Gå til innhold

hvilken hunderase skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

hallo, vi har snakket om å kjøpe en hund, men er usikker på hvilken rase vi skal velge.

vi vil ha noe mellomstort, vil ikke ha en bikkje som er full av energi. en bikkje som kan slappe av og ta litt med ro, men som kan være aktiv og gå turer og leke.

vil ha en korthåret bikkje som ikke trenger mye pelsstell.

 

 

har søkt litt rundt, men så vanskelig å bli klok, så ville høre fra dere, kansje noen som har erfaring med hunder og kjenner endel hunderaser.

 

har sett litt på pincher, dansk svensk gårdshund. men vanskelig å vite hvordan hunden egentlig er bare ved å lese, uten å høre noens erfaringer med hunden.

 

flere steder jeg har lest har de skrevet at golden retriever eller labrador er veldig fine nybegynner hunder, men nå er jo begge hundene ganske svære.

og ifølge dogs 101 fra animal planet er dette en hund med mye energi, som må løpe mye hele tiden osv.

her er link:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo også ringe oppdretterne og spørre hvordan foreldrene er. Og også fortelle hva du/dere ser etter i en hund. Seriøse oppdrettere vil være helt ærlig og fortelle deg om de har hunderasen du er ute etter. Uansett hunderase er jo hundene forskjellige i personlighet.

Lenke til kommentar

ok takk.

 

jeg er egentlig åpen for andre hunderaser også, hva er lett å trene og sånn av andre hunderaser?

litt dumt med en vakt bikkje egentlig da.

 

Vokt vil antagelig ligge i instinktene i større eller mindre grad, men det vil også avhenge noe av linjer og miljø/trening. Vokt er uansett ikke gøy, med mindre du er ute etter en vakthund og vet hva du går til.

 

Jeg slo et slag for storpuddelen i en annen tråd, men skjønner at mange har motforestillinger, eller vrangforestillinger, angående rasen. Den er større og det er litt pelsstell på den.

 

Tror egentlig at DSG kan være en fin rase for deg/dere. Relativt sunn rase, ingen krevende instinkter og den er heller ikke helt avhengig av mengder med trening. Men den må absolutt få noen oppgaver i løpet av dagen og tilstrekkelig med utetid.

Lenke til kommentar

Passer for tiden en Cavalier King Charles spaniel, og den er en liten overraskelse.

Ser ut som en "rik-frøken-hund" men det er mer til denne hunden enn det.

Den er for all del kjærlig og elsker mennesker og kos, men sannelig er det ikke fart i den også!

Vi kan herje og leke, kaste pinne, "slåss" med hundeleker, og gå lange turer.

Er en liten rase, men hopper og løper i skog og mark, i snøen også. Uredd.

Lukter minimalt, røyter minimalt, kjempegrei hund!

Lenke til kommentar

Cavalier King Charles Spaniel er en av rasene med mest helseproblemer. Jeg skjønner ikke at folk tør å kjøpe den rasen lenger.

Godt folk flest er modigere enn deg

 

Herregud, nei. Les deg opp på hund, personer uten hundekunnskap viser seg å være et stort problem her inne.

 

Burde vært en lønnet stilling det å sitte her og rette opp feil.

Lenke til kommentar

Jeg prøver ikke å si noe om hva som er rett eller galt, men LHUS; hvordan kan du være så sikker på at dine kunnskaper er de riktige når meningene angående hunder og dyrehold genrerelt er veldig delte?

 

Meningene om denne rasen er ikke veldig delte. Jeg tror f.eks. at 90 % av brukerne på Hundesonen vet at CKCS er en sykdomsplaget rase.

 

Jeg tror heller ikke at det er veldig delte meninger om hundehold generelt hvis du først diskuterer med noen med kunnskap om hund. De er det ikke veldig mange av her inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...