Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte 2P skriftlig.. Fml.


Anbefalte innlegg

heisann! har seg slik at jeg kom opp i matte skriftlig eksamen og er det et fag jeg virkelig er sugen i så er det matte! står jeg ikke på eksamen, får jeg stryk på standpunktkarakteren, så da sier det seg jo selv at denne eksamen er helt avgjørende...

 

om noen har tips å komme med, ut med det! jeg trenger alle råd jeg kan få! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få faglæreren din til å legge ved ark om hva du må kunne på delen uten hjelpemidler, både for p1 og p2. :) Bli sikker på at du kan grunnleggende ting som å gange/dele uten kalkulator, regnerekkefølger, utregning av areal/omkrets etc... Alltid surt å få trekk for småting som dette!

 

Men du får nok ikke stryk i standpunkt ved å stryke på eksamen. Eksamenskarakterene for skriftlig eksamen blir ikke offentliggjort før lenge etter at standpunktkarakterene er satt, så det stemmer ikke. Men dersom du stryker i en eller begge deler, må du uansett avlegge ny eksamen.Correct me if I'm wrong.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Men dersom du stryker i en eller begge deler, må du uansett avlegge ny eksamen.Correct me if I'm wrong.

 

Dette stemmer ikke. Kun dersom man stryker på eksamen er man nødt til å ta eksamen på nytt.

Jo. Men om man stryker i faget må man ta det opp igjen for å få vitnemål (eller erstatte det med et annet fag, avhengig av hvilket fag det er), og da gjerne ved å avlegge en privatisteksamen?

Lenke til kommentar

Virkelig? Blir det gjennomsnittet av eksamenskarakteren og standpunkt i faget (1) da? Hvorfor fungerer ikke dette andre veien?

 

Hva mener du? På vitnemålet teller alle karakterene for seg selv.

 

Jeg vet ikke hvorfor det bare fungerer den veien. Det er vel bare et av påfunnene til Udir.

Lenke til kommentar

Virkelig? Blir det gjennomsnittet av eksamenskarakteren og standpunkt i faget (1) da? Hvorfor fungerer ikke dette andre veien?

 

Hva mener du? På vitnemålet teller alle karakterene for seg selv.

 

Jeg vet ikke hvorfor det bare fungerer den veien. Det er vel bare et av påfunnene til Udir.

Tja, når du søker på skole etter VGS er det jo gjennomsnittet av en standpunktskarakter og en eventuell eksamenskarakter som gjelder - så om du fikk 6 i faget og 4 på eksamen, 5. Jeg nekter å tro at en elev som stryker i faget men får 4 på eksamen får søke med "en firer i biologi" eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Men da burde vel ikke eksamenskarakteren ha noe å si dersom du får 1 i standpunkt? Stryk er jo fremdeles stryk.

 

Det er jo for så vidt logisk å tenke slik, men nå er det likevel ikke slik.

Forskrift til opplæringsloven § 3-4:

Fag med karakteren 1 i standpunkt er bestått når eksamenskarakteren er 2 eller betre.
Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...