Gå til innhold

Asus G55VW-16GB-660M vs Asus G75VW-8GB-670M (overclock?)


Anbefalte innlegg

Hei, er ute etter å bytte ut den stasjonære PC-en med en Bærbar gaming PC, da jeg har lyst på en PC som er ihvertfall hakket enklere å ha med seg. Pluss at kravet mitt til grafikk osv på PC har sunket litt, etter at jeg har gått mer over til konsoll. Men enkelte spill Foretrekker jeg fremdeles på PC, som så og si alt fra Bethesda, Bioware osv. Skjermstørelse er ikke så viktig, da jeg bruker ekstern skjerm hjemme.

 

Har sett litt på to alternativer som i bunn og grunn er samme maskin. Forskjellene jeg har funnet er, 15 vs 17" skjerm, 670M vs 660M skjermkort, og 8GB vs 16GB RAM.

 

http://www.multicom....00561/p10617197 15" 660M 16GB

http://www.multicom....00560/p10616303 17" 670M 8GB

 

Jeg føler det avgjørende for meg her ligger i hvilken jeg kan få mest ut av ved hjelp av Overclocking. Kan jeg feks få 660M kortet til å yte bedre enn 670M kortet pga nyere arkitektur osv? Og er 670M kortet noe særlig å klokke? Leser at 670M er basert på Fermi og at 660M er basert på Kepler. Det gjør vel 660M til ett bedre valg når det kommer til Varme, strømforbruk og overclocking?

 

Er det noen her som kan gi meg noen tips til hvilken modell jeg kan komme lengst med her? Ser prisen er noenlunde den samme, så valget går vel egentlig mest på hvilken modell jeg kan oppnå mest FPS med før/etter overcloking. :)

Endret av Arnesen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sjekket litt rundt nå og funnet ut at:

Gtx 670m trekker mer strøm, blir nesten ikke varmere (tror ikke den blir varmere med kjøleplate) og yter rundt 15% mer enn et Gtx 660m kort.

 

Nå vet ikke jeg hvordan det blir om du overclocker gtx 660m kortet, men du kan da også overclocke gtx 670m kortet? ;)

 

Jeg ville gått for 670 kortet uten tvil, dessuten er det større skjerm og du trenger ikke mer enn 8 GB ram med mindre du driver med video redigering og masse sånt.

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke igjen testene av de to kortene, men på en Asus G75VW som de to skjermkortene var testet på så hadde de så og si samme varme under max load (~80ºC) og 10-15% mer ytelse på GTX 670m kortet.

 

Men nå skal det sies at Asus G75VW har en av de beste (om ikke den beste) kjølingen til bærbare også da,

Lenke til kommentar

Hehe, viftene styres ikke av hvilket skjermkort som sitter i pc'n, men hvor varm pc'n er. Så har du 2 identiske pc'er med bare forskjellig skjermkort og begge er 80ºC så vil ikke viftene i den ene pc'n gå raskere enn i den andre.

Og under heavy/max load så blir alle kort omtrent like varme, men de vil ikke klare å yte det samme heavy/max load.

Men hvor mye du får ut av kortene under heavy/max load er forskjellig og øker jo sterkere kortet er. Og et 670 kort er sterkere enn et 660 kort :)

Lenke til kommentar

Åh, dette emnet har jeg tenkt på lenge og glad noen tok det opp. :)

 

Har selv fundert på dette lenge, og alt i alt så er det ikke mye forskjell i de kortene, bare i hovedsak at ene er 28nm kepler og andre 40nm fermi. I mitt hode foretrekker jeg nok den nye teknologien.

 

Tok en sammenligning på komplett og de er egentlig klin like maskiner bortsett fra skjermstørrelse, RAM, HDD og skjermkort.

 

Nå har jeg en G73 og tenker å muligens gå for en G55 heller hvis det ikke er altfor merkbart å gå ned fra 17" til 15", og heller kjøpe ekstra RAM og SSD i tillegg.

 

Er hvertfall sånn jeg tenker for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Hei

 

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-670M.72197.0.html

 

Vs

 

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-660M.71859.0.html

 

 

Stock så yter 670 10-15% bedre enn 660, men ved overclocking så er ikke forskjellen så stor. Men, 670m kan du jo også overklokke. Kjølemessig så er det liten forskjell her, da Asus har veldig god kjøling for bærbare.

 

Jeg gikk selv for g75 og gtx670, da den ekstra ytelsen kommer godt med. G55 og G75 er fremdeles ikke hardcore gaming laptopper, de er mer et perfekt kompromiss av ytelse og kjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...