Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Markedsføring og ledelse 2 - Vår 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon?
Det er ikke nødvendig å snakke om alle de fire punktene, det er mest viktig å forklare den strategien du mener er best for bedriftene, og hvorfor du mener dette. Men det skader aldri å forklare hvorfor du mener de andre strategiene ikke ville passet for disse bedriftene.
Ja, skjønner! Takk for svar. Da vil vel markedsinntregning være mest aktuellt eller? Altså å fortsette med de samme produktene og markedene.

 

Det står i boka at markedsinntrengning er det første man burde gjøre, jeg synes bedriften burde reklamere at de selger sykler som er bedre tilpasset hver individ som er en fordel ovenfor de andre sportsbutikkene som ikke spesialisere seg i bare sykler. I tillegg kan man prøve å få ikke brukere til å bli brukere ved å reklamere syklene i forbindelse med Birken, dette kan motivere de som ikke er påmeldt og ikke hadde tenkt så mye på det til å skaffe seg en sykkel og ha et mål ( Birken)

 

Hørtes det riktig ut?

Jeg tror nok oppgaven hinter til at av alle markedsstrategimulighetene, altså konkurransestrategier, vekststrategier, og integrasjon, så er det integrasjon som er strategien de burde bruke. Siden for øyeblikket så holder disse bedriftene på med en nisjestrategi innen konkurransestrategier. Og jeg tror ikke man burde legge inn så mye "effort" på vekststrategier. Tror tyngdepunktet er Intergrasjon

 

Nisjestrategi? Kan du forklare hvorfor du mener at de holder på med dette? :)

"Nisjestrategi innebærer at bedriften konsentrerer seg om små og særegne segmenter i markedet. Spesialisering er nøkkelordet" Dette er noe de butikkene holder på med. Det er et særegent marked. "grunnlaget for nisjemarkedsføringen kan være at bedriften har spesielle kunnskaper, faglig dyktighet eller spesiell teknologi". Altså hvis man leser informasjonen vi har fått så er det ganske obvious :) Problemet er at flere bedrifter har inntatt markedet. Og det er viktig at det ikke er så veldig mange konkurrenter. spesielt ikke de som er større enn dem. Derfor trenger de en ny strategi, som jeg regner med at vi skal argumentere for i morra ;)

 

Hva er noen svakheter og trusler av begge bedriftene? så langt har jeg skrevet

nye etableringer er trusler

større butikkjeder senker prisene sine pga stordriftsfordeler, markedsandelen blir tatt er en trussel.

Tror ikke du bør bruke for mye tid på dette, da det ikke er noe pensum i år å "lage" swot/situasjons analyse ;)

 

å! hvordan vet du dette? står det på udir? Har du tips til andre områder jeg kan forberede meg i ?

Fikk vite det på skolen.. det er tre emner som er aktuelle, og det er Markedsstrategi og markedsplanlegging, konkurransemidlene, og til slutt personalutvikling og ledelse. Selvsagt er der mye som skal "strykes"..kan nevne kjapt at på:

 

* konkurransemidlene er det kulepunkt 2,3,5,9,10 og 11 som er aktuelle.

* personalutvkling og ledelse er det kulepunkt nr.2

* Markedsstrategi og markedsplanlegging er det alle punktene.

 

Nå har jeg tatt utgangspunkt i det som står i læreplanen. ;)

 

Jeg tenker kanskje at det som kommer til å skje i morgen er at disse to bedriftene blir til en bedrift, ellers må vi jo gjøre alle oppgavene 2 ganger, for å skille mellom de ulike bedriftene. Er det ingen som tenker det samme?

Joda, mest sannsynlig blir d slått sammen! Er jo ganske innlysende i forberedelsesdelen :)

Tror du vi skal drøfte om hvorfor de slo seg sammen ? Og/Eller nevne fordeler og ulemper med denne type samarbeid ?

 

 

 

Hvilken strategi kan dette eventuelt være da? Markedsinntrengning?

Tror det blir markedsinntrengning hvis det ikke blir introdusert noe nytt produkt eller tanker om nysatsing.

Kanskje "sykkelspesialisten"(Stjeler fra Heilek) introduserer Hybridsykkel på markedet. Siden det er to typer sykkeltypebutikker som har slått seg sammen. "Hybridsykkelen er en blanding av terrengsykkelen og racersykkelen. Den har lavere vekt, samt større og smalere hjul." - http://www.sportsbransjen.no/presse-om-/for-pressen/pressemeldinger/pressemeld/sykkelsalg/

Lenke til kommentar

Vil forestille meg at det vil bli mer drastiske konflikter hvis de to bedriftene fusjonerer (eller integrerer slik noen nevner). Det er overveiende sannsynlig at de to vil slå seg sammen, slik jeg tyder siste problemstilling.

 

Det klare problemet som vil oppstå er hvilken fremtidig strategi de to spesialistene skal samkjøre om. LS er best på kundeservice og "custom-made" sykler, mens OS har fokus på det tekniske. Kanskje en clash mellom masseproduksjon og spesialbestillinger. Det er mange hypotetiske konflikter som kan oppstå, problemet er bare å skape disse.

Lenke til kommentar

Vil forestille meg at det vil bli mer drastiske konflikter hvis de to bedriftene fusjonerer (eller integrerer slik noen nevner). Det er overveiende sannsynlig at de to vil slå seg sammen, slik jeg tyder siste problemstilling.

 

Det klare problemet som vil oppstå er hvilken fremtidig strategi de to spesialistene skal samkjøre om. LS er best på kundeservice og "custom-made" sykler, mens OS har fokus på det tekniske. Kanskje en clash mellom masseproduksjon og spesialbestillinger. Det er mange hypotetiske konflikter som kan oppstå, problemet er bare å skape disse.

åja, okei :)
Lenke til kommentar

Hva mener dere er positive og negative sider ved frivillig kjede og filialforetak?

 

Er egentlig mest for at frivillig kjede er best, men hvordan kan de samkjøre innkjøpene sine når de har spesialisert sei på to forskjellige typer sykler?

Lenke til kommentar

Hva mener dere er positive og negative sider ved frivillig kjede og filialforetak?

 

Er egentlig mest for at frivillig kjede er best, men hvordan kan de samkjøre innkjøpene sine når de har spesialisert sei på to forskjellige typer sykler?

Det må ikke nødvendigvis være syklene som man gjør like innkjøp. Det kan være masse ekstra utstyr som er lik hos begge leverandørene. I tillegg så har begge serviceverksted og der kan man ta innkjøp også sammen på forskjellige deler.

Lenke til kommentar

Vil forestille meg at det vil bli mer drastiske konflikter hvis de to bedriftene fusjonerer (eller integrerer slik noen nevner). Det er overveiende sannsynlig at de to vil slå seg sammen, slik jeg tyder siste problemstilling.

 

Det klare problemet som vil oppstå er hvilken fremtidig strategi de to spesialistene skal samkjøre om. LS er best på kundeservice og "custom-made" sykler, mens OS har fokus på det tekniske. Kanskje en clash mellom masseproduksjon og spesialbestillinger. Det er mange hypotetiske konflikter som kan oppstå, problemet er bare å skape disse.

 

Hva kalles denne konflikten? Hvis de er uenige om strategi.. Er det målkonflikt?

Lenke til kommentar

Husk å ikke bare fokuser på det som er blitt sagt tidligere her i dag. Det er viktig at man tenker originalt og kommer med egne meninger og forslag i morgen. Av Samarbeid og integrasjon mener jeg at det er mest relevant med vertikal integrasjon og merkeallianser (merkesamarbeid)

- Trekk inn muligheten for at "Landeveisspesialisten" eller "Offroadspesialisten" kan integreres med leverandørene.

- I dette segmentet er pris irrelevant og kommer ikke til å bli et tema i morgen. Det å benytte pris som et konkurransemiddel i dette tilfellet vil være mindre lønnsomt enn å fokusere på andre ting som for eksempel service, kundebehandling og Differensiering. Bedriften må differensiere seg fra de andre "spesialbutikkene" for å utvide markedsandelene, som jeg for øvrig mener er den konkurransestrategien "Landeveisspesialisten" eller "Offroadspesialisten" bør benytte..

- Jeg er av den oppfatning av at en sammenslåing av "Landeveisspesialisten" og"Offroadspesialisten" er en dårlig ide, fordi de henvender seg til forskjellige segmenter.Allikevel finnes det fordeler ved et slikt samarbeid. De kan for eksempel dele lokaler (med en skillevegg f. eks) for å spare kostnader, men nettopp på grunn av at kundene er såpass kvalitetsbevisste og krever ordentlig kundeservice mener jeg det er bedre å rendyrke spesialkompetansen blant de ansatte i adskilte bedrifter.

- Av aktuelle temaer i morgen mener jeg at Overordnede strategier, Produkt (merkevarebygging), Plass (distribusjon), Påvirkning (Markedskommunikasjon) og Personalpolitikk (konfliktløsning og forebygging) kan være lurt å forberede seg på..

Lenke til kommentar

På elementer onnenfor markedstrategisk tenkning er det tydelig at disse bedriftene er nisjestrategi. Men leser noen nevner at vi kan få å drøfte andre konkurransestrategier som vil være mulige for bedriftene? Har dere noen eks. og begrunnelse for det?

På vekststrageier virker det rimelig å si markedsinntrening. Men i boka står det at det vil være normalt at det er den første strategien, også markedutvikling osv. henger disse sammen?

Lenke til kommentar

På elementer onnenfor markedstrategisk tenkning er det tydelig at disse bedriftene er nisjestrategi. Men leser noen nevner at vi kan få å drøfte andre konkurransestrategier som vil være mulige for bedriftene? Har dere noen eks. og begrunnelse for det?

På vekststrageier virker det rimelig å si markedsinntrening. Men i boka står det at det vil være normalt at det er den første strategien, også markedutvikling osv. henger disse sammen?

 

Hvis markedsinntrengning etterhvert skulle vise seg å ikke være en vellykket strategi, fortsetter de nedover, og prøver en annen strategi.

Lenke til kommentar

Noen som har noe eksempler om hva vi kan skrive om når det gjelder det første punktet - markedet for dyrere sykler og spesialsykler ?

 

Må jo nevne alle markedene vi har, og deretter gå inn på de som er aktuelle for bedriftene. Noe som jeg mener er forbrukermarkedet og organisasjonsmarkedet. Så må du jo fortelle om hvem som kjøper syklene. Forbrukermarkedet vil jeg si er menn og kvinner fra 25 og oppover, som har råd til å kjøpe slike sykler. også har du jo organisasjonsmarkedet som er sykkelklubber, idrettslag og profesjonelle syklister.

 

Så kan du jo dra inn litt fakta om birkebeineren og den store styrkeprøven. . Birkebeineren hadde i 2011 18 000 deltakere, og alle deltaker plassene ble tatt i løpet av 80 sekunder (www.birkebeineren.no) . Den store styrkeprøven hadde i 2011 9576 deltakere, noe som er den største deltakelsen på dette rittet noensinne. (http://www.styrkeproven.no/info/kontakt_oss).

 

Hvertfall det jeg har tatt med her :-)

Lenke til kommentar

På elementer onnenfor markedstrategisk tenkning er det tydelig at disse bedriftene er nisjestrategi. Men leser noen nevner at vi kan få å drøfte andre konkurransestrategier som vil være mulige for bedriftene? Har dere noen eks. og begrunnelse for det?

På vekststrageier virker det rimelig å si markedsinntrening. Men i boka står det at det vil være normalt at det er den første strategien, også markedutvikling osv. henger disse sammen?

 

Hvis markedsinntrengning etterhvert skulle vise seg å ikke være en vellykket strategi, fortsetter de nedover, og prøver en annen strategi.

Okei :-)

Har du tatt med noe annet på markedsstrategisk tenkning?

Endret av Kristina05
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...