Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 900 92' slavesylinder clutch?


Anbefalte innlegg

Arrrgh. Saaben har nå stått i en måned uten å bli kjørt på grunn av dø clutch. Leste litt rundt og fant ut at mastersylinderen til clutchen kunne være svaret på problemet. Kjøpte den, og luftet clutch/bremse-systemet uten hell. Kjøpte en superlufter og fikk idag systemet til å funke, clutchen funket glimrende. I ren lykkesrus stakk jeg og en kompis på kino ikveld, men da filmen var ferdig var clutchen dead as hell. En dam med bremsevæske liggende under bilen avslørte alt. Tauet den hjem istad, og nå må det neste problemet være slavesylinderen. Orker ikke å gjøre det selv da det høres relativt komplisert ut, men lurer på om noen har gjort lignende? Eventuelt cirkapris på verksted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry, har hatt det litt travelt :)

 

Det virker som du ikke er helt gira på å gjøre dette selv? Det er ikke en komplisert jobb, men det blir litt skruing på trange plasser, og jeg har ikke et definitivt svar på hvor mye arbeid det er. Saab har selvfølgelig plassert slavesylinderen rundt clutchakslingen, og du må ta ut sylinderen, utløserlageret og trykkplata samtidig pga. plassen. Du er også helt nødt til å presse sammen trykkplata og sette inn en spacer på den for å holde den sammenpresset, ellers får du ikke klaringen du trenger.

 

Arbeidet kommer derfor an på tilstanden til slavesylinderen. Er den fremdeles i god nok stand til å presse sammen trykkplata så du får på plass spaceren, så går resten greit. Kan du ikke bruke slavesylinderen til dette, så har jeg et billig, men tidkrevende alternativ. De andre alternativene er å kjøpe et dyrt spesialverktøy, eller sette bilen på verksted.

 

Spaceren koster rundt en hundrings på Mekonomen, om de ennå har den.

 

Tar du bilen til verksted, så bruk et forhandlerverksted som har hatt Saab.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Okey, jeg gjør det selv har jeg funnet ut. Kunne du eventuelt gitt meg en steg-for-steg forklaring? Har tatt av plastikkdekselet og under der sitter det et stort tannhjul. Har også fått tak i slavesylinderen, dog ikke spaceren da Mekonomen ikke hadde noe. Har ikke sjekket hos Bilextra eller noen verksted. Leste en plass at man kunne bruke kobbertråd og lage en ring ut av dette, som da skulle kunne fungere på samme måte.

 

Nevermind, kan bare kikke i Haynes-boka, vet ikke hvorfor jeg har gjort det før nå.

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Sorry, har vært uten nett denne helga. Har du fortsatt på arbeidet?

 

Ser at Mekonomen ikke lenger har spaceren i nettkatalogen, nei. Det er vel fem år siden jeg gjorde dette. Det kjekke med spaceren deres var at den lå i spenn når du plasserte den inni trykkplata, slik at den spratt på plass av seg selv når man trykket ned clutchpedalen. Du kan også bruke en kobbertråd, men da må du få noen andre til å holde nede pedalen mens du manuelt plasserer tråden under fingrene på trykkplata.

Lenke til kommentar

Jeg tror den bør være maks 4mm, mer trenger du ikke og mer tror jeg ikke du får plass til. Når du former tråden til en ring kan det også være greit å bøye den ene enden til en liten utstikker, slik at du har noe å gripe tak i når du til slutt skal fjerne tråden igjen.

Lenke til kommentar

Leverte Saaben til en hobbymekaniker idag. 350 kroner timen. Lufta systemet før jeg dro og kjørte oppover og holdt meg i 5. gir helt til jeg skulle svinge inn hvor vi trodde verkstedet var, men da var clutchen paddeflat. :p Så de resterende 500 meterne måtte den taues. Fant også ut at jeg hadde greid å glemme slavecylindern her hjemme, så må oppover med den og. Han skulle begynne imorgen sa han, så det er storslagen service.

Lenke til kommentar

Saaben fungerer strålende nå. Føles dog ut som å kjøre en tanks iforhold til alt annet, men det er bare kos. 800,- måtte jeg betale for jobben. Mekanikeren fikk tak i en sånn spacer, og bremselufteren kjørte jeg opp til han da det var til god hjelp for å få på plass spaceren.

Håper nå at Sabbeline skal holde seg plettfri i 100 år.

Lenke til kommentar

Strålende nyheter. Forøvrig ryker disse komponentene vanligvis pga. korrosjon fra gammel bremsevæske. Clutchen og bremsesystemet skal flushes annethvert år, om man følger serviceprogrammet, så du bør sikkert ta bremsene og. Kjølevæska bør byttes hvert tredje år. Dette er preventivt vedlikehold som sparer deg for plagsomme problemer dersom du har tenkt å beholde bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...