Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Markedsføring og ledelse 2 - Vår 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved en eventuell sammenslåing av virksomhetene, mener dere det ville vært best som frivillig kjede eller filialforetak? Og hvorfor.

 

Jeg ville nok gått for Frivillige kjeder. Dette er fordi da er eierne selvstendige og uavhengige av hverandre. Og de har mer frihet til velge hvordan de vil utnytte samarbeidet. Da kan de unngå konflikter som ofte oppstår når venner går sammen for å samarbeide. Da kan de også beholde navnet på bedriftene siden og dermed fortsatt knytte navnet til spesialkompetansen sin. f.eks. det at Landeveisspesialisten fokuserer på landeveissykler.

Oftest når man går inn i Filial så er det tettere samarbeid siden man har felles eier, som kan skape konflikter, og bedriftene har samme navn. Dette vil jo også føre til en konflikt om hvilken navn de skal beholde eller om de skal danne et nytt navn. Filialer er heller ikke typisk innen sportsbransjen. Det er for det meste Frivilige kjeder og franchising der.

Dette var kort om mine tanker :) Vil gjerne høre andre synspunkter, slik at besvarelsen blir best mulig :wee:

Oook, good good! Noe jeg ikke helt har fått med meg... Frivillig kjede/filial/etc, hører det med horisontal integrasjon? eller for å si det på en annen måte, er det enten eller? Enten horisontal integrasjon eller frivillig kjede? samarbeid / integrasjon.

 

Tror det er enten eller om jeg ikke tar helt feil. Håper noen kan confirm eller denie på den her, slik at jeg ikke ødelegger for alle sammen 8) enten filial eller frivillig kjede.

Endret av brtnz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har forresten svar på den tidligere oppgaven (Klassiske sykler AS)

Har det på ark, men kan skrive ned hovedpunktene de fikk på den oppgaven som er relativt lik den vi har fått. Alt er vell ikke like relevant, men jeg skriver ned alle uansett.

 

Hovedpunkter:

 

Oppgave 1

- Forretningsidè

- Visjon

- Overordnede mål

 

Oppgave 2

- Utføre en markedsundersøkelse

- Dette vil si: Fase 1: Problemfasen, Fase 2: Valg av utforming o.s.v.

- Tabeller er relevante her

- Spørreundersøkelse

 

Oppgave 3

- Ekspansjonsmatrisen

 

Oppgave 4

- Prisfølsomhet

- Psykologisk prissetting

- Priselastisitet

 

Oppgave 5

- Possisjonering

 

 

Håper dette hjalp eller vil hjelpe 8)

Lenke til kommentar

Hvem deltar på "den store styrkeprøven " ????

 

Ser ikke helt hvorfor folk er så opptatt av segmentering da dette ikke er et av punktene i forbredelseshefte. Drar du inn temaer som ikke blir spurt om vil dette trekke besvarelsen din ned.

Det er greit nok, men spørsmålet hadde jo ingenting med segmentering :) Dessuten var segmentering pensum i vg2. Men dere/du tenker da at det ikke er viktig hvem som deltar på den store styrkeprøven? Jeg har ingen anelse, lufter bare litt tanker her....

Lenke til kommentar

Hvem deltar på "den store styrkeprøven " ????

 

Ser ikke helt hvorfor folk er så opptatt av segmentering da dette ikke er et av punktene i forbredelseshefte. Drar du inn temaer som ikke blir spurt om vil dette trekke besvarelsen din ned.

Det er greit nok, men spørsmålet hadde jo ingenting med segmentering :) Dessuten var segmentering pensum i vg2. Men dere/du tenker da at det ikke er viktig hvem som deltar på den store styrkeprøven? Jeg har ingen anelse, lufter bare litt tanker her....

det var ikke spesifikt ment til din post, men så at mange har nevnt det. Så da forsto jeg det slik at du tenkte på hvem som tok den store styrkeprøven får å segmentere sykkelmarkedet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved en eventuell sammenslåing av virksomhetene, mener dere det ville vært best som frivillig kjede eller filialforetak? Og hvorfor.

 

Jeg ville nok gått for Frivillige kjeder. Dette er fordi da er eierne selvstendige og uavhengige av hverandre. Og de har mer frihet til velge hvordan de vil utnytte samarbeidet. Da kan de unngå konflikter som ofte oppstår når venner går sammen for å samarbeide. Da kan de også beholde navnet på bedriftene siden og dermed fortsatt knytte navnet til spesialkompetansen sin. f.eks. det at Landeveisspesialisten fokuserer på landeveissykler.

Oftest når man går inn i Filial så er det tettere samarbeid siden man har felles eier, som kan skape konflikter, og bedriftene har samme navn. Dette vil jo også føre til en konflikt om hvilken navn de skal beholde eller om de skal danne et nytt navn. Filialer er heller ikke typisk innen sportsbransjen. Det er for det meste Frivilige kjeder og franchising der.

Dette var kort om mine tanker :) Vil gjerne høre andre synspunkter, slik at besvarelsen blir best mulig :wee:

Oook, good good! Noe jeg ikke helt har fått med meg... Frivillig kjede/filial/etc, hører det med horisontal integrasjon? eller for å si det på en annen måte, er det enten eller? Enten horisontal integrasjon eller frivillig kjede? samarbeid / integrasjon.

 

Tror det er enten eller om jeg ikke tar helt feil. Håper noen kan confirm eller denie på den her, slik at jeg ikke ødelegger for alle sammen 8) enten filial eller frivillig kjede.

 

Altså jeg ville også sagt det er enten eller. Men tror det er viktig å nevne at begge kan fungere. at man argumenterer for og imot på begge tingene. Men jeg ville nok valgt Frivillige kjeder, og sagt at en mulighet KUNNE vært filial. Man må ikke bare ha svart/hvitt tanker ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står i forberedelse delen at vi skal sette oss inn i aktuelle problemstillinger knyttet til bruken av konkurransemidler. Hvilke konkurransemidler er de mest relevante? Pris og distribusjon, hva med de andre?

Alle er nok nesten like relevante. Men tror faktisk ikke priskonkurranse er så veldig relevant. Hvis man ser på kilder og sånt, så ser man at folket kjøper dyre sykler uansett pris. Det er eksklusive produkter som har sterke merker som er profilert av kjente idrettsutøvere. Ville nok sagt at markedskommunikasjon og distribusjon er viktigst.

Lenke til kommentar

Det står i forberedelse delen at vi skal sette oss inn i aktuelle problemstillinger knyttet til bruken av konkurransemidler. Hvilke konkurransemidler er de mest relevante? Pris og distribusjon, hva med de andre?

Alle er nok nesten like relevante. Men tror faktisk ikke priskonkurranse er så veldig relevant. Hvis man ser på kilder og sånt, så ser man at folket kjøper dyre sykler uansett pris. Det er eksklusive produkter som har sterke merker som er profilert av kjente idrettsutøvere. Ville nok sagt at markedskommunikasjon og distribusjon er viktigst.

Jeg er enig at priskonurranse ikke er så vedlgi relevant, men fant en annonse der en mann kjøper sykkeldeler av topp kvalitet i Tyskland om importerer dette til Norge og dette går det sikkert ann å tjene en del penger på. Det står blandt annet: Jeg ser en trend nå når det gjelder utryrsnivået på nye dyre sykler. Det hjelper lite om noe av utstyret er av topp kvalitet hvis for eksempel krangen - som utgjør minst førti prosent av prisen på drivverket - er av dårlig kvalitet. Ingen sykkel er sterkere enn sitt svakeste ledd.

Altså samme kanskje bedre kvalitet av å importere varer, som reduserer innkjøpsprisen drastisk! :)

Lenke til kommentar

Hva har dere skrevet under "markedet for dyrere sykler og spesialsykler"? hvis dere har noen stikkord?

eneste jeg har er forbrukermarkedet.

Kan skrive litt om hvem som er målgruppa i forbrukermarkedet, altså segmentering.

Tenker at målgruppen er kvinner og menn, 30 +. Gjerne næringstopper!

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til :p

Det punktet om bruken av konkurransemidler og det om elementer innenfor markedsstrategisk tenkning, går ikke det på det samme? jeg ser på side 15 i vg3 boka, og der står det ramset opp markedsstrategier. Disse punktene er alle også konkurransemidler. Blir helt forvirra av det hær :p Kan noen prøve å forklare hva markedsstrategier er ?

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til :p

Det punktet om bruken av konkurransemidler og det om elementer innenfor markedsstrategisk tenkning, går ikke det på det samme? jeg ser på side 15 i vg3 boka, og der står det ramset opp markedsstrategier. Disse punktene er alle også konkurransemidler. Blir helt forvirra av det hær :p Kan noen prøve å forklare hva markedsstrategier er ?

 

I følge læreren vår så er markedsstrategier=overordnede strategier. det er altså strategier for å nå de overordnede målene sine. f.eks. at de vil bli markedsleder på markedet. Da må de ta i bruk ofte en sammensetning av konkurransestrategier og vekststrategier.

Konkurransemidlene er midler for å konkurrere på markedet. enkelt og greit :p

Endret av Kjesa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et spørsmål til :p

Det punktet om bruken av konkurransemidler og det om elementer innenfor markedsstrategisk tenkning, går ikke det på det samme? jeg ser på side 15 i vg3 boka, og der står det ramset opp markedsstrategier. Disse punktene er alle også konkurransemidler. Blir helt forvirra av det hær :p Kan noen prøve å forklare hva markedsstrategier er ?

 

markedsutvikling, forsvar, markedsinntrenging, konsolidering og nedtrapping, eller for fokusering på spesielle segmenter og nisjer. Dette er noen strategier. Konkurransemidler er et hjelpemiddel for å utføre disse strategiene.

Lenke til kommentar

Angående pris. Sitat fra boka: "Vi tror at dersom konkurrentene endrer prisene, vil det få mindre betydning for bedriften dersom den selger et heterogent produkt enn om den selger et homogent produkt." I boka så står det at sykler er heterogene produkter, og det sier seg jo selv egentlig også. Men iallefall så er dette en av grunnene til at jeg mener pris er blant de minst viktige konkurransemidlene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...