Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Isolering av garasjeloft ?


Anbefalte innlegg

Jeg har et garasjeloft der jeg har tenkt å lage en liten kjemilab for noen ulike eksperimenter. Problemet er bare at om vinteren er det veldig kaldt omtrent null grader og om sommeren når sola skinner på det svarte taket rett over blir det fryktelig varmt der inne. Noen som har noen ideer til hvordan jeg kan holde en konstant temperatur på omtrent 17-25 uansett årstid uten at dette koster alt for mye. Vil det foreksempel hjelpe å isolere for å holde varmen ute ?

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, isolering hjelper. På loftet i huset i Tromsø med svart metalltak ble det lett femti varme når sola stod på døgnet rundt og frost om vinteren da det var uisolert, etter at vi la inn 15 cm Rockwool er det helt grei temperatur året gjennom, med vinduene bare litt på gløtt om sommeren, og om vinteren kreves det minimalt med varme der oppe (litt varme kommer nok opp gjennom trappa + gjennom etasjeskillet mellom 2.etasje og loft, selv om det også har 15 cm isolasjon). 30 cm er ennå bedre, men det koster dobbelt så mye, og hver cm takhøyde er også verdifull på et loft.

 

Når du isolerer innsiden av et tak, skal du som regel sørge for et luftet tomrom mellom yttertaket og isolasjonen, og du bør ha vindsperre (duk eller asfaltplater) mellom luftrommet og isolasjonen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et garasjeloft der jeg har tenkt å lage en liten kjemilab for noen ulike eksperimenter. Problemet er bare at om vinteren er det veldig kaldt omtrent null grader og om sommeren når sola skinner på det svarte taket rett over blir det fryktelig varmt der inne. Noen som har noen ideer til hvordan jeg kan holde en konstant temperatur på omtrent 17-25 uansett årstid uten at dette koster alt for mye. Vil det foreksempel hjelpe å isolere for å holde varmen ute ?

 

Takk for alle svar :)

 

"Kjemilabb for ulike eksperimenter" høres veldig misstenksomt ut i disse tider. hehe

 

isolasjon skal da funke begge veier, holde varme inne, og varmen ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...