Gå til innhold

Retur PC - mpx.no ErstatningsPC?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter mye slit med touchpaden på min asus til 13.000

leverte jeg den inn til infocare, via Asus.

Har fått beskjed om at de ikke klarte å fikse den innen lovt tid. (2 mnd.)

Regner med jeg da får en ny pc..

 

Har noen av dere fått tilsendt en ny pc? Kan man velge selv? Evt. Kan man få pengene tilbake?

 

Gidder ikke nøye meg med en pc til 6000,-... PC begynte å bli "dårlig" etter et halv års tid, og helt kaputt da det var gått 1.5år..

 

Blir litt forbanna hvis de sender en som er dårligere ihvertfal...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerportalen:

 

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er i utgangspunktet du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres.

 

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er i utgangspunktet du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres.

Men selgeren kan kreve å få reparere varen hvis:

  • Reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe" for kjøper (for eksempel retting i løpet av et par dager), og reparasjonen gjør at varen blir så god som ny (for eksempel sko som blir sterkere enn før).

  • I tilfeller der reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe”, skal det lite til før selgers kostnader anses urimelige (for eksempel hvis innkjøpspris for ny vare er 3 ganger høyere enn reparasjonskostnadene).

  • Det medfører en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert, slik som biler og motorsykler.

  • Det er umulig å fremskaffe en ny tilsvarende vare, for eksempel når varen ikke lenger produseres. Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret.

To sjanser til å rette samme feil

 

Merk deg at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %.

 

Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

 

Dersom du har lidd et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.

 

 

Dersom du ikke finner en løsning på problemet ditt i klageveilederen, kan du også ta kontakt med Forbrukerrådet på tlf: 03737 (09:00-15:00).

 

Det er altså mulig at du kan heve kjøpet siden reparasjon har tatt såpass lang tid. Med mindre de tilbyr deg en veldig god pc hadde jeg ringt Forbrukerrådet og spurt om du kan heve kjøpet og så bare kjøper du deg en sprett ny pc til 13k.

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

Det er altså mulig at du kan heve kjøpet siden reparasjon har tatt såpass lang tid. Med mindre de tilbyr deg en veldig god pc hadde jeg ringt Forbrukerrådet og spurt om du kan heve kjøpet og så bare kjøper du deg en sprett ny pc til 13k.

Selv om man hever kjøpet, er det ikke dermed sagt at han har rett på hele kjøpesummen.

 

Kunden kan kreve renter på kjøpesummen, men forhandler kan kreve bruksfradrag (noe Forbrukerrådet av en eller annen grunn ikke nevner). Vanligvis går dette i forhandlers favør.

 

Ettersom PC'en er 1,5 år, regner jeg med at den ble kjøpt ca. 1. januar 2011 (for enkelthets skyld). I dette tilfellet vil det ikke gi store utslag, men er greit å vite.

 

Pris på PC: 13.000 delt på 5 (antall år den er ment å vare) = 2600,-

2.600 ganger 1,5 år (bruksfradrag) = 3900,-

Forsinkelsesrente = 1.752 (forsinkelsesrente.no)

 

Regnestykket blir da slik: 13.000 - 3900 + 1752 = 10.852,- som da er summen man kan kreve ved heving av kjøp. Men ta i betraktning at jeg ikke har nøyaktige datoer så små avvik kan forekomme.

 

Noen forhandlere nevner verken bruksfradrag eller renter, og da får man igjen hele kjøpesummen. Men så er det enkelte som er "hjernevasket" av Forbrukerrådet til å kreve alt de kan, og da er det mange forhandlere som svarer med å kreve bruksfradrag, også havner man dårligere i det enn om man ikke hadde fulgt Forbrukerrådets "råd". Kjenner noen som har brent seg på det (de tapte flere tusenlapper fordi de stolte på Forbrukerrådet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...