Gå til innhold

Ny bygd maskin til 4k, passer delene?


Anbefalte innlegg

https://prisguiden.no/liste/132627

 

Har allerede kabinett, så ikke regn med at jeg trenger det, men spørsmålet er om alle delene fungerer sammen? Er det noe som bør byttes ut med noe annet som er bedre/billigere. Maskinen er ment til gaming og recording, samt redigering av videoer og diverse. Blir fortalt at intel dual core skal slå en amd quad core, når jeg selv ser på at en quad core burde slå en dual.

Er ikke ekspert selv, så spør om hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehhm, jeg håper ikke du har høye krav til verken gaming eller recording... eller video-redigering for den saks skyld.

 

Alle de nevnte tingene er strengt talt noe av det tyngste hvermansen kan gjøre, og krever en kraftig GPU, CPU, og en stor nok harddisk + egentlig en SSD.

 

Maskinen du har satt opp er ganske svak, og kan forbedres på alle punkter bortsett fra RAM. Som sagt over så passer ikke HK og CPU med hverandre, så den er jo klar. (bytt HK, da sokkel 1155 gir mest for pengene og høyest effektivitet i det minste)

 

Skulle jeg valgt to ting, så ville det desidert vært harddisk (du må ut med litt ekstra, men over 4-8 ganger så mye plass, samt raskere). Deretter så ville jeg utvilsomt skaffet meg en Quad-Core. De er raskere på alle punkter, men kommer såklart helt om du sammenligner en elendig Quad-Core mot en svært kraftig Dual-core.

Video-redigering har god skalering for Quad-Core, de fleste spil ltar gjerne i bruk en del av kreftene til en Quad-Core, men om du skal recorde i tillegg ja så ville jeg sagt det var et krav.

 

Ta heller denne: https://prisguiden.no/produkt/intel-core-i5-3450s-157590

Alternativt denne, som gir minst like bra pris/ytelse: https://prisguiden.no/produkt/intel-core-i5-3570k-157582

 

Når det kommer til HDD, så er jo denne et helt ideelt valg: https://prisguiden.no/produkt/seagate-barracuda-720014-2tb-153037

Kjapp nok og godt med plass.

 

Totalt: 1000kr ekstra, men 8 ganger mer plass, og over dobbelt så høy ytelse.

 

Ps: Ukomprimerte opptak kan fort ta flere titals om ikke hundretalls gigabytes. Video og videoredigering krever også ganske mye. Og da snakker vi ikke akkurat 4K...

 

Selv så driver jeg ikke med så mye lenger, men jeg har behov for 12 TB... mens 160 GB SSD'en så vidt holder til de mest nødvendigste programmer + OS + 2-3 spill.

Lenke til kommentar

Venn av meg har specsene, kort fortalt en amd phenom x4 3,0GHz, HD Radeon 5***, 8g ram ++ et ok hovedkort og 1tb hardisk.

For han så funker recording hos han i medium grafikk helt ok, og ift til redigering kan han recorde samtidig som han renderer. De få specsene nevnt over + de nødvendige delene vil ca gå til 4k +/-, så jeg lurer på om jeg burde kjøpe de samme specs, for er ikke så interissert i de topp ytende maskinene, bare en som kan recorde i en helt ok grafikk uten frame drops, og har en god mulighet til å multi taske render/redigering mens jeg spiller.

 

Skal selvfølgelig ta forslaget ditt i vurdering, 1k i + for dobbel ytelse er noe som hadde passet bra.

Takk for detaljert svar, skal prøve meg litt mere fram på prisguiden. :)

 

Om det er noen flere forslag, tar jeg gjerne imot. Maskin bygging er totalt nytt for meg, så jeg prøver bare å sette sammen funksjonelt som passer mine standarder.

 

Takk på forhånd.

 

Edit: Hva om jeg velger en 250gb hardisk, og går heller for tb eksternt, vil det fungere?

 

Rotet litt rundt og kom fram til dette til ca 5k https://prisguiden.no/liste/132627

Bra nok?

Endret av ThaZredna
Lenke til kommentar

Venn av meg har specsene, kort fortalt en amd phenom x4 3,0GHz, HD Radeon 5***, 8g ram ++ et ok hovedkort og 1tb hardisk.

For han så funker recording hos han i medium grafikk helt ok, og ift til redigering kan han recorde samtidig som han renderer. De få specsene nevnt over + de nødvendige delene vil ca gå til 4k +/-, så jeg lurer på om jeg burde kjøpe de samme specs, for er ikke så interissert i de topp ytende maskinene, bare en som kan recorde i en helt ok grafikk uten frame drops, og har en god mulighet til å multi taske render/redigering mens jeg spiller.

 

Skal selvfølgelig ta forslaget ditt i vurdering, 1k i + for dobbel ytelse er noe som hadde passet bra.

Takk for detaljert svar, skal prøve meg litt mere fram på prisguiden. :)

 

Om det er noen flere forslag, tar jeg gjerne imot. Maskin bygging er totalt nytt for meg, så jeg prøver bare å sette sammen funksjonelt som passer mine standarder.

 

Takk på forhånd.

 

Edit: Hva om jeg velger en 250gb hardisk, og går heller for tb eksternt, vil det fungere?

 

Rotet litt rundt og kom fram til dette til ca 5k https://prisguiden.no/liste/132627

Bra nok?

Ser bra nok ut det.

 

Som sagt så kommer det helt ann på kravene, og sammenligner jeg ditt første oppsett mot kompisen din sin PC, så tror jeg han hadde hatt et godt forsprang på deg, ettersom Quad-Core når du skal recorde etc. er gull verdt. Den maskinen du har endt opp med nå er dog kraftigere igjen, så der tror jeg fkatisk at du kan bli fornøyd.

 

Tenk på oss andre som skal se recordingene. :p Vi ønsker ikke crap framerate eller horribel grafikk vetu. :wee:

 

Skulle du hatt ekstern og Intern disk, ja så ville jeg i hvertfall ikke hatt mindre enn 1TB internt. Kapasiteten i dette tilfellet vil faktisk gjennspeile ytelse, da data sitter tettere på platene, og ved samme rotasjonshastighet så kan HDD'en lese og skrive raskere.

Men mest av alt så er det fordi recordinger krever at du recorder til en intern disk, da vi snakker om enorme mengder data, som krever en båndbredde du ikke får ut av en ekstern disk. Eksterne duger for oppbevaring, og ikke for å skrive og lese til den i "real time" som i spill. Så spill og recordings burde være på den Interne.

 

Når du driver video-redigering så kan du f. eks lagre de ferdige videoene på den eksterne, mens all mellomlagring bør foregå på intern. Installasjonsfiler til spill, eller mindre spill kan også helt fint ligge på ekstern. :)

Lenke til kommentar

Venn av meg har specsene, kort fortalt en amd phenom x4 3,0GHz, HD Radeon 5***, 8g ram ++ et ok hovedkort og 1tb hardisk.

For han så funker recording hos han i medium grafikk helt ok, og ift til redigering kan han recorde samtidig som han renderer. De få specsene nevnt over + de nødvendige delene vil ca gå til 4k +/-, så jeg lurer på om jeg burde kjøpe de samme specs, for er ikke så interissert i de topp ytende maskinene, bare en som kan recorde i en helt ok grafikk uten frame drops, og har en god mulighet til å multi taske render/redigering mens jeg spiller.

 

Skal selvfølgelig ta forslaget ditt i vurdering, 1k i + for dobbel ytelse er noe som hadde passet bra.

Takk for detaljert svar, skal prøve meg litt mere fram på prisguiden. :)

 

Om det er noen flere forslag, tar jeg gjerne imot. Maskin bygging er totalt nytt for meg, så jeg prøver bare å sette sammen funksjonelt som passer mine standarder.

 

Takk på forhånd.

 

Edit: Hva om jeg velger en 250gb hardisk, og går heller for tb eksternt, vil det fungere?

 

Rotet litt rundt og kom fram til dette til ca 5k https://prisguiden.no/liste/132627

Bra nok?

Ser bra nok ut det.

 

Som sagt så kommer det helt ann på kravene, og sammenligner jeg ditt første oppsett mot kompisen din sin PC, så tror jeg han hadde hatt et godt forsprang på deg, ettersom Quad-Core når du skal recorde etc. er gull verdt. Den maskinen du har endt opp med nå er dog kraftigere igjen, så der tror jeg fkatisk at du kan bli fornøyd.

 

Tenk på oss andre som skal se recordingene. :p Vi ønsker ikke crap framerate eller horribel grafikk vetu. :wee:

 

Skulle du hatt ekstern og Intern disk, ja så ville jeg i hvertfall ikke hatt mindre enn 1TB internt. Kapasiteten i dette tilfellet vil faktisk gjennspeile ytelse, da data sitter tettere på platene, og ved samme rotasjonshastighet så kan HDD'en lese og skrive raskere.

Men mest av alt så er det fordi recordinger krever at du recorder til en intern disk, da vi snakker om enorme mengder data, som krever en båndbredde du ikke får ut av en ekstern disk. Eksterne duger for oppbevaring, og ikke for å skrive og lese til den i "real time" som i spill. Så spill og recordings burde være på den Interne.

 

Når du driver video-redigering så kan du f. eks lagre de ferdige videoene på den eksterne, mens all mellomlagring bør foregå på intern. Installasjonsfiler til spill, eller mindre spill kan også helt fint ligge på ekstern. :)

 

Nær på tuppen av å bli ferdig med sammensettingen, men nå har nytt problem oppstått. Grafikk/skjermkortet irriterer meg, klarer såvidt å se hva som er bedre enn det andre. Surfet rundt for å finne ut om hva som er best mellom geforce gtx og amd radeon, og det ender ofte med at amd radeon har den lille fps-en bedre, /ytelse. Men hvordan modell ville du anbefalt? Har nå satt opp en hd radeon 6870 dual fan som fanget min interesse til rett pris, men finnes det noe bedre?

 

Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar

Det å sammenligne AMD mot Nvidia vil nok raskt gi deg hodepine ja. :p

For det varierer fra uke til uke. Prisene er jo i konstant endring, og det samme er ytelsen med tanke på drivere etc. som endres.

 

Så akkurat den delen kan jeg fint hjelpe deg med, og det er litt lettere om du er mer rutinert og oppdatert på hele markedet. Og når jeg så over PCen din så vurderte jeg altså også dette.

I ditt tilfelle så gir AMD sitt HD 6870 mest ytelse for pengene i 1000-1500kr sjiktet.

Nærmeste Nvidia har er GTX 560 Ti, men den koster 1500-1700kr og yter ikke så forskjellig fra den du selv har valgt.

 

Jeg sier kjør på! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...