Gå til innhold

Bryter med fastrente


Anbefalte innlegg

Hei!

La oss ta for oss følgende scenario:

Jeg tar opp et serielån med fastrente på 10 år. Hva skjer, når jeg etter 5 år, finner ut at jeg ønsker å betale tilbake hele lånet? Har lest litt om dette med under/over -kurs, men blir ikke helt klok på det. Hvis kursen er høyere etter 5 år, enn det jeg har i fastrente, da må jeg betale underkurs. Vil det da si at jeg betaler for de 5 årenes kommende avdrag med denne renten, og deretter dagskurs-rente på resten av lånet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Over-/underkurs gjelder renten, på restbeløp og blir regnet mot fastrenten, på det tidspunkt du går ut.

 

Forklares veldig greit, her.

http://www.spama.no/...sogn/index.html

 

Jeg har gått igjennom linken og det står bare noe sånt som at "over/under -kursen kommer an på renteforskjellen (åpenbart) og lengden det er igjen på lånet." Så, hva betyr sistnevnte her? Er det 2 år igjen, betaler man da under/over -kurs på de avdragene som skulle vært i perioden, for så å betale resten til markedspris? Eller hva betyr det egentlig?

Lenke til kommentar

Ekstraordinære innbetalinger på fastrentelån, kan du regne med å få i retur (hvor mye det praktiseres, er jeg usikker på). Fastrentelån er i utgangspunktet låst og skal betjenes som avtalt, i bindingsperioden.

De aller fleste forbruker-rettede fastrenteavtaler er vel noe mer fleksible enn som så?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ekstraordinære innbetalinger på fastrentelån, kan du regne med å få i retur (hvor mye det praktiseres, er jeg usikker på). Fastrentelån er i utgangspunktet låst og skal betjenes som avtalt, i bindingsperioden.

De aller fleste forbruker-rettede fastrenteavtaler er vel noe mer fleksible enn som så?

 

Joda, det er sant. :)

Bankene kan være fleksibel, men de må vel strengt tatt ikke.

Tok en runde på nett. Noen banker sier ja, (men det vil bli beregnet. over/under kurs) og noen banker sier klart nei..

Lenke til kommentar

Tror det kommer klart fram i den linken jeg postet, men skal prøve å forklare..

 

Velger du å bryte kontrakten, og innfrir lånet!

Da skal du betale, lånesaldo + påløpte renter, (siden sist forfall) og så til slutt.. (Alt etter hvordan renten er), beregnes det en over-/underkurs..

 

Håper det var bedre, fant en kalkulator som du kan gjøre en beregning med.. http://www.abcnyheter.no/penger/kalkulatorer/2010/07/08/overkurs-og-underkurs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...