Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Du kan flytte vekk ting du ikke ønsker på systemdisken over til andre disker og benytte deg av symbolske lenker for å gjøre prosessen smertefri for programmet og operativsystemet.

Eksempelvis hvis du har mapper for nedlasting, dokumenter, bilder eller videoer på systemdisken kan det være en fordel å flytte disse.

Ja, dette har jeg tenkt på. Søkte litt på det men det så ut til å være vanskelig og tungvint. Er det en enkel og sikker måte å gjøre det på?

 

Det er i realiteten svært enkelt, men tar litt tid.

  1. Åpne startmenyen din og klikk på brukernavnet øverst i høyere kolonne. Da får du opp alle mappene som ligger under din profil i c:/Users/<brukernavn>. Ta for sikkerhets skyld en backup av disse. La mappa være åpen
  2. Lag en mappe på f.eks D-disken (om denne er den vanlige HD-en) - du kan kalle den med ditt brukernavn - er enkelt å huske.
  3. Gå til mappa med brukermappene (den som ble åpnet under 1)
  4. Venstreklikk på f.eks Mine Dokumenter, og velg egenskaper.
  5. Velg fanen Plassering (Locations på engelsk)
  6. I et felt vil det stå c:\Users\<brukernavn>\Mine Dokumenter. Bytt ut c:\Users\<brukernavn>\Mine dokumenter med f.eks D:\<brukernavn>\Mine Dokumenter.
  7. Trykk flytt
  8. Svar ja på at du vil kopiere med innholdet.
  9. Ferdig - gjenta for alle mapper du vil flytte.

Du kan legge mappene ulike steder. Jeg har f.eks Mine dokumenter, Nedlasting etc på en disk, mine videoer på en annen og min musikk på en tredje. Personlig har jeg aldri hatt problemer med å gjøre det slik og jeg har gjort dette på en del maskiner etterhvert. Faktisk det første jeg gjør etter OS er installert. Å flytte brukermappene har også en annen fordel - man kan reinstallere OS uten å risikere å miste noe (annet enn programmer). Når reinstallasjonen er gjort - er det faktisk bare å gjøre flytting til på nytt - men da til de mappene man alt har. Flyttingen sletter nemlig ikke innhold på målmappa.

 

Win7 har i utgangspunktet et avtrykk på ca 16GB.

 

Jeg ville kikket på hva annet som opptar plass og vurdert ekstern lagring.

 

Det er ikke helt korrekt. Win 7 øker nemlig plassbehovet for hver eneste oppdatering som skjer og hver eneste program som installeres. Problemet er noe som heter Winsxs (Windows SideBySide). Skal ikke forklare hvordan dette virker - men i realiteten betyr det at Windows 7 øker fra uke til uke i plassbehov. F.eks er min win 7 Home Premium (reinstallert for 3 uker siden) på 18,5 GB hvorav winsxs er over 10 GB. Omnithunder og Muffinman har kommet med beskrivelser av hvordan denne kan reduseres ved at backupene som lages ved oppdateringer og f.eks installasjon av service pack fjernes.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...