Gå til innhold

Muligens interesse for motocross


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en gammel ønske men som ikke har utviklet seg noe særlig pga en gammel bilulykke jeg har hatt som liten. Har nemlig interesse for motorcross men dette er vel mitt dyreste sports interesse da sporten krever ganske mye summer for vedlikehold, drivstoff og først og fremst sykkel. Har lest en del på nettet men strever litt å finne informasjon som er aktuelt for meg. Er ungdom på 16 år og har tenkt å skaffe meg en jobbetter sommeren i en liten stund før jeg går videre til sykkelkjøp. Så brukte gjenstander er det jeg ser kun etter (små ting som trøye etc. blir kjøpt nytt). Har ikke bil så har ikke muligheten til å frakte sykkelen.

 

Jeg lurer ganske mye på sporten! Setter prispå alle slags svar!

 

1. Hvordan vil en nybegynner som meg har en best start som mulig med tanke på lavest som mulig av kostnader?

 

2. Har hørt at man kan modifisere motocrosseren slik at man kan bruke den til byen også men vil dette påvirke kjøreevnen på banen?

 

3. Med tanke på at mange har mer enn ett motorsykkel, trenger jeg da ha en til trening og en til konkurranse? Har ikke tenkt så mye på konkurranse..

 

4. Når man har skaffet alt av utstyr, hvor mye vil kostnaden være per år? Med tanke på vedlikehold, drivstoff, deler osv...

 

5. Tenker å velge Yamaha som merke ettersom dette er merket jeg har hørt mest om og med beste omtaler?

 

6. Hvor lang tid vil det ta før jeg er klar til å defineres som en greit/god crosserkjører? (beklager for litt tåpelig spørsmål :p )

 

7. Bor i Oslo og lurer på om det er noen klubber som er aktuelt for de som ikke transportere motocrosser ved hjelp av bil? FIns det noen muligheter å gjøre det lettere for meg?

 

8. Hva er det jeg burde tenke med tanke på vedlikehold? Hva er gjenstanden som oftest må repareres/skiftes? Vil dette koste dyrt for en ungdom som har jobb som deltids?

 

9. Hva er beste prisrangering for en nybegynner og for den som er ønsker en sykkel som er veldig billig i både drift og vedlikehold? Vil 10-15000 kr være nok?

 

10. Hva betyr timer som er gått etter man har skiftet noe eller noe sånt? Ser mange som sier at "sykkelen har gått 20 timer siden sist gang osv...".

 

11. Hvor mye koster lisens og vet noen hvor mye det vil koste per gang eller for en hel sesong å kjøre på baner? Må man betale klubb i tillegg for å kunne kjøre på baner?

 

Var vel allt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan svare litt på noen av disse spørsmålene, ikke veldig utdypende, men prøver meg.

 

1. Start med å kjøp alt utstyr brukt, klær å slikt trenger jo ikke være det nyeste å tøffeste, Kjøp den nødvendigste beskyttelsen som hjelm, knebeskyttere, sko å skjelett (eller body armor).

Når det gjelder sykkel er det lurt å se seg godt om etter en sykkel som er behandlet godt å ikke gått så alt for mange timer. Hvilket budsjett har du tenkt å legge deg på?

 

2. Det går sikkert an å gjøre det, men det er langt i fra optimalt. Ser du bare er 16 år, å siden crossere ligger på litt over 40 hk (250 4t), så går det under full motorsykkel, så da må du ha motorsykkel lappen. Å jeg vil tro det er sykt vanskelig å i det hele tatt få skilt på en slik sykkel.

 

3. Du trenger IKKE mer en en crossykkel. Holder massevis med en. Er de som satser på konkuranser og slikt som har flere, om man ikke har masse gryn å bruke. Selv holder det lenge med en for meg. Kjører litt klubbløp å er med på litt treninger.

 

4. Er ikke sikker nå i farta men kan se på det litt seinere om jeg får tid.

 

5. Gå for det merket du ønsker, alle syklene er gode. Noen har sine bakdeler, mens andre har sine fordeler. Men ikke kjøp en Yamaha bare for at du vil ha det, kan være gode priser på andre sykkler også.

Men start med å se på Yamha å om du ikke finner noe aktuelt innenfor din prisklasse, å det er mange sykler i dårlig stand kan du se på andre merker også.

 

6. Kommer helt an på hvor mye du kjører rett og slett, noen bruker lenger tid en andre. Men ikke kjør over hodet å ta store sjangser slik at du skader deg. Men er selvfølgelig lov å gutse litt, man må jo prøve på nye ting for å bli bedre. Men i bunn å grunn kommer det helt an på hvor mange timer du kjører.

 

7. Bor ikke der så vet ikke. Men du kan jo få kommet deg på en trening å bli kjent med noen å høre om de kan plukke deg opp på vei til trening :) er mye greie folk i motorsport miljøet her hvor jeg bor i allefall.

 

8. Motorsport koster. Det som byttes oftest er olje, oljefilter å luftfilter (vaskes, og smøres inn).

Ellers er det stempelbytte ca en gang i året, kommer an på hvor hardt å hvor mye du kjører.

Dekk må kanskje byttes en gang i året.

Om du gjør stempelskiftet selv koster det ikke så mye, litt over 1000 lappen for stempel, pluss pakniger.

 

9. 10000 - 15000 høres litt lite ut, finner jo sykkler til de prisene, er det 2t eller 4t du har tenkt å kjøpe?

 

10. Det betyr f,eks at om sykkeln har byttet stempel for 20 timer siden så er det vel rundt 30-40 timer igjen til neste stempelbytte. Står i manualen til sykkelen hvor mange timer det er anbefalt på diverse deler.

 

11. Slik jeg har det nå så koster lisens 2500 kr i året, 1500 i treningsavgift til klubben å 300 i medlemsskap til klubben.

Disse kan varier fra klubb til klub regner jeg med. Men lisensen er det det koster. Er billiger for lisens for de under 18 år. Se på motorsportforbundet.no

 

Er mye som er dårlig svart her, men bare spør mer spesifikt, så skal jeg prøve så godt jeg kan å svare :)

Endret av Freestyle89
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for veldig utfyllende svar her Freestyle89! Gav mye svar på mange av spørsmålene mine!! :D

 

Har lest mye i ulike forumer om motocross de siste to dagene og må si meg at sporten høres veldig underholdende. Største ulempen for meg med sporten er distansen :/ Bor i østkanten i Oslo og fant enebakken som er nærmeste for meg. Distansen er over 40km noe som høres for mye for meg å drive med sporten, spesielt da jeg ikke har mulighet til å bli kjørt av bil. Det med å bli kjørt av andre er jeg litt beskymret for om det blir litt for mye for de personene som skal kjøre meg til trening. Med bussblir det over 1t og 30 min å reise da. Tror du det er noen baner i Oslo-området? Fant kun to baner (ene er enebakken) via en klubb som har en kart som viser crosserbaner.

 

Forresten ønsker jeg å kjøpe meg en 2 takter da jeg har lest rundt om kring at dette er billigste med tanke på vedlikehold. Skjønner at det er mer skruing enn 4takter men har vel behov til å lære om sykkelen allikevel :)

 

Fant en crosser som så veldig bra ut men husker ikke hvilken det var igjen men fant et par nye som ser bra ut. Skal ikke kjøpe motorsykkel nå men bare sjekker litt omkring.

 

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=35060170

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=35104896

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=35098429

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=35085726 (kan være denne her som så veldig bra ut)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Takker for veldig utfyllende svar her Freestyle89! Gav mye svar på mange av spørsmålene mine!! :D

 

Har lest mye i ulike forumer om motocross de siste to dagene og må si meg at sporten høres veldig underholdende. Største ulempen for meg med sporten er distansen :/ Bor i østkanten i Oslo og fant enebakken som er nærmeste for meg. Distansen er over 40km noe som høres for mye for meg å drive med sporten, spesielt da jeg ikke har mulighet til å bli kjørt av bil. Det med å bli kjørt av andre er jeg litt beskymret for om det blir litt for mye for de personene som skal kjøre meg til trening. Med bussblir det over 1t og 30 min å reise da. Tror du det er noen baner i Oslo-området? Fant kun to baner (ene er enebakken) via en klubb som har en kart som viser crosserbaner.

 

Forresten ønsker jeg å kjøpe meg en 2 takter da jeg har lest rundt om kring at dette er billigste med tanke på vedlikehold. Skjønner at det er mer skruing enn 4takter men har vel behov til å lære om sykkelen allikevel :)

 

Fant en crosser som så veldig bra ut men husker ikke hvilken det var igjen men fant et par nye som ser bra ut. Skal ikke kjøpe motorsykkel nå men bare sjekker litt omkring.

 

http://www.finn.no/f...nnkode=35060170

http://www.finn.no/f...nnkode=35104896

http://www.finn.no/f...nnkode=35098429

http://www.finn.no/f...nnkode=35085726 (kan være denne her som så veldig bra ut)

 

Jeg har bare 1 ting og si, det er at den du syntes så veldig bra ut, kan bli vanskelig for deg og kjøre, jeg har kjørt cross siden jeg var 5 år gammel, tok en pause på 4 år å har nå en kawasaki 250 totakt å det er et helsikkes dyr å temme. ville gått for 250F eller 125 hadde jeg vært deg. Kanskje en 450F de er mye snillere en en 250 totakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...