Gå til innhold

Hva er greia med skjegg/bart i forsvaret?


Drogin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste søknader blir godkjent nå om dagen. Eneste som ikke blir godkjent er i litt sære tilfeller. Som for eksempel: garden, eventuelt vakt oppstillinger (vi skulle ha dimme oppstilling med Harald Sunde, fikk beskjed om at ingen ville få innvilget søknad om skjegg, når det var igjen 1 måned før oppstillingen. Ettersom det ikke ville se probert ut, eller befalet tok ikke sjansen på det), eller hvis du planlegger å anlegge skjegg som ikke vil se probert ut (lange fancy mønster, hvis du planlegger å ha det for langt osv)

 

Bruke vernemaske som grunn har de vel gått mer og mer bort ifra.

Lenke til kommentar

De fleste søknader blir godkjent nå om dagen. Eneste som ikke blir godkjent er i litt sære tilfeller. Som for eksempel: garden, eventuelt vakt oppstillinger (vi skulle ha dimme oppstilling med Harald Sunde, fikk beskjed om at ingen ville få innvilget søknad om skjegg, når det var igjen 1 måned før oppstillingen. Ettersom det ikke ville se probert ut, eller befalet tok ikke sjansen på det), eller hvis du planlegger å anlegge skjegg som ikke vil se probert ut (lange fancy mønster, hvis du planlegger å ha det for langt osv)

 

Bruke vernemaske som grunn har de vel gått mer og mer bort ifra.

dimmet mars 2011 du? :p

Lenke til kommentar

Bart og skjegg er jo at mye bart og skjegg vekst ikke akkurat er fullt utviklet hos alle 19åringer, hos meg f.eks var alt dun og om jeg ikke barberer meg nå som 22åring ser jeg ikke ut på ansiktet.

 

Langt hår derimot har mer med det praktiske langt hår kan sette seg i maskineri og ting som går fort rundt det er ikke særlig kult om håret setter seg fast og du følger med.

Lenke til kommentar

Det å barbere seg medfører også at man ikke ser ut som en dass. Når en gutt på 18-19 prøver å anlegge skjegg så vil det i svært mange tilfeller vokse ut litt dun og noen små skjeggstubber. Og det ser ustelt ut. Om man har rimelig bra skjeggvekst, du klarer å trimme det slik at alt blir i samme lengde, ja da får du innvilget søknaden om skjegg.

Lenke til kommentar

Det å barbere seg medfører også at man ikke ser ut som en dass. Når en gutt på 18-19 prøver å anlegge skjegg så vil det i svært mange tilfeller vokse ut litt dun og noen små skjeggstubber. Og det ser ustelt ut. Om man har rimelig bra skjeggvekst, du klarer å trimme det slik at alt blir i samme lengde, ja da får du innvilget søknaden om skjegg.

 

Jeg gjennomførte fgt med bart, fullskjegg og uendelige variasjoner ^^ Man ser ikke ut som en dass hvis man har gener til tidlig skjeggvekst, hehe. Trodde 5.kompani var skjeggsterke allemann jeg?

Endret av Valkyrex
Lenke til kommentar

Nå er bla. skjegget og barten noe som blir ganske personlig for folk, og tar du den, ja så er det en god start på det å få brytt ned personligheten, slik at den kan bygges opp uniformt. Noe som egentlig er mye av hensikten med en del andre ting i militæret.

 

Det blir bare problemer om man skal være ordentlig stabukk i militæret og nekte å gjøre visse småting på grunn av personlige referanser, som du i starten finner nok av. Selv om det blir gjort en grovsortering på sesjon, så ønsker man at både innstillingen og staheten til enkelte blir justert et hakk ned, og noen ganger to hakk ned. Man er alle svært forskjellige, men om rekruttskolen har hjulpet, ja så er den å gjøre rekkene hakket mer uniformt.

 

Dette i tillegg til visse fordeler nevnt tidligere i denne tråden. Nå er forsvaret ganske svart/hvitt, og for at det ikke skal oppstå masse forskjellige delte meninger om hva som er greit og ikke, og hva som ser bra ut eller ei, så er hovedregelen at det er glattbarbert.

 

 

Med en del modernisering og ekstra fokus på at hver person er unik, så har nok forsvaret sikkert gjekket ned kravene litt, så er ikke SÅ ille lenger.

 

Uansett så vil må få en vanskelig tid i militæret om man er et stabeist som ikke ønsker å høre på befal eller offiserer.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Joa, men som du sier er det mer enn nok av grunner i forsvaret hvor en lærerer at man må følge ordre og høre på befalet, uten at man trenger å lage kunstige situasjoner.

Hvis man gjorde dette for å bryte folk ned, hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke kreve at alle som tar førstegangstjeneste skal barberes på pungen? Sånn for å lære å høre på befalet og sånn.

 

Jeg vil anta det er plenty med situasjoner du lærer en lekse dersom du ikke hører befalet, uten at man må begynne å tvangsbarbere hverandre av ikke-praktiske årsaker :nei:

 

Men de andre svarene her har forsåvidt gitt en god forklaring på spørsmålet mitt

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Joa, men som du sier er det mer enn nok av grunner i forsvaret hvor en lærerer at man må følge ordre og høre på befalet, uten at man trenger å lage kunstige situasjoner.

Hvis man gjorde dette for å bryte folk ned, hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke kreve at alle som tar førstegangstjeneste skal barberes på pungen? Sånn for å lære å høre på befalet og sånn.

 

Jeg vil anta det er plenty med situasjoner du lærer en lekse dersom du ikke hører befalet, uten at man må begynne å tvangsbarbere hverandre av ikke-praktiske årsaker :nei:

 

Men de andre svarene her har forsåvidt gitt en god forklaring på spørsmålet mitt

Hehe, jo jeg hadde vel egentlig ikke sjokkert meg om det var et eller annet befal i historien som har kommet på den ideen også. ^^

Men igjen, det blir litt med måte.

 

Såklart, det å lære å følge ordre er nok viktig, og for en del så er dette faktisk en form for å bli brytt ned. (ikke alle som takler dette like godt) :)

Lenke til kommentar

Til Andrull:

Hvorfor befinner du deg fortsatt i en "gammaldags" tankegang om at alle skal være glattbarberte? Jeg gikk igjennom førstegangstjenesten helt fint... med skjegg... Jeg nektet ikke å finne meg i noen "småting" som du nevner? Latterligste argumentet jeg har hørt.

 

Skjegg eller ei, har ingenting å si hvor flink en soldat du er.

Endret av Valkyrex
Lenke til kommentar

Til Andrull:

Hvorfor befinner du deg fortsatt i en "gammaldags" tankegang om at alle skal være glattbarberte? Jeg gikk igjennom førstegangstjenesten helt fint... med skjegg... Jeg nektet ikke å finne meg i noen "småting" som du nevner? Latterligste argumentet jeg har hørt.

 

Skjegg eller ei, har ingenting å si hvor flink en soldat du er.

Min tankegang? Jeg snakker da om militæret sin tankegang bak valget om å komme opp med en slik regel...

Gikk gjennom førstegangstjenesten for 2 og et halvt år siden, og der var det glattbarbert som var hovedregelen. Jeg fikk ved flere anledninger litt smått kjeft for ikke å ha bra nok barbering. Dette gjelder både rekruttskole og der jeg var stasjonert. Som sagt mange ganger så kunne du søke om å ikke ha skjegg, men dette gjalt definitivt unntakene enn regelen.

 

Militæret er fullt av tradisjoner, og mye av tankegangen bak mange regler og ting kan ha opprinnelse fra slike "gammeldagse" tanker. Dette er ingen ny regel, og har nok kommet inn mange mange år før jeg ble født, og vil nok ikke bli fjernet med det aller første. Det kan jo være greit å se hele bildet for å skjønne nettopp hvorfor en slik regel finnes.

 

Samme for regelen der du ikke skal ha lenger hår enn at det ikke kan gå over øra.

 

Det var de i forsvaret som jeg synes kom litt for lett unna med søknaden sin, og så ut som noen hippier, mens andre kledde det bedre. Vi har identiske klær, identisk utstyr, og visse steder så blir man fordelt etter høyde, så synes jeg egentlig det ser best ut om alle er barberte, enn at noen får ha bart og gjør at alle andre ser "mindre manndige". :wee:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...