Gå til innhold

Deres mening om DSLR som videokamera?


Anbefalte innlegg

Drevet med video i flere år, siden jeg var 12/13 år gammel nå.

Kan en del og har vært igjennom passe mange kameraer, nå beveger jeg meg fra HDV til digitalt "tapeless media"

 

Jeg står i krysslinjen mellom digitalt speilrefleks og reint videokamera.

Jeg lener meg mot speilrefleks, har dere noen motargumenter?

 

Prisklassen min er fra 5000 til rundt 10 000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg har et Canon 600D som jeg bruker til video, og kvaliteten er helt nydelig. Det finnes minuser, men for min bruk funker speilrefleks strålende. Skal du inn i live-produksjon eller eksterne opptak kan du derimot få problemer.

 

1. Skaff deg ekstern mikrofon/lydopptaker, men det regner jeg med du har allerede om du har holdt på i flere år :)

2. Invester i et godt objektiv, gjerne fastobjektiv. Fastobjektiv gir deg mer lys, og zooming mens du filmer blir sjelden bra uansett.

 

Gå i butikken, eller enda bedre, til en venn eller et familiemedlem, og prøv kameraene i det virkelige liv. Kun slik finner du ut hva som funker for deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har drevet en del med foto og video selv (mest foto i det siste par årene). Tidligere har jeg bare brukt dedikerte videokameraer, men etter at foreldrene mine skaffet seg et stk Canon 7D med EF 24-105mm f/4 L linse har jeg blitt overbevist. Den leverer suveren kvalitet.

 

Med ordentlig lyssetting (krav uansett hva du filmer med), en ekstern mikrofon og et stort, kjapt minnekort er du i boks. :)

 

Ligger massevis av kort-filmer på youtube som er filmet med DSLR, og der kan man se mulighetene med det. Det viktigste ligger uansett i planleggingen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...