Gå til innhold

Ny laptop - 7000-9000 kr - ssd og i7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prisjakt.no er flott om du allerede veit litt om hvilke specs du vil ha. Der kan du plotte inn at du vil ha SSD og i7, og hvis du også definerer skjermstørrelse og dens oppløsning blir plutselig søket fort mye smalere.

 

Lite tips though; du kan muligens spare endel penger på å kjøpe en SSD separat og montere den selv, samt da kan det hende at du får en raskere/bedre SSD.

Lenke til kommentar

Mac er vel mitt første valg dersom man skal bruke pc til redigering av bilder/video.Programmering er jeg usikker på. Husk at ulike modeller også har ulike expertise nivå, f.eks dyrere modeller har mere programmer. Siden du ønsker SSD og i7 prosessor så tror sony produkter vil være greit. Har ikke så mye kunnskap om pc :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisjakt.no er flott om du allerede veit litt om hvilke specs du vil ha. Der kan du plotte inn at du vil ha SSD og i7, og hvis du også definerer skjermstørrelse og dens oppløsning blir plutselig søket fort mye smalere.

 

Lite tips though; du kan muligens spare endel penger på å kjøpe en SSD separat og montere den selv, samt da kan det hende at du får en raskere/bedre SSD.

Takk for raskt og bra svar!

 

Mac er vel mitt første valg dersom man skal bruke pc til redigering av bilder/video.Programmering er jeg usikker på. Husk at ulike modeller også har ulike expertise nivå, f.eks dyrere modeller har mere programmer. Siden du ønsker SSD og i7 prosessor så tror sony produkter vil være greit. Har ikke så mye kunnskap om pc :p

Mac er ikke et alternativ. Fine maskiner det, men ikke noe for meg :/ Endret av SindreM
Lenke til kommentar

Du får mye mer for pengene ved å gå for i5, men i7 har diverse teknologier som gjør at den vil være merkbart kraftigere for rendering, kompilering og andre CPU-heavy ting. Men en helt vanlig i5 vil holde lenge for de aller fleste. Til vanlig bruk vil du ikke merke noen forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en ProBook 6460b, 14" @ 1600x900 og i5-2520m og den funker fjell. Min modell har ikke SSD så kan ikke uttale meg noe om den, men den inkluderte harddisken er i alle fall ganske decent (>~ 100 MB/s @ 7.2krpm), skjermen er flott og byggekvaliteten er over middels.

 

På jobben har vi EliteBooks, de er nok endel bedre, spesielt mtp. byggekvalitet. Men prisen er også deretter. Pass på at du ikke kjøper forrige generasjon av ProBook eller EliteBook, de er endel kjedeligere både utseendemessig og å bruke.

 

Jeg har ikke lest noe om at ProBook eller EliteBook blir varme, og ingen av de jeg har brukt har vært varme eller bråkt noe særlig. Derimot har dette lenge vært et problem med tidligere generasjoner av HPs modeller siktet mot privatmarkedet. Tror det skal være mer eller mindre fikset i de nyeste generasjonene (som Envy), men det er jo bare å søke opp litt reviews på spesifikke modeller.

 

Bottom line: bedriftslaptoper (f. eks ProBook/EliteBook) har mye bedre overall kvalitet enn de siktet mot privatmarkedet, men prises også deretter. Samme gjelder for andre merker også, men når det gjelder HP er det virkelig som om det er et helt annet merke.

 

Og et lite tips; både ProBook og EliteBook ser ganske lave ut, men de går liksom innover på undersiden slik at det ikke syns på mange bilder. De er ikke spesielt lave med andre ord, det er vel ett av de største minusene om det er viktig for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en ProBook 6460b, 14" @ 1600x900 og i5-2520m og den funker fjell. Min modell har ikke SSD så kan ikke uttale meg noe om den, men den inkluderte harddisken er i alle fall ganske decent (>~ 100 MB/s @ 7.2krpm), skjermen er flott og byggekvaliteten er over middels.

 

På jobben har vi EliteBooks, de er nok endel bedre, spesielt mtp. byggekvalitet. Men prisen er også deretter. Pass på at du ikke kjøper forrige generasjon av ProBook eller EliteBook, de er endel kjedeligere både utseendemessig og å bruke.

 

Jeg har ikke lest noe om at ProBook eller EliteBook blir varme, og ingen av de jeg har brukt har vært varme eller bråkt noe særlig. Derimot har dette lenge vært et problem med tidligere generasjoner av HPs modeller siktet mot privatmarkedet. Tror det skal være mer eller mindre fikset i de nyeste generasjonene (som Envy), men det er jo bare å søke opp litt reviews på spesifikke modeller.

 

Bottom line: bedriftslaptoper (f. eks ProBook/EliteBook) har mye bedre overall kvalitet enn de siktet mot privatmarkedet, men prises også deretter. Samme gjelder for andre merker også, men når det gjelder HP er det virkelig som om det er et helt annet merke.

 

Og et lite tips; både ProBook og EliteBook ser ganske lave ut, men de går liksom innover på undersiden slik at det ikke syns på mange bilder. De er ikke spesielt lave med andre ord, det er vel ett av de største minusene om det er viktig for deg.

Takk for enda et veldig informativt svar! Jeg har aldri stolt på tynne pcer og kommer nok ikke til å gjøre det så at den er litt heavy og stor er bare et pluss :D
Lenke til kommentar

Hvordan ser dette oppsettet ut?

Optimus Series: 15.6" Glossy Full HD LED Widescreen (1920x1080)

Intel® Core™i7 Quad Core Mobile Processor i7-2670QM (2.20GHz) 6MB

8GB SAMSUNG 1333MHz SODIMM DDR3 MEMORY (2 x 4GB)

NVIDIA® GeForce® GT 555M - 2GB DDR3 Video RAM - DirectX® 11

120GB KINGSTON HYPERX 3K SSD, SATA 6 Gb/s (upto 555MB/sR | 510MB/sW)

8x SATA DVD±R/RW/Dual Layer (+ 24x CD-RW)

Internal 9 in 1 Card Reader (MMC/RSMMC/SD: Mini, XC & HC/MS: Pro & Duo)

STANDARD THERMAL PASTE FOR SUFFICIENT COOLING

Intel 2 Channel High Definition Audio + MIC/Headphone Jack

GIGABIT LAN & WIRELESS INTEL® N130 802.11N (150Mbps) + BLUETOOTH

2 x USB 3.0 PORTS + 2 x USB 2.0 PORTS AS STANDARD

Optimus/Voyager Series 6 Cell Lithium-ION Battery (48.84WH)

1 x UK Power Lead & 90W Adaptor (GT 540M) / 120W Adaptor (GT 555M)

Genuine Windows 7 Professional 64 Bit w/SP1 - inc DVD & Licence

Til kr 8 271.12041.

Lenke til kommentar

Det ville ha vært en fin pris for 1 år siden. Men siden det nå har kommet en ny generasjon av både prosessor og grafikkort, så bør du få en god rabatt på denne her. Pruter du den ned en tusenlapp eller to, er det ok.

 

Verdien av SSD'en som sitter i den er kr. 1000,- minus verdien av den vanlige HDD'en som den erstatter, typisk 700 - 1000 kroner for 500 - 750 GB.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det ville ha vært en fin pris for 1 år siden. Men siden det nå har kommet en ny generasjon av både prosessor og grafikkort, så bør du få en god rabatt på denne her. Pruter du den ned en tusenlapp eller to, er det ok.

Så dårlig ja :s

Du kunne ikke hjulpet meg å finne en med slike specs billigere?

Den skal ha SSD, 8gb minne og i7.

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å spille veldig mye, men hadde vært fint med en som tar BF3 på low uten lagg. Skjermstørrelse har ikke så mye å si og oppløsningen vet jeg ikke nok om til å si så mye :/

 

Takk på forhånd! :)

Endret av SindreM
Lenke til kommentar

Ja, det er det. Hvis du kjøper deg et HDD-kabinett, for eksempel noe sånt, (pass på at du får en som kan kobles via USB 3) så kan du sette inn SSD'en i den, koble den til laptopen via en USB 3-port, så kan du kopiere innholdet på harddisken over til SSD'en - men bruk da helst et ordentlig klone-program, f.eks. Acronis True Image Home. Det er mulig at SSD'en må formateres først. Noen av SSD-produsentene har også egne software for slikt, som kan lastes ned gratis. Etterpå bytter du bare plass, (setter SSD'en i laptopen og harddisken i kabinettet), så kan du etterpå slette og bruke den gamle harddisken som ekstra lagringsplass. Ellers kan du lage en Windows-DVD fra recovery-folderen (Hvis du ikke får eller har Windows på egen DVD allerede), og legge inn en clean installering. Hvor harddisken sitter, og hvor du åpner laptopen for å komme til, finnes vanligvis i bruksanvisningen for maskinen.

 

Før du tar i bruk den nye SSD'en, går du inn i BIOS og passer på å sette SSD'en først i boot-rekkefølgen. Samtidig ser du etter noe som heter "SATA mode" eller "disk mode" (eller lignende), og setter disk-modus til AHCI hvis den står i IDE-modus. Exit & save BIOS. Det er det viktigste man trenger å passe på for å få full fart på SSD'en.

 

Får du uventede problemer, eller det er noe mer du lurer på ang. SSD, så får du vanligvis god hjelp i denne tråden.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...