Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Markedsføring og ledelse 2 - Vår 2012


Anbefalte innlegg

Husk å ikke bare fokuser på det som er blitt sagt tidligere her i dag. Det er viktig at man tenker originalt og kommer med egne meninger og forslag i morgen. Av Samarbeid og integrasjon mener jeg at det er mest relevant med vertikal integrasjon og merkeallianser (merkesamarbeid)

- Trekk inn muligheten for at "Landeveisspesialisten" eller "Offroadspesialisten" kan integreres med leverandørene.

- I dette segmentet er pris irrelevant og kommer ikke til å bli et tema i morgen. Det å benytte pris som et konkurransemiddel i dette tilfellet vil være mindre lønnsomt enn å fokusere på andre ting som for eksempel service, kundebehandling og Differensiering. Bedriften må differensiere seg fra de andre "spesialbutikkene" for å utvide markedsandelene, som jeg for øvrig mener er den konkurransestrategien "Landeveisspesialisten" eller "Offroadspesialisten" bør benytte..

- Jeg er av den oppfatning av at en sammenslåing av "Landeveisspesialisten" og"Offroadspesialisten" er en dårlig ide, fordi de henvender seg til forskjellige segmenter.Allikevel finnes det fordeler ved et slikt samarbeid. De kan for eksempel dele lokaler (med en skillevegg f. eks) for å spare kostnader, men nettopp på grunn av at kundene er såpass kvalitetsbevisste og krever ordentlig kundeservice mener jeg det er bedre å rendyrke spesialkompetansen blant de ansatte i adskilte bedrifter.

- Av aktuelle temaer i morgen mener jeg at Overordnede strategier, Produkt (merkevarebygging), Plass (distribusjon), Påvirkning (Markedskommunikasjon) og Personalpolitikk (konfliktløsning og forebygging) kan være lurt å forberede seg på..

Går differensiering under betegnelsen konkurranse strategier? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil dere si at vi har fire eller fem konkurransemidler? Det er vel i utgangspunktet fire men personalet er på en måte ett tilleggskonkurransemiddel?

Ser du ut ifra boka(markedsføring og ledelse 2, cappelen) har de ikke tatt med personalet under del 3: konkurransemidlene. Jeg vil tro at vi vil få en oppgave med personalet i en mulig konflikt, ikke som et konkurransemiddel.

Lenke til kommentar

Da ønsker jeg dere LYKKE til! Mange gode innspill i dag.

 

Husk at dersom bedriftene vil øke salget sitt og oppnå vekst, er det INTEGRASJON som er nøkkelen slik at de skaffer seg stordriftsfordeler med mer. Ikke fokuser på alle p'ene, bare nevn de du ikke føler er relevant for oppgaven. Produkt og personell vil stå sentralt i morgen!

 

GOOOD LUCK.

Endret av Markuslg
Lenke til kommentar

Sånn helt på siden:

 

Er det lov å bruke egen pc på eksamen?

 

Var noen sider med notater jeg glemte å printe og har ikke egen printer...

Litt usikker der, men du kan sende notatene til deg selv, og åpne dem på skole-pcen

 

Takk for svar!

Er privatist så det er nok ingen PC'er der.. Får satse på at det skal gå greit! Står jo strengt tatt at alle hjelpemidler utenom kommunikasjonsmidler er tillatt. Så lenge jeg ikke bruker PCen til kommunikasjon så burde det jo gå greit...

Lenke til kommentar

Sånn helt på siden:

 

Er det lov å bruke egen pc på eksamen?

 

Var noen sider med notater jeg glemte å printe og har ikke egen printer...

Litt usikker der, men du kan sende notatene til deg selv, og åpne dem på skole-pcen

 

Takk for svar!

Er privatist så det er nok ingen PC'er der.. Får satse på at det skal gå greit! Står jo strengt tatt at alle hjelpemidler utenom kommunikasjonsmidler er tillatt. Så lenge jeg ikke bruker PCen til kommunikasjon så burde det jo gå greit...

 

Hvis du er privatist er det lov å bruke egen pc dersom du krysset av ruten for "bruk pc på eksamen" når du søkte 8) Jeg tar værtfall med min egen pc imorgen.

Lenke til kommentar

Sånn helt på siden:

 

Er det lov å bruke egen pc på eksamen?

 

Var noen sider med notater jeg glemte å printe og har ikke egen printer...

Litt usikker der, men du kan sende notatene til deg selv, og åpne dem på skole-pcen

 

Takk for svar!

Er privatist så det er nok ingen PC'er der.. Får satse på at det skal gå greit! Står jo strengt tatt at alle hjelpemidler utenom kommunikasjonsmidler er tillatt. Så lenge jeg ikke bruker PCen til kommunikasjon så burde det jo gå greit...

 

Hvis du er privatist er det lov å bruke egen pc dersom du krysset av ruten for "bruk pc på eksamen" når du søkte 8) Jeg tar værtfall med min egen pc imorgen.

 

Crap...det gjorde jeg jo ikke.... er sjansen gått da??

Lenke til kommentar

Sånn helt på siden:

 

Er det lov å bruke egen pc på eksamen?

 

Var noen sider med notater jeg glemte å printe og har ikke egen printer...

Litt usikker der, men du kan sende notatene til deg selv, og åpne dem på skole-pcen

 

Takk for svar!

Er privatist så det er nok ingen PC'er der.. Får satse på at det skal gå greit! Står jo strengt tatt at alle hjelpemidler utenom kommunikasjonsmidler er tillatt. Så lenge jeg ikke bruker PCen til kommunikasjon så burde det jo gå greit...

 

Hvis du er privatist er det lov å bruke egen pc dersom du krysset av ruten for "bruk pc på eksamen" når du søkte 8) Jeg tar værtfall med min egen pc imorgen.

 

Crap...det gjorde jeg jo ikke.... er sjansen gått da??

 

http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen/Bruk-av-datamaskin-til-eksamen-i-Kunnskapsloftet/

Ser da egentlig ut som det skal gå greit... Er vel kanskje heller det at jeg ikke får skrevet ut besvarelsen..

Lenke til kommentar

Sånn helt på siden:

 

Er det lov å bruke egen pc på eksamen?

 

Var noen sider med notater jeg glemte å printe og har ikke egen printer...

Litt usikker der, men du kan sende notatene til deg selv, og åpne dem på skole-pcen

 

Takk for svar!

Er privatist så det er nok ingen PC'er der.. Får satse på at det skal gå greit! Står jo strengt tatt at alle hjelpemidler utenom kommunikasjonsmidler er tillatt. Så lenge jeg ikke bruker PCen til kommunikasjon så burde det jo gå greit...

 

Hvis du er privatist er det lov å bruke egen pc dersom du krysset av ruten for "bruk pc på eksamen" når du søkte 8) Jeg tar værtfall med min egen pc imorgen.

 

Crap...det gjorde jeg jo ikke.... er sjansen gått da??

 

Det går vell greit, bare dra på et litt trist ansikt å si at du har alle dine notater på pc, så går det vell bra :)

Lenke til kommentar

Husk å ikke bare fokuser på det som er blitt sagt tidligere her i dag. Det er viktig at man tenker originalt og kommer med egne meninger og forslag i morgen. Av Samarbeid og integrasjon mener jeg at det er mest relevant med vertikal integrasjon og merkeallianser (merkesamarbeid)

- Trekk inn muligheten for at "Landeveisspesialisten" eller "Offroadspesialisten" kan integreres med leverandørene.

- I dette segmentet er pris irrelevant og kommer ikke til å bli et tema i morgen. Det å benytte pris som et konkurransemiddel i dette tilfellet vil være mindre lønnsomt enn å fokusere på andre ting som for eksempel service, kundebehandling og Differensiering. Bedriften må differensiere seg fra de andre "spesialbutikkene" for å utvide markedsandelene, som jeg for øvrig mener er den konkurransestrategien "Landeveisspesialisten" eller "Offroadspesialisten" bør benytte..

- Jeg er av den oppfatning av at en sammenslåing av "Landeveisspesialisten" og"Offroadspesialisten" er en dårlig ide, fordi de henvender seg til forskjellige segmenter.Allikevel finnes det fordeler ved et slikt samarbeid. De kan for eksempel dele lokaler (med en skillevegg f. eks) for å spare kostnader, men nettopp på grunn av at kundene er såpass kvalitetsbevisste og krever ordentlig kundeservice mener jeg det er bedre å rendyrke spesialkompetansen blant de ansatte i adskilte bedrifter.

- Av aktuelle temaer i morgen mener jeg at Overordnede strategier, Produkt (merkevarebygging), Plass (distribusjon), Påvirkning (Markedskommunikasjon) og Personalpolitikk (konfliktløsning og forebygging) kan være lurt å forberede seg på..

Går differensiering under betegnelsen konkurranse strategier? :-)

Nei, jeg regner ikke differensiering under betegnelsen konkurransestrategier. Differensiering er blant annet et ledd i merkevarebyggingen samt en faktor som tas med i analyse av konkurransen mellom bedrifter (Grad av differensiering) i en konkurrentanalyse.

 

Det jeg mener med at «Landeveisspesialisten AS» bør differensiere seg (tok bare en tilfeldig av de 2 bedriftene) er rett og slett at konkurransen i markedet er økende og salget til «Landeveisspesialisten AS» flater ut. Da er det viktig, spesielt siden segmentet er så lite og spesialisert (kundene vet hva de vil ha og betaler gjerne for det), å skille seg ut fra konkurrentene. Det jeg tenker på helt konkret er rett og slett at de fokuserer på å gjøre disse små tingene som de andre spesialbutikkene ikke gjør. Eksempelvis:

«Landeveisspesialisten AS» er kjent for å ha ansatte med svært god kompetanse. Det står også i oppgaven at denne kompetansen er godt kjent i segmentet, også utenfor byens grenser. Dersom dette er tilfellet ville i alle fall jeg anbefale «Landeveisspesialisten AS» å utnytte dette. Gjør bedriften eksklusiv. EN av de ansatte som arbeider med å utvikle sykler heter Peter Nilsen. Han er ekstremt dyktig og hans ferdigheter overgår det meste av hva du finner ellers i markedet. Han er tidligere proffsyklist og sykler veldig mye i europa. Som alle andre ansatte i «Landeveisspesialisten AS» er han også deleier - for å sikre engasjement og interesse i bedriften. Arbeidskraften til Peter Nilsen er svært ettertraktet - og det kommer folk inn i butikken fra hele landet kun for å ta en prat med han. «Landeveisspesialisten AS» har derfor bestemt seg for å arrangere middager 2 ganger i halvåret, hvor alle som har kjøpt en "Peter Nilsen" sykkel - altså en sykkel som er spesialdesignet av Peter Nilsen til hver enkelt kunde - har mulighet til å delta. Det koster 5 000 kroner å delta, og det er mellom 10 og 20 kunder som er med av gangen. osv..

Dette er i alle fall en måte bedriften kan skille seg ut fra de andre, differensiere seg og kapre markedsandeler. Bare tenk utenfor boksen, og så lenge du skriver ned forutsetninger for de valgene du tar så går det greit. (Står det for eksempel ingenting om «Landeveisspesialisten AS» sin posisjon i markedet, skriv at du mener de er markedsleder ut i fra forberedelsesdelen og skriv oppgacen deretter!)

Endret av Benjamin.
Lenke til kommentar

Nå.. hvordan gikk det med alle i dag?

Jeg tror jeg surret en del på oppgave 3... litt usikker, hadde ikke helt peil egentlig.

Men jeg skrev litt om priselastisitet.. Tok dog ikke med noen formel, men tok kort og greit for meg hva som gjør en pris elastisk, nøytral eller uelastisk.

Skrev at syklene fort kunne bli utsatt for negativ elastisitet da merkeverdien kunne bli svekket.

Foreslo at de skulle benytte seg av verdibasert prissetting.. Men tenker nå i ettertid at psykologisk prissetting ville vært bedre... ? Er som sagt helt ute av mitt element her. Nei, ble veldig usikker nå..

Så nevnte jeg kort hvordan de kunne benytte seg av pris innenfor de interne arbeidsbetingelsene, sa bare at de kunne gi de ansatte fastpris og provisjon i tillegg for å øke motivasjonen.

 

Nei, tror jeg dreit meg ut skikkelig på denne oppgaven... ? Eller hva mener dere kloke hoder?

 

Noen som ville dele hvordan dere tenkte?

 

Søren at man må vente så lenge på svar altså...

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Noen som har noe tips? :) Har en innlevering om akkurat dette, hadde vært supert om folk vil hjelpe litt? :)

 

Nå.. hvordan gikk det med alle i dag?

Jeg tror jeg surret en del på oppgave 3... litt usikker, hadde ikke helt peil egentlig.

Men jeg skrev litt om priselastisitet.. Tok dog ikke med noen formel, men tok kort og greit for meg hva som gjør en pris elastisk, nøytral eller uelastisk.

Skrev at syklene fort kunne bli utsatt for negativ elastisitet da merkeverdien kunne bli svekket.

Foreslo at de skulle benytte seg av verdibasert prissetting.. Men tenker nå i ettertid at psykologisk prissetting ville vært bedre... ? Er som sagt helt ute av mitt element her. Nei, ble veldig usikker nå..

Så nevnte jeg kort hvordan de kunne benytte seg av pris innenfor de interne arbeidsbetingelsene, sa bare at de kunne gi de ansatte fastpris og provisjon i tillegg for å øke motivasjonen.

 

Nei, tror jeg dreit meg ut skikkelig på denne oppgaven... ? Eller hva mener dere kloke hoder?

 

Noen som ville dele hvordan dere tenkte?

 

Søren at man må vente så lenge på svar altså...

Jobber med dette nå :) Har en oppgave om det, og hadde vært supert med litt hjelp eller tips, evt. et ditt eget løsningsforlag :)
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Heisann!

 

Jeg har heldagsprøve i Markedsføring og ledelse 2 i morgen. Og jeg kom tilfeldigvis over denne diskusjonen hvor det er snakk om akkurat samme forberedelsesdel som vi har. Det er vel ikke tilfeldigvis noen av dere som enda har prøvearket? Hadde satt meget stor pris på det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...