Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg registrerte meg her for én uke siden. På tide at jeg sier noen ord om meg selv.

Jeg er for tiden 29 år (født sent på året) og bor i Bergen sammen med min kjære samboer. Mine interesser er lesing, skriving, PC (ikke gaming), dyr/hund, matlaging/baking, organisasjonsarbeid etc.

Jeg jobber på Østlandet med rehabilitering av nylig blitte blinde og svaksynte. Der gir jeg undervisning i punktskrift, data og dagliglivets gjøremål med tekniske hjelpemidler. Det er en svært givende jobb når jeg ser at folk får gløden tilbake i øynene og drar hjem igjen med et godt liv fremfor seg. De lærer å se mulighetene fremfor begrensningene.

Jeg har selv vært synshemmet hele livet. Jeg ble født 3 mnd. for sent og hadde 5% syn frem til jeg var 15 år. Da ble synet gradvis dårligere og i dag er jeg helt blind. Jeg er svært glad for at jeg har sett det lille jeg så. Jeg kunne orientere meg ved hjelp av synet, men jeg så ikke godt nok til å kunne gjenkjenne mennesker. Jeg begynte å bruke hvit stokk som 10-åring og jeg fikk min første førerhund i 2001 og min andre førerhund i 2009. Jeg valgte for et halvt år siden å levere henne tilbake til førerhundskolen fordi hun strevde sånn med allergi mot to typer husstøvmidd og to typer lagermidd. Det var mye ekstra jobb med henne. Råfôr, ukentlig dusj, sprøyte hver 3. uke, ørebetennelser, øyekatarr og mye og ofte våteksem osv. Jeg savner det å ha en hund, men samtidig er det mye som er lettere uten hund.

Jeg ser på meg selv som en sterk person. Jeg har møtt mye motgang i livet, men motgang gjjør sterk og den sterke overlever, er det noe som heter. Selv om jeg bare er 29 år, har jeg opplevd mye, i blant litt for mye, og livets ryggsekk har ofte vært tung å bære.

Vel, det var noen linjer om meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei var interessant å lese men kan jeg spørre , skriver du eller dikterer du bare og er den noen som leser for deg?

Jeg sitter for øyeblikket med en helt ordinær PC med Windows 7 og som har installert en skjermleser. En skjermleser et en skjermtolk som gjør om teksten til kunstig tale og jeg kan lese én linje på 40 tegn i punktskrift. Når jeg sitter med stasjonær PC, bruker jeg et punktskriftdisplay på 64 eller 80 tegn. Tastaturet er helt ordinært som jeg kjenner ut og inn. Skjermleseren kan ikke tolke grafikk og bilder.

På internett skjer noe litt rart. Da slutter de vanlige tastene å virke, og jeg bruker tastaturet til å navigere meg rundt på skjermen, som at jeg trykker L for å hoppe fra lenke til lenke, E for å hoppe fra redgieringsfelt til redigeringsfelt (edit) og B for å hoppe fra knapp til knapp. Når jeg slår av denne modusen kan jeg skrive i redigeringsfeltene slik som deg.

Håper du fikk et forståelig svar :)

Lenke til kommentar

Jeg har alltid sett for meg at når man er blind så ser man alt helt sort - intill en dag jeg ble forklart at de så ingenting.. Altså ikke sort, men ingenting. Hva er ingenting? Det er en helt absurd idê å se ingenting.

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

Hvordan er drømmene dine om nattan? Greier du å forestille deg ting når du tenker? Såklart greier du å forestille deg ting, men er det store begrensninger? Alltid lurt på dette.

Siden jeg har vært svaksynt tidligere, drømmer jeg noen ganger som svaksynt, men jeg må nok innrømme at jeg mer og mer drømmer som blind. Det sies at 10-15 år etter at man har blitt blind, drømmer man kun som blind. Det stemmer ikke i mitt tilfelle. Når jeg drømmer om noe jeg så som barn og ungdom, ser jeg det i drømmen, men alt annet blir som at jeg tar på noe eller hører stemmer. Intellektuelt i drømmene mine vet jeg hvor jeg er, selv om jeg ikke ser omgivelsene.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid sett for meg at når man er blind så ser man alt helt sort - intill en dag jeg ble forklart at de så ingenting.. Altså ikke sort, men ingenting. Hva er ingenting? Det er en helt absurd idê å se ingenting.

Ja, det høres kanskje absurd ut, men det er helt sant. Det er ingenting. Ikke sort, ikke lyst, bare ingenting. Om jeg skulle prøve å si en farge på det, ville jeg si sølv blandet med grått og blått. Jeg har ei venninne som plutselig fikk netthinneavløsning, og da forsto hun hva jeg mente med å se ingenting. Det var ingenting der netthinnen hadde løsnet.

Lenke til kommentar

Jeg var så ivrig i å spørre at jeg glemte å si velkommen til forumet.

 

Med det sagt lurer jeg også på hva du ville foretrukket i denne situasjonen jeg opplevde på den lokale kiwi butikken.

En blind mann (han hadde pekestokk) betalte, da jenta i kassen veldig fortumlet så frem og tilbake på mannen og meg. Problemet hennes var tydlig: Hun klarte ikke å bestemme seg om hun skulle spørre om han ville ha lappen eller ei. Hun viftet litt med den, og såg veldig fortvilet ut - sannsynligvis fordi hun var redd for å såre mannen.

Det endte med at hun diskre la den oppi posen hans uten å si noe.

 

Det hele er en bagatell vil jeg påstå, men en ganske kinkig bagatell for den i kassen.

Jeg ville sannsynligvis gjort det samme, hva synes du om saken?

Lenke til kommentar

Jeg var så ivrig i å spørre at jeg glemte å si velkommen til forumet.

Med det sagt lurer jeg også på hva du ville foretrukket i denne situasjonen jeg opplevde på den lokale kiwi butikken.

En blind mann (han hadde pekestokk) betalte, da jenta i kassen veldig fortumlet så frem og tilbake på mannen og meg. Problemet hennes var tydlig: Hun klarte ikke å bestemme seg om hun skulle spørre om han ville ha lappen eller ei. Hun viftet litt med den, og såg veldig fortvilet ut - sannsynligvis fordi hun var redd for å såre mannen.

Det endte med at hun diskre la den oppi posen hans uten å si noe.

Det hele er en bagatell vil jeg påstå, men en ganske kinkig bagatell for den i kassen.

Jeg ville sannsynligvis gjort det samme, hva synes du om saken?

Jeg opplever veldig ofte om de i kassen rett og slett spør "vil du ha kassalappen?". Ikke vanskeligere enn det. I mange tilfeller hadde jeg sagt "nei takk", for det er litt stress å få lest den selv. Ikke umulig, men litt arbeid. Jeg kan legge kassalappen på skanneren og skanne den inn og deretter få den tekstgjenkjent (ORC) og få lest den på den måten, men i de aller fleste tilfeller regner jeg med at jeg betaler for det jeg handler, hverken mer eller mindre og sier derfor ofte "nei takk" til kassalappen.PS... 'Takk for velkomsthilsen :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...