Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Usømmelig/seksuell oppførsel i det offentlige rom.


Lufthode

Anbefalte innlegg

Etter en lengre debatt med mye synsing på et annet forum, føler jeg at dette forumet kan bidra med objektivitet og juridisk kompetanse.

 

Loven omtaler jo seksuell/usømmelig oppførsel i det offentlige rom. Hvordan fungerer dette i praksis? Hvor går grensen?

 

Differensierer man med tanke på hvor det skjer, når, og hvem som har eller kan ha oppfattet situasjonen?

 

Kan man risikere bot/straff om man for eksempel ikler seg en tvangstrøye og lar seg lede gjennom en butikk f.eks på lørdags formiddag?

 

Kan man risikere bot/straff for en bestemt påkledning?

 

Kan man risikere bot/straff for å bruke rekvisitter fra en bdsm-relasjon blandt andre ukjente, som ikke har avgitt et samtykke til å overvære en seanse der rekvisittene blir brukt?

 

Og til slutt; Kan noen forklare hvorvidt norske domstoler tar hensyn til "folks normale rettsoppfattelse" og hvordan det i såfall fungerer?

 

1000 i takknemlighet til den som måtte ta seg tid til å svare.

 

Synsing om bdsm generelt er ikke så veldig interessant, og en forutsetter såklart at de som opptrer i en bdsm-seanse offentlig innad i forholdet har avgitt et samtykke til de handlinger de foretar seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Er ingen jurist, så svarer kun med personlige meninger.

 

Loven omtaler jo seksuell/usømmelig oppførsel i det offentlige rom. Hvordan fungerer dette i praksis? Hvor går grensen?

Såvidt jeg vet så ryker politiet ut og stanser seksuell aktivitet om de får melding om det. Hvor det foregår er vel også av betydning. En strippebar er vel også offentlig rom, og seksuell aktivitet på et f.eks russetreff er vel akseptert. Skjer det inne på en leketøysbutikk eller på en rema1000 butikk er det mindre akseptert. Grensen går vel på blottlegging og, ja, onanering, suging, sex, slikking osv osv.

 

Differensierer man med tanke på hvor det skjer, når, og hvem som har eller kan ha oppfattet situasjonen?

Se over.

 

Kan man risikere bot/straff om man for eksempel ikler seg en tvangstrøye og lar seg lede gjennom en butikk f.eks på lørdags formiddag?

Nei, med mindre man forstyrrer eller skremmer andre. Isåfall burde mange fått bot for å gå med en sjokkerende tshorte elelr lignende.

 

Kan man risikere bot/straff for en bestemt påkledning?

Jeg vil anta at om man går med en t-shorte med ulovlig bilde på (f.eks et overgrep, pedofile bilder osv) så vil man risikere straff.

 

Kan man risikere bot/straff for å bruke rekvisitter fra en bdsm-relasjon blandt andre ukjente, som ikke har avgitt et samtykke til å overvære en seanse der rekvisittene blir brukt?

Hvis du med bruke mener å gå med f.eks ansiktsmaske, eller generelle rekvisitter så går nok det greit men om de brukes i vilter bdsm lek på et kjøpesenter eller bytorget så blir man nok straffet. Fuck for forest får vel slik straff relativt ofte.

 

Og til slutt; Kan noen forklare hvorvidt norske domstoler tar hensyn til "folks normale rettsoppfattelse" og hvordan det i såfall fungerer?

Slike ting vil aldri fungere i praksis. Ekstreme miljøer som tar i bruk ekstreme virkemidler vil aldri bli forstått av normale folks rettsoppfattelse. Det som isteden gjøres er vel at man har en jury som er tilfeldig satt sammen, og så håper man at juryen speiler bredden i samfunnet. Men hva er rettsoppfattelse? Skal en kvinne som har drept sin mann fordi hun ble banket i 30 år så kan det sikkert sitte folk i juryen som synes at kvinner SKAL bankes og at det er en manns rettighet og plikt.

Lenke til kommentar

(NB! Et lite forbehold om at jeg ikke har hatt strafferett enda)

 

Loven omtaler jo seksuell/usømmelig oppførsel i det offentlige rom. Hvordan fungerer dette i praksis? Hvor går grensen?

Den aktuelle straffebestemmelsen er straffeloven 201

 

Differensierer man med tanke på hvor det skjer, når, og hvem som har eller kan ha oppfattet situasjonen?

Ja. Seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd er ikke lov på på offentlig sted, i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller i nærvær av eller overfor barn under 16 år. Offentlig sted er sted hvor det kan tenkes at noen ferdes eller er beferdet jf strl. § 7 (1).

 

Kan man risikere bot/straff om man for eksempel ikler seg en tvangstrøye og lar seg lede gjennom en butikk f.eks på lørdags formiddag?

Det aktuelle vilkåret blir om handlingen er å anse som "annen uanstendig atferd". I følge lovkommentaren av Høyesterettsdommer Magnus Matningsdal innebærer vilkåret at handlingen må ha en form for seksuell tilknytning jf. Rt. 2003 s. 1382. Rent umiddelbart kan jeg ikke se at den nevnte handlingen nødvendigvis har noen seksuell tilknytning, men det kommer nok litt an på hva slags utstyr det dreier seg om og hvordan det fremstår for dem som ser på.

 

Kan man risikere bot/straff for en bestemt påkledning?

Ja, se kommentar ovenfor.

 

Kan man risikere bot/straff for å bruke rekvisitter fra en bdsm-relasjon blandt andre ukjente, som ikke har avgitt et samtykke til å overvære en seanse der rekvisittene blir brukt?

Ja, "annen uanstendig atferd" er ikke lov i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det.

 

Og til slutt; Kan noen forklare hvorvidt norske domstoler tar hensyn til "folks normale rettsoppfattelse" og hvordan det i såfall fungerer?

Domstolen kan typisk ta hensyn til den allmenne rettsoppfattelse i skjønnsutøvelsen, altså når den skal avveie hensyn i vurderingen om et vilkår er oppfylt eller ikke. Eksempelvis vil den allmenne rettsoppfatning kunne være et moment i å fastlegge hvilken atferd som er uanstendig.

Endret av ole-jakob
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ole-jakob: Takk for svar.

 

Bare en liten presisering: Når jeg spør om differensiering, så mente jeg vel om det i utmåling av straff, eller vurdering av straffbarhet vil tas hensyn til om det er midt på dagen, midt i byen, kontra "midt i byen" en lørdagskveld/natt.

Jeg mener f.eks å ha lest at man kan få en strengere reaksjon på å kjøre for fort hvis det er en skole/barnehage i nærheten, der omstendigheter/sted har noe å si for straffereaksjonen? Mulig jeg er på bærtur her, men jeg må bare spørre. :)

 

Og du nevner seksuell tilknytning. Er det noen forskjell på om "folk flest" oppdager en seksuell tilknytning, eller kan man så og si straffeforfølges for intensjon?

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke bekymret meg så mye for lover og bøter og bare gjort det jeg hadde lyst til. Det er en liten sjanse for at det kan få rettslige konsekvenser der og da, men i lange løp vil det være gode minner og aldri noe du vil angre på at du gjorde. Tvert imot tror jeg heller man angrer på å leve et liv etter lovens bokstav selv om man slipper unna aldri så mange bøter.

Lenke til kommentar

Når jeg spør om differensiering, så mente jeg vel om det i utmåling av straff, eller vurdering av straffbarhet vil tas hensyn til om det er midt på dagen, midt i byen, kontra "midt i byen" en lørdagskveld/natt?

Loven sier handlingen straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Ordlyden "inntil" innebærer at de forhold du nevner vil ha betydning i straffeutmålingen

 

Og du nevner seksuell tilknytning. Er det noen forskjell på om "folk flest" oppdager en seksuell tilknytning, eller kan man så og si straffeforfølges for intensjon?

I følge en Høyesterettsdom, Rt. 2010 s. 466, skal det "foretas en samlet bedømmelse, med utgangspunkt i den konkrete situasjonen og det aktuelle hendelsesforløpet. Men også motivet for atferden, og fornærmedes opplevelse av denne, vil - i hvert fall i grensetilfeller - ha interesse". Svaret på spørsmålet ditt må vel blir at man i teorien kan straffeforfølges for det man forsøkte å oppnå, men hvis ingen oppfatter handlingen som seksuelt motivert er det vel lite sannsynlig at handlingen blir anmeldt eller at politiet oppretter sak på eget initiativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...