Gå til innhold

OneCall Mobilt Bredbånd vs Mobildata Fri-abonnement.


Anbefalte innlegg

OneCall har et tilbud på Mobilt Bredbånd til 198,- pr. måned:

 

Fri etablering, USB-modem følger med i startpakken.

Du betaler kun en fast pris per måned og bruker så mye mobildata du ønsker i Norge. Koble din PC til internett, overalt der det finnes mobildekning. Hvis man overskrider 5GB trafikk i en kalendermåned påberoper OneCall seg retten til å strupe hastigheten til 128 kbit/sek. 12 måneders bindingstid

 

Samtidig kan man, hvi man har et pakkeabonnement, få Mobildata Fri for 179,- pr. måned, ingen begrensninger på hvor mye mobildata du kan bruke i Norge.

Hvis man overskrider 5GB trafikk i en kalendermåned påberoper OneCall seg retten til å strupe hastigheten til 128 kbit/sek.

Ingen bindingstid,tjenesten fornyes automatisk, helt til du selv avslutter eller endrer.

 

De fleste smarttelefoner har nå mulighet til å fungere som et mobilt tilgangspunkt. Dette muliggjør i teorien at man ikke trenger et USB-modem for å få samme brukeropplevelse på pc/laptop.

Da slipper man en ekstra dings å forholde seg til.

 

Konklusjonen min er at hvis man har et pakkeabonnement

fra OneCall og en telefon som kan fungere som mobilt tilgangspunkt, er det liten vits i å kjøpe Mobilt Bredbånd da de to tilbudene tilbyr det samme, men det ene er litt dyrere, krever en ekstra dings og har 12 måneders bindingstid.

 

Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje litt overdrevent når jeg sier 500 kbit/s og 5 mbit/s, men bruker man mobilen som tilgangspunkt mister man litt hastighet "gjennom lufta". Støy spiller faktisk en rolle. Prøv å koble f.eks. å koble modem (fastnett) direkte til PC og så via trådløst, og se hvem som gir deg best hastighet.

Lenke til kommentar

Du mister ikke nevneverdig hastighet ved å bruke mobilen som modem. Både WIFI og USB overgår 3G hastighetene med god margin. Med mindre mobilen ligger langt fra PCen vil du ikke miste mer enn 50-100kbps og ett par ms i ping. Du mister litt ved bruk av USB-modem også så forskjellen er minimal.

 

Dessuten kan du bruke de fleste mobiler som modem via USB-kabel også...

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd både mobiltelefon som router og modem i PC (ikke USB - men innebygd modem). Forskjellene i hastighet var marginale - dekning og avstand til nærmeste basestasjon betydde mer.

 

Personlig har jeg ekstra abonnement til PC (innebygd modem), men det er mest av praktiske grunner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje litt overdrevent når jeg sier 500 kbit/s og 5 mbit/s, men bruker man mobilen som tilgangspunkt mister man litt hastighet "gjennom lufta". Støy spiller faktisk en rolle. Prøv å koble f.eks. å koble modem (fastnett) direkte til PC og så via trådløst, og se hvem som gir deg best hastighet.

I tilfeller hvor man bruker mobilt bredbånd er jo også modemet trådløst.

 

Syntes det hørtes rart ut at man skulle tape hastighet ja. Har i alle fall ikke erfart det selv.

Har søkt litt på nettet om dette, finner ingen klare konklusjoner eller tester...
Lenke til kommentar

Kanskje litt overdrevent når jeg sier 500 kbit/s og 5 mbit/s, men bruker man mobilen som tilgangspunkt mister man litt hastighet "gjennom lufta". Støy spiller faktisk en rolle. Prøv å koble f.eks. å koble modem (fastnett) direkte til PC og så via trådløst, og se hvem som gir deg best hastighet.

I tilfeller hvor man bruker mobilt bredbånd er jo også modemet trådløst.

 

Syntes det hørtes rart ut at man skulle tape hastighet ja. Har i alle fall ikke erfart det selv.

Har søkt litt på nettet om dette, finner ingen klare konklusjoner eller tester...

 

Modemet er ikke nødvendigvis "trådløst" om du har mobilt bredbånd. Om det er flere som skal være koblet på, så velger man gjerne et trådløst routermodem, men ellers et modem som kobles direkte inn i PC'en via en USB-port. Modemet kobler seg direkte til nærmeste sender som en mobil ville gjort.

 

Ved å bruke mobilen som router kobler mobilen seg til nærmeste sender, og PC'en seg til mobilen. Jo flere punkt signalet må gjennom sier det seg selv at du kan tape noe signal. Om mobilen ligger like ved Pc'en er det ikke sikkert du merker noe som helst, men legg mobilen ved siden av mikrobølgeovnen eller vaskemaskinen, se om du får samme fart og styrke. Legg mobilen 5 meter unna, sjekk igjen. Så ti meter, sjekk igjen. Koble via enda en part (annen telefon), og se om du oppnår samme resultat. Vi snakker kanskje minimalt, men jo, du kan risikere lavere hastighet.

 

Men jeg ser løsningen med mobil som router er billigere, så jeg kunne gått for den selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...