Gå til innhold

Spare til bolig eller en ekstra inntekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du skal lete lenge etter en sparekonto som gir 5% rente, med mindre du benytter deg av BSU. 3,5-3,8% hørtes mer riktig ut for en sparekonto.

 

BSU kan du benytte frem til du blir 34, så lenge du lover å bruke pengene på bolig, du får også skatt tilbake for innskudd.

 

Du trenger mer enn 500k for å kunne leve på renten; et alternativ kan være aksjer, hvor du får et visst utbytte i året; men dette er ganske risikabelt. Samt at du betaler 25% skatt.

 

Vil ellers påpeke at disse 15000kr i måneden du får etter skatt, er mer enn hva mange andre ungdommer tjener, og de jobber faktisk. - Så med mindre du har en god grunn til å være ufør, kan det ikke ligge noen logikk i at du skal få like mye penger som en jevnaldrende arbeidende ungdom?

Lenke til kommentar

Tror du skal lete lenge etter en sparekonto som gir 5% rente, med mindre du benytter deg av BSU. 3,5-3,8% hørtes mer riktig ut for en sparekonto.

 

BSU kan du benytte frem til du blir 34, så lenge du lover å bruke pengene på bolig, du får også skatt tilbake for innskudd.

 

Du trenger mer enn 500k for å kunne leve på renten; et alternativ kan være aksjer, hvor du får et visst utbytte i året; men dette er ganske risikabelt. Samt at du betaler 25% skatt.

 

Vil ellers påpeke at disse 15000kr i måneden du får etter skatt, er mer enn hva mange andre ungdommer tjener, og de jobber faktisk. - Så med mindre du har en god grunn til å være ufør, kan det ikke ligge noen logikk i at du skal få like mye penger som en jevnaldrende arbeidende ungdom?

 

J...

Endret av ankirbabe
Lenke til kommentar

Sammenlikne med gjennomsnittsinntekt?

 

Ungdommer i dag tjener 250-350k i vanlig arbeid. - Enkelte får jobb i nordsjøen, og her snakker vi et helt annet lønnsnivå enn på fastlandet.

 

Trygden din kommer ikke til å stå bom bom fast; da ville det blitt visse problemer med tanke på inflasjon.

 

Dersom du er fysisk i stand til å utføre arbeid, ville jeg anbefalt å prøve dette. - Eventuelt skaffe deg en hobby du kan tjene litt på; man kan tjene 4000kr i året per "nabo" for å utføre tjenester. - Dette skattefritt, så lenge det ikke er tegn til næringsvirksomhet. (http://www.dinepenger.no/jobb-og-pensjon/slik-tjener-du-lovlig-og-skattefritt/10028804)

Lenke til kommentar

Hei =) Det blir i overkant av 2000 per mnd ja, som relativt sett blir mindre og mindre etter hvert som prisene øker gjennom årenes løp, og renten er jo også noe uforutsigbar. 5% er forresten litt mye å forvente akkurat nå. Du må også regne med å betale 28% skatt på renteinntekter (fradrag dekker kanskje det hvis du ikke annen har skattbar inntekt?), og eventuelt formueskatt hvis du kommer over 750.000.

Hvis jeg var i den situasjonen ville jeg spart egenkapital som du sier, jobbet i den grad der er mulig, fått foreldre til å stille sikkerhet og kjøpe en større bolig der du kan leie ut deler og dermed få en relativt sikker skattefri inntekt, og kanskje leieboer som steller i hagen og måker snø på kjøpet :)

Lenke til kommentar

Hei =) Det blir i overkant av 2000 per mnd ja, som relativt sett blir mindre og mindre etter hvert som prisene øker gjennom årenes løp, og renten er jo også noe uforutsigbar. 5% er forresten litt mye å forvente akkurat nå. Du må også regne med å betale 28% skatt på renteinntekter (fradrag dekker kanskje det hvis du ikke annen har skattbar inntekt?), og eventuelt formueskatt hvis du kommer over 750.000.

Hvis jeg var i den situasjonen ville jeg spart egenkapital som du sier, jobbet i den grad der er mulig, fått foreldre til å stille sikkerhet og kjøpe en større bolig der du kan leie ut deler og dermed få en relativt sikker skattefri inntekt, og kanskje leieboer som steller i hagen og måker snø på kjøpet :)

 

Godt at du støtter planen min. Mine foreldre har også sagt at de vil hjelpe meg økonomisk med forskudd på arv og månedlig støtte på 5.000 i måneden frem til de dør, etter de dør så vil jeg få arv på 20 millioner, alt setter jeg i banken, slik at jeg kan leve av rentene. Dette er den beste planen jeg kan komme på, hvis ikke noen andre har en enda bedre plan.

Lenke til kommentar

Sammenlikne med gjennomsnittsinntekt?

 

Ungdommer i dag tjener 250-350k i vanlig arbeid. - Enkelte får jobb i nordsjøen, og her snakker vi et helt annet lønnsnivå enn på fastlandet.

 

Trygden din kommer ikke til å stå bom bom fast; da ville det blitt visse problemer med tanke på inflasjon.

 

Dersom du er fysisk i stand til å utføre arbeid, ville jeg anbefalt å prøve dette. - Eventuelt skaffe deg en hobby du kan tjene litt på; man kan tjene 4000kr i året per "nabo" for å utføre tjenester. - Dette skattefritt, så lenge det ikke er tegn til næringsvirksomhet. (http://www.dinepenge...efritt/10028804)

 

Gjennomsnittsinntekten er mest naturlig å sammenligne seg med, ikke hva ungdom på min alder tjener. Hva med unge uføre som er 40 år? De får jo like mye som meg, mens kameratene tjener mye mer. Det mest naturlige er å sammenligne seg med gjennomsnittsinntekten, ikke hva ungdommer på min alder tjener. De er nye på arbeidsmarkedet og tjener da naturlig sett litt mindre penger enn folk som har vært lengre i arbeidslivet. Ikke kom med lavinntektsgrupper som et argument for at jeg ikke skal spare penger eller få mer i uføretrygd.

 

Hadde jeg bodd i USA så ville foreldrene mine sikret meg økonomisk, men i Norge har de betalt skatt for at staten skal sikre meg økonomisk, jeg er deres avkom og foreldrene mine har betalt skatt i mange år for at staten skal forsørge meg fordi jeg er syk. Jeg hadde tjent mye mer på et forsikringssystem à la USA fremfor dette statlig styrte uføretrygd-programmet der min formue forsvinner til snyltere fra et visst kontinent.

 

Jobbe ved siden av uføretrygden kan jeg gjøre, men i reformen som kommer i 2015 har regjeringen sunket grensen ved fri inntekt ned fra 70.000 til 30.000. Så den eneste jobben jeg kan ta er en ekstrajobb på gamlehjemmet. Det er bare småpenger, så det hjelper ikke å jobbe for å få en normal inntekt. Kanskje jeg kan rane en NOKAS-sentral på Østlandet ...

du skal nok gå i pluss selv om du tjener mer enn 30k i 2015, man må da tåle å bli beskattet litt av gratispengene dersom man delvis er i stand til å forsørge seg selv. Det er forresten fullt mulig å kjøpe forsikringer av ymse slag i norge også, ihvertfall mine foreldre hadde noe sånn slags forsikring på meg frem til jeg ble 18. Ingen hemmelighet at man ikke blir rik på NAV med mindre man tar med seg trygden til lavkostland

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...