Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i knær ved trening


Bjonski

Anbefalte innlegg

Jeg var på harrytur til sverige for ett år siden sammen med jobb, vi dro til et alpintanlegg for å stå på ski. I etterkant av dette følte jeg ubehag i knærne, følte ofte at knærne var "gele" spesielt når jeg skulle reise meg fra stolen.

 

Sommeren i fjor gikk jeg til innkjøp av sykkel for å komme meg i bedre form, men har vært plaget med kraftige smerter i knærne. Litt vanskelig å beskrive, men smerten føles ut som den framkommer av noe som gnisser mot hverandre, men det er hverken lyd eller slikt ubehag som jeg tror og mener gnissing kan forårsake.

 

Smerten er tilstede fra svake til sterke motbakker, mens flatmark er som regel ikke noe problem. Etter endt sykkeltur er jeg ofte helt mørbanket i knærne og klarer nesten ikke stå oppreist.

 

Har vært til legen som mente dette kunne være at musklene i knærne var for korte og henviste meg til fysioterapi, men dette har jeg lite tro på da hun misforsto alt jeg sa og mente smerten min var noe helt annet enn hva jeg opplever.

 

Noen som har erfaring med dette?

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ligner litt på Jumpers knee, eller patellar tendinopati som det også heter. Du mangler noen av kardinalsymptomene, men du kan ha en forløper. Du bør ta mot fysioterapitilbudet fordi fysioterapi er behandlingen i begge tilfeller.

Det er også slik at en fysioterapeut kan diagnostisere deg bedre enn hva legen kan. Kan jo være at det er noe helt annet du sliter med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg syns det høres ut som en belastningsskade eller noe som kalles Chondromalacia patellae? (Man kaller det også "fremre knesmerter" og "løperkne".) men mest sansynlig ikke vis legen ikke har din har diagnosert det. :)

 

Etter å ha lest wikipedia artikkelen om dette, så virker det meget sannsynlig. Jumper's Knee er også en mulighet, men Chondromalacia patellae hadde dette skrevet om seg:

The pain of chondromalacia patellae is typically felt after prolonged sitting, like for a movie, and so is also called "movie sign" or "theater sign".

Dette stemmer meget godt.

 

Problemet med min lege er at hun tok tak i kneskålene og ba meg stramme til, hun mente deretter at ubehaget jeg følte av at hun holdt tilbake kneskålene var smerten jeg følte.. Jeg sa til henne at det ikke gjorde vondt, men var ubehagelig. Hun nektet å høre på meg. Hun trakk egne konklusjoner basert på tull.

Lenke til kommentar

hmm, jeg er altså ingen lege men vis jeg hadde vært det ville jeg ha brukt laboratorieprøver eller spesielt røntgen. Jeg tror ikke kneproblemer er noe du kan føle så godt.

jeg syns du skal finne deg en ny lege, og nevne Chondromalacia patellae! evt. Jumper's Knee.

men er ganske sikker på at du har Chondromalacia patellae :)

Endret av Lena:))
  • Liker 3
Lenke til kommentar

hmm, jeg er altså ingen lege men vis jeg hadde vært det ville jeg ha brukt laboratorieprøver eller spesielt røntgen. Jeg tror ikke kneproblemer er noe du kan føle så godt.

jeg syns du skal finne deg en ny lege, og nevne Chondromalacia patellae! evt. Jumper's Knee.

men er ganske sikker på at du har Chondromalacia patellae :)

 

Jeg ba legen henvise meg til røntgen, om det er riktig type røntgen vet jeg ikke. Wikipedia artikkelen nevner MRI, så jeg tror ikke problemet vil vises på en vanlig røntgen.

 

Skal prøve å bytte lege. Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar

Noe som faller meg inn er at du kanskje har en voksesmerte - schlatters.

 

Jeg var plaget mye med voksesmerter da jeg faktisk vokste, men jeg har ikke blitt noe høyere de 5 siste årene. Kan jo være at dette har kommet tilbake, men har fått beskjed av legen på sykehuset at dette ville avta rundt 16-17 års alderen.

 

Edit: Jeg fyller 21 nå i mai.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Noe som faller meg inn er at du kanskje har en voksesmerte - schlatters.

 

Jeg var plaget mye med voksesmerter da jeg faktisk vokste, men jeg har ikke blitt noe høyere de 5 siste årene. Kan jo være at dette har kommet tilbake, men har fått beskjed av legen på sykehuset at dette ville avta rundt 16-17 års alderen.

 

Edit: Jeg fyller 21 nå i mai.

 

Åja, da blir det kanskje ikke schlatters. Den er nokså stor og populær i tenårene. Men kan hende du har hatt det, siden du sier at du kanskje hadde noe liknende da du var ung. Oppsøk lege vil jeg anbefale, og ta røntgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...