om du vil.

 

Dersom du vil utsette beskatningen, så blir 20% inntektsført neste år, dvs 25.792 *0,2 =5158 og med 28% skatt på dette blir skatten din 1444 høyere neste år.

 

Dersom du har 7200 kr tilgjengelig, kan du like gjerne inntektsføre hele beløpet på en gang, og dermed spare deg for papirarbeidet de neste 5 årene (beløpet er så lite, at ev. rentegevinst på utsatt skatt ikke er verd timene du bruker på levere s/a for næringsdrivende og skjema for negativ saldo)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

^What he said.

 

Du kan velge mellom å inntektsføre 25.792 ett år, og betale 7200 i skatt, eller å inntektsføre 20% av 25792=5158, og betale 1444 kr i skatt i fem år framover.

 

Når du selger et driftsmiddel med "gevinst" i forhold til bokført verdi etter avskrivningene du har ført på det, så er denne gevinsten skattepliktig på samme måte som når du kjøper noe billig og selger til høyere pris uten å blande inn årlige avskrivninger. Om man skal kunne tjene på det, skattefritt, så må man i så fall føre bilen over på seg selv som privatperson til den regnskapsførte verdien, før man selger med gevinst. Godt mulig det finnes regler mot å gjøre akkurat det -hadde nesten vært merkelig om det ikke gjorde det...

Lenke til kommentar

Vi prater om negativ saldo på - dvs skattemessig gevinst, ikke regnskapsmessig. Det hele går rett og slett på forskjellig periodisering mellom regnskapsmessig og skattemessig gevinst ved salget. Når næringen opphører, er det regler for hvordan denne forskjellen skal komme til beskatning/fradrag.

 

 

 

Om samlesaldo i gruppe a-d ved opphøret

I samlesaldoer i saldogruppe a-d kan det inngå både saldoer knyttet til driftsmidler som er i behold og saldoer knyttet til driftsmidler som er realisert. Saldoer knyttet til driftsmidler som er realisert, vil representere et allerede realisert tap som fortsatt vil kunne avskrives også etter at næringen er opphørt, jf. LigningsABC 2011/2012 Virksomhet – opphør av virksomhet pkt. 3.1.3. Slikt ikke-fradragsført tap på realiserte driftsmidler kan "beregnes" ved å ta differansen mellom den totale saldoverdien for gruppa og antatt gjenstående saldoverdi (avskrivningsgrunnlag) for de driftsmidler som er i behold ved opphøret.

 

For den del av saldoverdien som gjelder ikke-fradragsført tap på realiserte driftsmidler (positiv differanse) kan avskrivningene fortsette etter opphøret etter de samme regler som for tom positiv saldo (se nedenfor). Skattyter må sannsynliggjøre at saldoen består av et slikt ikke-fradragsført tap.

For den delen av samlesaldoen som tilhører ikke realisert(e) driftsmidler faller adgangen til avskrivning bort ved opphøret såfremt driftsmidlene ikke brukes i annen inntektsgivende virksomhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...