Gå til innhold

Hei, jeg trenger en del svar ang. karriere i forsvaret og slikt!


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en jente på 18 som har så og si drømt store deler av livet om en karriere som tilbyr mye fart og spenning. Da jeg var bare 7 år tok min far meg på en jagerflyshow, og fra den tid falt jeg for dem. For en stund siden fikk jeg i posten litt informasjon angående sesjon 1 og at jeg var nødt å fylle ut noen detaljer. Jeg fikk gjort det og sendte det av gårde. Så en god stund senere fikk jeg vite at jeg ikke var kommet inn til Sesjon 2 pga. de hadde allerede valgt det "mannskapet" de trengte, og resten av de andre fikk dessverre ikke kommet med. Jeg fikk høre at forsvaret hadde kuttet ned. Jeg har veldig lyst til å bli jagerflyver og har villet det så lenge jeg kan huske. Er det noe jeg kan gjøre? Jeg mener, jeg har allerede gått i Ungdommens Heimevern, jeg bor nå i England som utvekslingsstudent (noe som må være noe positivt) så skal jeg hjem og forsøke å komme meg inn igjen ved hjelp av en av lederene mine i SHVU (Sjøheimevernets Ungdomsgruppe).

Jeg har alt tatt synstest, fargetest (eller hva man kaller det) og hørselstest i ungdomsgruppen og fikk alt 100%. Eneste jeg er litt bekymret for er at jeg tar musikk dans og drama som linje på skolen. Kan dette ha noe å si? Nå står det bare at du kun trenger generell studiekompetanse. Fra musikk dans og drama linjen har jeg i hvertfall lært mye om meg selv, takle stress og bli sterke psykisk. Det samme skjedde når jeg flyttet til England. Det hadde vært til utrolig hjelp om noen kunne kommet med noen råd.

 

C.T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ekstremt vanskelig komme inn, nesten umulig..

 

Med andre ord forsvare kan plukke selv hvem de vil ha utifra søknader..

 

Kan lese litt her fant noe på et pilot forum

http://www.pilotforu...topic.php?t=530

 

 

 

 

Takk! Ja, jeg har hørt det at Forsvaret er ganske kresen med hvem de plukker ut. Men jeg har en del erfaring, og har gjort mye som gjør meg sterk psykisk. Jeg føler på den måten at jeg skiller meg litt ut. Du har flere som bare bestemmer seg ut av det blå at dette er noe de kanskje vil gjøre, mens jeg har jobbet hardt for det. Jeg ble utvekslingsstudent og flyttet til utlandet for et år, og har allerede lært mye om livet i forsvaret ++ fra SHVU. Der lærte vi all basic som førstehjelp, skyting, hvordan leve ute basically, navigasjon, osv osv. Jeg bare hadde håpet på at de tenkte at jeg har opplevd en del og er kanskje ikke helt som alle andre. Jeg skulle i ihvertfall ønske at de kunne velge ut fra erfaring og slikt.

 

C.T

Lenke til kommentar

Det er ekstremt vanskelig komme inn, nesten umulig..

 

Med andre ord forsvare kan plukke selv hvem de vil ha utifra søknader..

 

Kan lese litt her fant noe på et pilot forum

http://www.pilotforu...topic.php?t=530

 

 

 

 

Takk! Ja, jeg har hørt det at Forsvaret er ganske kresen med hvem de plukker ut. Men jeg har en del erfaring, og har gjort mye som gjør meg sterk psykisk. Jeg føler på den måten at jeg skiller meg litt ut. Du har flere som bare bestemmer seg ut av det blå at dette er noe de kanskje vil gjøre, mens jeg har jobbet hardt for det. Jeg ble utvekslingsstudent og flyttet til utlandet for et år, og har allerede lært mye om livet i forsvaret ++ fra SHVU. Der lærte vi all basic som førstehjelp, skyting, hvordan leve ute basically, navigasjon, osv osv. Jeg bare hadde håpet på at de tenkte at jeg har opplevd en del og er kanskje ikke helt som alle andre. Jeg skulle i ihvertfall ønske at de kunne velge ut fra erfaring og slikt.

 

C.T

Du må huske hvor få plasser det er..

På det forumet er det folk som er langt inn i sin utdanning for å bli jagerpilot så er nok lurt å melde seg inn der, så vil du nok få en del bedre råd en hva du vil få her inne..

:)

Lenke til kommentar

Forsvarets flyskole skal ikke ha så mye med sesjon å gjøre. Og jeg mener å huske at dem han egen søknadsfrist og skjema som du må fylle inn å søke med som du finner på forsvarets sider. Hadde jeg ikke skrevet fra mobil så kunne jeg funnet noen linker ect.

 

Du kan også ringe vernepliktsverket, nummeret finner du lett på google. Og dem kan sikkert svare må det meste.

 

Med tanke på at du er jente så tror ikke jeg det skal være noe problem å komme seg inn i førstegangstjenesten vis du ringer vernepliktsverket og snakker med dem. Forsvaret vil ha flere kvinner inne til førstegangstjenste.

 

Men det er også som dem andre sier, det er ekstremt vansklig å komme igjennom alle testene, og sikkert 99,9% stryker. Og man får bare et forsøk.

 

Men som sakt, ring å snakk med dem. Flyskole opptaket staret for en drøy uke siden. Så du må vel prøve til neste år.

Lenke til kommentar

Forsvarets flyskole skal ikke ha så mye med sesjon å gjøre. Og jeg mener å huske at dem han egen søknadsfrist og skjema som du må fylle inn å søke med som du finner på forsvarets sider. Hadde jeg ikke skrevet fra mobil så kunne jeg funnet noen linker ect.

 

Du kan også ringe vernepliktsverket, nummeret finner du lett på google. Og dem kan sikkert svare må det meste.

 

Med tanke på at du er jente så tror ikke jeg det skal være noe problem å komme seg inn i førstegangstjenesten vis du ringer vernepliktsverket og snakker med dem. Forsvaret vil ha flere kvinner inne til førstegangstjenste.

 

Men det er også som dem andre sier, det er ekstremt vansklig å komme igjennom alle testene, og sikkert 99,9% stryker. Og man får bare et forsøk.

 

Men som sakt, ring å snakk med dem. Flyskole opptaket staret for en drøy uke siden. Så du må vel prøve til neste år.

 

 

Tusen takk, det var veldig nyttig.

Jeg har faktisk allerede ringt, og møtt opp utenfor VPV i Bergen (hvor jeg bor) men de jeg snakket med var veldig useriøse og gav meg nummeret til en annen person som ikke hadde noe som helst med opptaket å gjøre. Jeg tenker kanskje at jeg skal prøve å ringe igjen når jeg kommer hjem fra England.

Jeg har dessverre et år igjen skole når jeg kommer hjem til Norge, så jeg vil nok søke for neste år.

 

Jeg bare lurer på en ting til: Gjør det noe som helst om man har allergier? Jeg vet det er sikkert et ganske dumt spørsmål, men det er så fryktelig mange her i verden som har f.eks pollen allergi. Tar de hensyk til slikt? Jeg trener til vanlig hver dag med jogging og slikt med Forsvaret i baktankene hvis jeg kommer inn. Tingen er at jeg har allergiasthma. Men min er veldig lett å fjernes hvis jeg fjerner allergiene. Legen min og meg har allerede et prosjekt vi skal gå i gang med når jeg kommer hjem. Jeg leste at allergivaksinger ikke er tillat så vi skal forsøke med andre ting.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg bare lurer på en ting til: Gjør det noe som helst om man har allergier? Jeg vet det er sikkert et ganske dumt spørsmål, men det er så fryktelig mange her i verden som har f.eks pollen allergi. T

 

Slik jeg forstod sesjonslegen kan astma og allergier bli et problem. Ble flyttet ned to karakterer pga det, og har ingen plager what so ever. Bruker ikke medisiner engang.

Endret av Attityd
Lenke til kommentar

Som nevnt over her har førstegangstjeneste og sesjon lite med flygerutdanningen i forsvaret.

Luftforsvarets flygeskole har søknadsfrist 1. desember hvert år.

 

Det er også mange myter om at det er umulig å komme inn, men hvert år blir seks stykker jagerflygere, hvorfor skal man tro det ikke er seg? Det eneste jeg vet med sikkerhet er at man ikke blir flyger i forsvaret om man ikke tør søke.

 

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole

 

I tråden på forumet her kan du også finne svar på mye rart. Han som laget tråden har fullført utdanningen, men også folk som er underveis har skrevet og svart i tråden. (Meg inkludert)

 

Angående allergien er jeg langt ifra sikker, men burde være mulig å sjekke opp.

 

Mvh

Olsen

Lenke til kommentar

Du må også huske på at selv om du faktisk kommer inn, så er det fortsatt uttallige tester du må ta. Mange blir ikke kalt inn, og svært mange faller av under testene.

Du må være sterk på psykisk, fysisk, og mentalt. Klarer du for eksempel ikke så så mange G-krefter, vil du stryke, og bli sendt hjem, fordi du ikke hadde klart å holde deg ved bevissthet under flygning. Du må klare å tenke i over 2000 km/t, og hvis det skjer noe, må du aldri få panikk.

Du vil bli testet innenfor styrke (fysisk og psykisk), innenfor matematikk, stresstester, vanskelige scenarioer, hvor rask du er til å tenke og utføre en oppgave.

Bare dette jeg har nevnt er vel en brøkdel av hva du blir testet i.

Men jeg ønsker deg lykke til!

Lav vekt og høyde er vel også en fordel. Er meget trangt i cockpiten.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

 

 

Jeg bare lurer på en ting til: Gjør det noe som helst om man har allergier? Jeg vet det er sikkert et ganske dumt spørsmål, men det er så fryktelig mange her i verden som har f.eks pollen allergi. T

 

Slik jeg forstod sesjonslegen kan astma og allergier bli et problem. Ble flyttet ned to karakterer pga det, og har ingen plager what so ever. Bruker ikke medisiner engang.

 

Men hvis du f.eks klarer å fjerne allergiene? Det fins jo en del ting du kan gjøre/legen kan gjøre som forsvaret kanskje kan godta hvis resultatene er gode. Men det er ufattelig kjipt at du gikk ned to karakterer for det. Selv om jeg skjønner at de er streng.

Lenke til kommentar

Som nevnt over her har førstegangstjeneste og sesjon lite med flygerutdanningen i forsvaret.

Luftforsvarets flygeskole har søknadsfrist 1. desember hvert år.

 

Det er også mange myter om at det er umulig å komme inn, men hvert år blir seks stykker jagerflygere, hvorfor skal man tro det ikke er seg? Det eneste jeg vet med sikkerhet er at man ikke blir flyger i forsvaret om man ikke tør søke.

 

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole

 

I tråden på forumet her kan du også finne svar på mye rart. Han som laget tråden har fullført utdanningen, men også folk som er underveis har skrevet og svart i tråden. (Meg inkludert)

 

Angående allergien er jeg langt ifra sikker, men burde være mulig å sjekke opp.

 

Mvh

Olsen

 

Tusen takk! Endelig litt motivasjon :-) Jeg og synes at hvis man vil noe her i livet så skal man fighte for det. Man skal aldri forvente at det lander i fanget ditt. Jeg kommer ihvertfall ikke til å gi meg uten kamp. Jeg vil prøve mitt for å klare dette, og hvis jeg ikke får det til så sitter jeg ihvertfall igjen med en god følelse. Det at jeg i det minste prøvde så godt som jeg kunne.

Tusen takk for linken! Jeg skal ta å sjekke opp i den :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må også huske på at selv om du faktisk kommer inn, så er det fortsatt uttallige tester du må ta. Mange blir ikke kalt inn, og svært mange faller av under testene.

Du må være sterk på psykisk, fysisk, og mentalt. Klarer du for eksempel ikke så så mange G-krefter, vil du stryke, og bli sendt hjem, fordi du ikke hadde klart å holde deg ved bevissthet under flygning. Du må klare å tenke i over 2000 km/t, og hvis det skjer noe, må du aldri få panikk.

Du vil bli testet innenfor styrke (fysisk og psykisk), innenfor matematikk, stresstester, vanskelige scenarioer, hvor rask du er til å tenke og utføre en oppgave.

Bare dette jeg har nevnt er vel en brøkdel av hva du blir testet i.

Men jeg ønsker deg lykke til!

Lav vekt og høyde er vel også en fordel. Er meget trangt i cockpiten.

 

 

Ja, der er ganske mange tester du må igjennom. Jeg tror man må bare ta det steg for steg. Heldigvis har jeg fått en del erfaringer her i England angående det å finne på en løsning på kort tid. Men går utifra at det blir mye mer avansert. Tusen takk i hvertfall!

Jeg er heldigvis en ganske høy jente på 1.82/1.83. BMI'en er på normal, og jeg trener hver dag. Så jeg skal nok sørge for å bli i toppform innen jeg forhåpentligvis kommer inn.

Lenke til kommentar

Jeg ble overrasket at du ikke kom videre til sesjon del 2. Du er jente, og veldig motivert. Etter min mening skulle du kunne velge og vrake hvor du vil ta førstegangstjeneste. Har du prøvd å ringe vpv og si at du veldig gjerne vil inn?

Det er forresten null problem å ta del i Flyskoleopptak mens du allerede avtjener førstegansgstjenesten. Bare søk som vanlig, så får du perm for å dra på opptak.

Hvis du ikke plages av allergiene dine foreslår jeg at du ikke nevner dem. Men siden du allerede har snakket med legen din om det, så antar jeg at det står i helsejournalen din, og da blir den en annen sak.

Ikke gi opp! Du kommer garantert inn hvis du bare snakker med de rette folka :)

Lenke til kommentar

Jeg ble overrasket at du ikke kom videre til sesjon del 2. Du er jente, og veldig motivert. Etter min mening skulle du kunne velge og vrake hvor du vil ta førstegangstjeneste. Har du prøvd å ringe vpv og si at du veldig gjerne vil inn?

Det er forresten null problem å ta del i Flyskoleopptak mens du allerede avtjener førstegansgstjenesten. Bare søk som vanlig, så får du perm for å dra på opptak.

Hvis du ikke plages av allergiene dine foreslår jeg at du ikke nevner dem. Men siden du allerede har snakket med legen din om det, så antar jeg at det står i helsejournalen din, og da blir den en annen sak.

Ikke gi opp! Du kommer garantert inn hvis du bare snakker med de rette folka :)

 

Tusen takk for svar!

Ja, jeg må si jeg ble oppriktig lei meg når jeg fikk vite jeg ikke kom inn. Jeg prøvde å ringe VPV, men jeg fikk en veldig useriøs person på tråden og etter da satt jeg meg ned å skrev et klagebrev til dem i stede hvor da lederen min i SHVU la ved en attest. Jeg fikk da aldri svar på brevet noe som gjorde at jeg ble mer frustrert. Det var da jeg flyttet til England, så jeg tenker jeg skal vente med å gjøre noe mer før jeg kommer hjem (noe som er om 2 uker). Da tenkte jeg å ringe dem igjen og virkelig håpe på å få en seriøs person på tråden.

 

Det var helt fantastisk! For da har jeg alltid førstegangstjenesten å komme tilbake til hvis jeg ikke kommer meg igjennom. Dessverre er jeg litt plaget av allergiene nå, men jeg trener hver dag og jeg merker at det har roet seg ned. Jeg tenker at det er mye kroppen kan få til selv hvis man går inn for det. I tillegg skal legen min hjelpe meg med å fjerne allergiene i tillegg. Tusen takk! :-)

 

Sjekk ut denne tråden =)

 

Takk!

Jeg har allerede vært inne der og fått masse hjelp der og! Utrolig hjelpfull side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...