Gå til innhold

Forlag til nytt karaktersystem hos gamer.no


Anbefalte innlegg

Først og fremst så vil jeg bare si at jeg ikke var helt sikker på hvor jeg kunne komme med denne posten, så jeg tok den her. Hvis det er helt bom så setter jeg pris på at den blir flyttet da jeg føler det er en viktig diskusjon.

 

Jeg har i det siste sett en del diskusjon i etterkant av anmeldelser om at karakterer er feil gitt osv. gjerne i form av at det har gått "inflasjon" i gode karakterer. Dette kan tyde på at det er noe som ikke fungerer helt optimalt ved karaktergivingen. Selvsagt er dette noe som hver enkelt anmelder bestemmer selv ut ifra sin egen vurdering, men er dette en god nok unnskyldning for å beholde ting som de er idag?

 

Noe av det jeg personlig reagerer mest på er hvordan karakterene er uavhening av sjanger og spilletype. Bare fordi ett spill har 10/10 betyr ikke at jeg kommer til å syntes det er bra, og omvendt. Derfor kan det tenkes at den poengskalaen ikke er helt representativt for hva anmelderen ønsker å formidle videre. Dette er ofte synd da mange kanskje ender opp med å unngå titler som ville gitt dem mye moro, bare fordi det feks fikk en 7/10.

 

Det jeg foreslår er en karakter som baserer seg mer på generell appell i forhold til ulike sjangere og spilltyper. Uten å ha tenkt alt for mye på dette så ser jeg for meg en skala fra 1-5 med følgende verdier/begrunnelser:

1/5 - Dette spillet er uinteressant for de fleste(rett og slett dårlig)

2/5 - Dette spillet er kun interessant for spessiellt interesserte i dette temaet/spille typen

3/5 - Dette spillet kan være interessant for de som er gjennomsnittlig interessert i temaet.

4/5 - Dette spillet er interessant for alle bortsett fra de som ikke har den fjerneste interesse av denne sjangeren.

5/5 - Dette spillet bør spilles av alle uansett interesseområde, da det har stor og bred appell.

 

Feks. ville kanskje world of tanks vært 3/5. The sims kunne muligens vært 4/5, samme kunne skyrim. Og muligens GTA4 kunne vært 5/5.

 

Anvendelse vil ikke jeg gå mer inn på.

 

Videre ville jeg personlig funnet det interessant om dette ble supplert med en skala vurdering av Singelplayerdel, Multiplayerdel og forventet spilletid.

 

For eksempel ville kanskje Mafia 2 fått følgende vurdering:

4/5

SP: Veldig god

MP: Ikke eksisterende

Forventet tidsbruk: 15 timer

 

Da ville jeg iallefall fortått hva jeg kunne forvente av dette spillet, og pga den korte tidsbruken mest sannynlig styrt unna.

 

Selvsagt hadde det gått ann å legge til flere andre vurderinger som kunne vært nødvendig.

 

Noe av hovedpoenget med dette forlaget er alikvel at man skal unngå det at lesere bare leser karakteren for å finne ut om det er ett spill man vil kjøpe eller ikke. Her får man ett generellt intrykk, men for å finne mer ut om spillet må man lese seg opp. Det blir ikke til at man ser en karakter og bestemmer seg for at dette vil jeg ikke ha, selv om man kanskje har sett frem til spillet. I tillegg gir det mer relevant informasjon til om man vil kjøpe spillet.

 

Til syvende og sist er dette kun ett forslag til hvordan det kan legges opp og ett forsøk på å få i gang en diskusjon rundt ett alternativt forslag til karaktersystem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser helt ærlig ingen grunn til å bytte over til et karaktersystem som baserer seg på 1-5, det tror jeg ville gitt langt mindre oversikt og skille mellom spillene.

 

Folk vil jo uannsett unngå titler som får lavere karakter på 1-5 skalaen.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...