Gå til innhold

Madla 2013


Anbefalte innlegg

Snakket med VPV angående situasjonen din? Forsto at du ønsket å slippe. :)

 

 

Har lest litt om økonomiske stønader, liker det jeg ser:

Abonnementsavgift for telefon/mobiltelefon, maksimum 200,- kroner per månad

Abonnementsavgift for Internett, maksimum 350 kroner per månad.

 

Virker som det lønner seg å skal skaffe seg mobilt bredbånd for bruk utenom velferden.

Eventuelt et mobilabonnement med mye inkludert data for bruk til tethering.

 

bør gjerne lese litt lengre ned:

"Søknaden din blir behovsprøvd. Det vil seie at du kan få heil, delvis eller inga støtte til buutgifter du har under førstegongstenesta. Forsvaret overtek ikkje økonomiske forpliktingar som du frivillig har teke på deg."

 

http://forsvaret.no/verneplikt/under-forstegangstjeneste/okonomi/Sider/stonader.aspx

 

Du er ikke garantert å få noe dekt av forsvaret, så ville ikke akkurat gått til nærmeste forhandler og bestilt et 12mnd abm med høy månedspris i godtro om at forsvaret vil ta på seg disse kostnadene ved innrykk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør som alle andre rekrutter har gjort før deg om du trenger internett - kjøp et mobilt bredbånd fra netcom/telenor - problem løst!

 

Hør, Hør! Alle fremtidig trygdesnyltere! - Dersom man som rekrutt trenger ekstra penger kan man alltids leie et rom/leilighet hos en kompis/kollega eller lignende. Trenger kun være på papiret. Kan du dokumentere leie med avtale datert 3 mnd tilbake dekker forsvaret/staten det så lenge du er inne i førstegangstjenesten. Så kan du og din medskyldige dele 50/50.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg skal til Madla 13. Mars, kl 08 om morgenen, om jeg ikke husker helt feil, og det er rundt 6 timers kjøring ditt tror jeg fra hvor jeg bor. skal inn i luftforsvaret btw.. anyways.. noen som vet om det er lov med snus på madla? og er det jævlig hardt? både gruer og gleder meg :)

Lenke til kommentar

noen som vet om det er lov med snus på madla? og er det jævlig hardt? både gruer og gleder meg :)

 

Selvsagt er det lov med snus, vil tippe at om lag halvparten av folka der snuser, inklusive en god del av befalet. Om det er hardt kommer selvsagt an på din innstilling, samt fysiske (og selvsagt psykiske) form i forkant av innrykket. Man har folk som tar våpendrill, -puss, og diverse på strak arm, mens andre ikke gjør det. Noen løper 3000-meteren på 9 minutter, mens andre bruker godt over 20.

 

Alt kommer an på hvordan du selv stiller opp. Positivitet bidrar til økt trivsel - det er jeg sikker på. Og det er ikke noe å grue seg til. Man får oppfølginga man trenger, og det er en grunn til at de har valgt nettopp deg inn i Forsvaret - det medfører at du (mest sannsynlig) er motivert til å gjøre en innsats i Kongens klær, og at du ikke bare er opptatt av å drive dank. Til tider kan livet være ganske strevsomt, med lange dager, lite søvn og mye å gjøre, men man kommer fort inn i rutinen.

 

Om du har andre spørsmål angående førstegangstjenesten på Madla er det bare å skrive inne her, da jeg har førstehåndserfaringer etter å ha vært i en lufttropp i kullet 1207.

 

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal også i luftforsvaret :-)

 

Her må jeg ta fly lenge, tar langt over 24 timer å kjøre gitt :-P Jeg gleder meg kjempe mye!

 

Trener dere noe nå for å bli fit, eller tar dere det bare som det kommer? :-)

 

najs :) for å være ærlig er jeg litt av og på den treninga, haha, men må prøve litt hardere de kommene dagen nå. du da? :)

Lenke til kommentar

Selvsagt er det lov med snus, vil tippe at om lag halvparten av folka der snuser, inklusive en god del av befalet. Om det er hardt kommer selvsagt an på din innstilling, samt fysiske (og selvsagt psykiske) form i forkant av innrykket. Man har folk som tar våpendrill, -puss, og diverse på strak arm, mens andre ikke gjør det. Noen løper 3000-meteren på 9 minutter, mens andre bruker godt over 20.

 

Alt kommer an på hvordan du selv stiller opp. Positivitet bidrar til økt trivsel - det er jeg sikker på. Og det er ikke noe å grue seg til. Man får oppfølginga man trenger, og det er en grunn til at de har valgt nettopp deg inn i Forsvaret - det medfører at du (mest sannsynlig) er motivert til å gjøre en innsats i Kongens klær, og at du ikke bare er opptatt av å drive dank. Til tider kan livet være ganske strevsomt, med lange dager, lite søvn og mye å gjøre, men man kommer fort inn i rutinen.

 

Om du har andre spørsmål angående førstegangstjenesten på Madla er det bare å skrive inne her, da jeg har førstehåndserfaringer etter å ha vært i en lufttropp i kullet 1207.

 

Lykke til.

 

Takk for svara :) Ja prøver å være så positivt innstilt som mulig. eneste jeg er usikker på sånn sett er privatlivet, hehe.

Lenke til kommentar

Takk for svara :) Ja prøver å være så positivt innstilt som mulig. eneste jeg er usikker på sånn sett er privatlivet, hehe.

Som rekrutt får du ikke mye privatliv. Fra første kvelden blir du satt på rom med 5-9 ukjente og dere vil dele "alt" de neste 8 ukene. Det som er så flott er at alle er i samme situasjon og vanligvis så kjenner veldig få hverandre.

 

Treningen er heller ikke så hard som den var før nyttår. Dere skal gjennom et nytt treningsopplegg "Grunnleggende Soldat Utdanning - Militær Fysisk Trening" som legger mer vekt på teoridelen og at rekruttene skal lære og trene på egenhånd. Dere vil få plan utlevert av befalet når dere skal ha de forskjellige øktene og alle går opp til eksamen i utdanningsuke 8.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...