Gå til innhold

Solid state voltage converter


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg er på utkikk etter en solid state voltage converter (220V > 110V) à la denne: http://international...onverter-1.html (apparetet jeg trenger det til kjører på 125 watt).

 

Vennligst merk at jeg _ikke_ er på utkikk etter en step-down transformer, som stort sett er store, tunge, og dyre (og unødvendige i mitt tilfelle).

 

Jeg har bare funnet transformere i nettbutikker i Norge så langt. Noen som vet om noen voltage convertere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke et svar på ditt spørmål, men mer en generell advarsel.

Til den prisen og størrelsen ser det produktet for godt ut til å være sant i mitt hode. Her er det mye som skurrer:

 

For det første finnes det veldig få tilsvarende produkter på markedet.

En skikkelig DC/AC inverter for samme effektområde (2kW) både veier og koster 10 ganger så mye. Og en skikkelig solid state omformer må gjøre AC/DC og så DC/AC.

En slik enhet har i beste fall en effektgrad på 95%, med 2kW blir det et tap på 100W, det samme som en typisk cpu og den enheten på bildet er absolutt ikke laget for å kjøle så mye effekt.

Nettsiden sier at enheten ikke er ment til kontinuerlig bruk.

Nettsiden sier at enheten bare skal brukes med non-electronic heating appliances.

 

Dette sier meg at dette i beste fall er en enhet som gjør en grov oppkapping (chopping) av inngangsspenningen med en tyristor/triac eller liknende. Størrelsen sier at det ikke kan være noen form for filtrering, noe som igjen tyder på at spenningen ut ikke vil være en ren sinus. Siden enheten bare skal brukes på varmeelementer vil den sannsynligvis gi ut toppspenninger som tilsvarer 230 nettet, men ha en oppkapping i tid slik at snitteffekten blir tilsvarende et 110 nett.

 

Bildet viser hvordan jeg tror spenningen ser ut på utgangen av denne enheten (triac).

 

1.jpg?cache=cache

 

Det er mulig slike ting finnes i den størrelsen for 125 W som du trenger, men for den effekten er heller ikke en transformator spesielt stor dyr eller klumpete.

 

Men hvilken enhet er det du skal forsyne med 110 V ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har nok rett i det du sier om hva denne converteren gjør, jf. det som sies på http://wikitravel.or...or_Converter.3F

"The difference between a transformer and converter is the way that they deal with the wave-form of the electricity. Converters simply chop the wave in half. This is relatively simple and can be done in a small amount of space, so converters are comparatively light-weight and inexpensive. Transformers alter the length of the wave. This is more complicated and takes up more space: transformers are basically chunks of iron specially-wrapped in wires so they are larger, heavier, and more expensive. Electric appliances can function with either a full or half-sine wave, whereas electronic devices must have a full sine wave."

 

Når det gjelder små og billige transformatere som tar 125W, slik du foreslår, så har jeg ikke funnet noen i Norge. Jeg finner mange mellom 45W og 85W, men ingen av den typen over 100W. Jeg har funnet en billig en med 200W i USA, derimot: http://www.amazon.co...edpp_voltag17er

 

Edit: Jeg trenger en converter til denne: http://www.amazon.co...38478244&sr=8-1

Endret av tjodrik
Lenke til kommentar

Står det på popperen din at den trenger 125W? Den du linket til er oppgitt til "120 volts AC, 1440 watts" som er vesentlig mer. I tillegg må du sjekke om den klarer 50Hz som vi har her i Europa, USA har 60Hz. Det kan være at den klarer 50Hz også, men da står det antakeligvis 50/60Hz el. på den.

 

Hvis ikke er jeg redd det enkleste, sikreste og billigste er å kjøpe en annen som er laget for 230V/50Hz.

Lenke til kommentar

Du har rett, det står 1440W på produktet (hvordan fant du på amazon-siden forresten?). Jeg må ha blingset noe alvorlig da jeg så første gangen. Jeg har aldri sett noen slik luft-poppere i Norge, det var derfor jeg kjøpte denne da jeg var i USA sist. Det greieste er vel å kjøpe en slik 2000W converter som jeg linket til ovenfor, men har ikke sett noen slike til salgs i Norge ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...