Gå til innhold

Ny spill/multimedia pc


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå lest gjennom flere sider på forumet her som forberedning til innkjøp av ny pc. Jeg har funnet ett oppsett jeg mener skal være dugelig men trenger litt tilbakemeldinger fra proffene :)

 

Har noen spørsmål.

 

1. Kommer jeg til å få problemer med å bygge selv? har gjort det en gang før for 8 år siden med relativt ok resultat. Har ikke noe spesiell erfaring utover det og kjenner ingen som kan være spesielt behjelpelige. vet dere om dustin evt. setter opp for deg?

 

2. Jeg ser jo at det har blitt meget populært å kjøpe store kjølere til cpu for å kunne overklokke, er dette nødvendig? Da tenker jeg selve overklokkingen på en i5 2500k når man skal spille dagens spill og bruken den til normalt multimediabruk. Er medfølgende kjøler nok å starte med for så å evt. oppgradere senere om man skal overklokke? Noctua DH14 er favoritten såvidt jeg har skjønt.

 

3. kabinett og PSU:

Jeg har ikke noen store krav til lyddemping men heller ett kjølig velfungerende kabinett jeg kan bruke neste gang (samme med psu) jeg skal bygge.

Vil FD R3 kjøle godt nok eller er det andre løsninger jeg burde se på her?

Plassmessig har jeg behov for plassen til komponentene som er listet + 3-4 ekstra harddisker over tid, samtidig som jeg vil ha det relativt ryddig. Ønsker helst miditower men ser gjerne på fulltowerløsninger om det er noen forslag til det.

Når det gjelder harddisker kommer jeg uansett aldri over 6 da jeg har en dedikert server for lagring i tillegg.

Det viktigste for meg her er som sagt at det er godt nok kjøling og at jeg kan bruke det til neste pc prosjekt om noen år. PCEN vil stå i ett relativt uventilert rom som kan bli noe varmt til tider (20-25 grader)

 

 

Ellers om det er noen komponenter dere mener jeg bør bytte ut tar jeg imot forslag med takk, skjerm tar jeg også gjerne imot andre forslag på.

 

Beklager om det ble mye tekst, jeg ønsker bare å få ut mest informasjon for de av dere som tar dere tid til å hjelpe tapte sjeler som meg i hardware verdenen :)

post-273592-0-00955900-1335379745_thumb.jpg

post-273592-0-00955900-1335379745_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  1. Å bygge PC i dag er lettere enn å sette sammen et skap fra IKEA, om du klarte å sette sammen en PC for 8 år siden klarer du det lett i dag.
  2. Stock-kjøler til Intel har en noe ekkel festemekanisme og bråker/kjøler rimelig dårlig. Overklokking av prosessor er fint lite nødvendig om du bare skal spille spill, men det kan hjelpe litt i enkelte spill som er veldig prosessorintensive (BF3, SC2 og Skyrim). Hyper 212 EVO er den kjøleren som leverer mest kjøling for penga, og kan være et alternativ om du ikke er så interessert i overklokking.
  3. Define R3 vil kjøle godt nok og ha plass til alt du har plukket ut ja.
  4. Du har alt du trenger for å bygge PCen ja.
  5. Skulle jeg byttet ut noe i det oppsettet hadde det vært strømforsyningen til en XFX XXX PRO 750W (denne leverer 200W mer på 12V-linja og 90-95% av strømtrekket til en moderne PC er 12V) så du hadde mulighet for å kjøre SLI i fremtiden.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hei takk for svar, saken er at jeg aldri har overklokket før så det er vel der skepsisen ligger mer, er det vanskelig å gå til?(med tanke på stabilitet, temp osv.) hvordan er ytelsen på hyper 212 kontra noctua DH14?

 

Etter å ha lest rundt på forumet her så har jeg bestemt meg for at SLI ikke kommer til å være ett alternativ men om du fortsatt mener jeg bør bytte til en XFX kan jeg se på det. Som sagt kvaliteten på kabinettet og PSU er viktig da jeg håper å ta det videre til min neste PC.

 

Ellers var alt greit? skjermkort, hk, ram, prosessor?

Er litt redd for at skjermkort kan være litt overkill i forhold til resten av oppsettet? hadde det holdt med gtx560ti OC?

 

 

Ja vodkish, alt sånt har jeg, tenkte mer på alt som skal inn i selve kabinettet (utstyr for rydding, ekstra vifter, lengre kabler, o.l)

Lenke til kommentar

Går du for en Hyper 212 EVO framfor en NH-D14 vil du vel miste ca 200-300 MHz av en potensiell 4.8GHz overklokk.

 

Fortsatt en god idé å gå for en PSU av kvalitet, OCZs ZT-linje er også et bra alternativ om du ønsker å spare penger.

 

Alt fungerer bra ja. Hva du trenger av skjermkortytelse er det vanskelig for meg å si, men et 560 Ti OC vil sannsynligvis takle de aller fleste spill i 1920x1080 med maksimale innstillinger i dag, i BF3, Witcher 2 og andre lignende tøffe spill vil du måtte senke innstillingene litt, men å skille High og Ultra i BF3 er rimelig vanskelig om du ikke stopper opp og kikker etter detaljer.

Lenke til kommentar

tenker jeg går for en 212 EVO, den er vel litt mindre i tillegg? når det gjelder psu er jeg fortsatt usikker, jeg dropper den jeg orginalt tok med men er usikker på xfx XXX også, det er kommentert en del plasser at det er litt for korte kabler til den.

 

Pris er ingen hindring, som sagt vil jeg at kabinett og psu skal være kvalitet, trenger heller ikke være overkill på watt da jeg aldri kommer til å kjøre sli uansett.

 

Trenger også hjelp til å bestemme meg for enten 560 eller 680, er så innmari usikker på hva jeg trenger, jeg vil være så fremtidsrettet som mulig men jeg tenker samtidig at neste gang jeg skal oppgradere bytter jeg alt unntatt kabinett og psu uansett (4 år typ, det som har vært gjennomsnittsalderen på mine pcer siste 16 årene) Frykten er vel egentlig bare å bruke 2500,- mer på noe som kommer til å holde lengre enn det cpu/hk holder.

 

Så var det OC på cpu da, hvor vanskelig er dette å utføre for en ocamatør?

 

Takk for hjelpen så langt iallefall! :)

Lenke til kommentar

212 EVO er mindre ja. Har ikke hørt noe om at XFX' PSUer har korte kabler. De bruker Seasonic og har høy kvalitet på modellene sine til en veldig god pris.

 

Skjermkort er det første som blir utdatert i dagens PCer. Et 680 er vel 60-70% raskere enn et 560 Ti (ikke OC), altså er det på ingen måte et pris/ytelsesvennlig kort. Om 2 år vil du sannsynligvis skifte ut et 560 Ti, og da vil du få et kort som er minst like bra som 680 er i dag til under 2000 kr.

 

Å overklokke en 2500k er pissenkelt, du går i inn i BIOS UEFI, finner frem til turbo multiplier og trykker pluss til du når ønsket overklokk, avhengig av hvor langt du vil gå må du nok også øke spenningen noen hakk. En overklokk til 4.5GHz klarer alle på LGA1155.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Ok, da har jeg bestemt meg for å kjøpe 212 EVO og prøve en klokkehastighet på 4.2.

Bytter ut OCZ med XFX XXX 750W.

Blir high end skjermkort da, eneste jeg fryktet var vel at minne/hk/cpu skulle være utdatert lenge før jeg fikk brukt hele potensiale til 680, kan det lønne seg å kjøpe en i7? vil det egentlig forlenge levetiden noe særlig siden jeg hovedsaklig bare spiller?

 

Kom over dette skjermkortet, er det ett bedre alternativ ?

http://www.dustinhome.no/product/5010620378/asus-radeon-hd7970-dcii-top-3gb-gddr5-pci-e-dvi-dp/?intcmp=searchProvider_dacsa

 

Bytter også ut Benq XL2410 med XL2420 da jeg leste at det var bedre farger på den.

 

Siste jeg lurer på nå er vel egentlig HK/Minne, var dette jeg sleit mest med å velge ut og det ble vel heller mer ett random valg. Er det noe annet jeg burde ta på disse 2?

Lenke til kommentar

i7 vil ikke forlenge levetiden nei, flaskehalsen for CPUer i spill har de siste 10 årene vært ytelse per kjerne, det er ingen grunn til å forvente at dette vil endre seg i morgen.

 

Et GTX 680 vil vel takle alt av spill på full guffe i 1920x1080 i dag og begynne å slite om 1-2 år. 7970 er ikke bedre nei, og driverne er fortsatt noe kranglete i enkelte konfigurasjoner.

 

http://www.tftcentra...enq_xl2420t.htm

XL2410T er marginalt bedre når man har kalibrert den.

 

Hovedkort og minne er helt fint det. Det har null påvirkning på ytelse eller overklokking i dag.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Asus geforce GTX680 DirectCUII blir fortsatt det endelige valget da, om det ikke er en annen leverandør jeg heller ville valgt, men siden du ikke har kommentert det regner jeg med at denne er grei.

 

Du linker jo til en test av XL2420 men mener at 2410 er på par/bedre om man endrer litt på instillinger?

 

Så litt mer nøye på HK nå, det er bare 1 USB 3.0 og 3 USB 2.0 (+2 i fronten på FD R3) har du noen forslag på HK med fler usb utganger?

 

trenger ikke mer enn 4 sata 3.0 (2 til dagens disker og 2 til eventuelt fremtidlige) + 1 sata 6 til SSD

ingen planer om sli heller så 1 pcie er forsåvidt nok.

 

har jo bestemt meg for evo 212 men kan jo nevne at jeg ikke ønsker noe monster av en cpu kjøler, ønsker å ha plass til å jobbe/rydde i kabinettet. regner med jeg ikke trenger å klokke så mye mer enn 4-4.2ghz med tanke på spilling uansett?

 

Nok en gang takk for hjelpen arni :)

Lenke til kommentar

Asus geforce GTX680 DirectCUII blir fortsatt det endelige valget da, om det ikke er en annen leverandør jeg heller ville valgt, men siden du ikke har kommentert det regner jeg med at denne er grei.

 

Du linker jo til en test av XL2420 men mener at 2410 er på par/bedre om man endrer litt på instillinger?

 

Så litt mer nøye på HK nå, det er bare 1 USB 3.0 og 3 USB 2.0 (+2 i fronten på FD R3) har du noen forslag på HK med fler usb utganger?

 

trenger ikke mer enn 4 sata 3.0 (2 til dagens disker og 2 til eventuelt fremtidlige) + 1 sata 6 til SSD

ingen planer om sli heller så 1 pcie er forsåvidt nok.

 

har jo bestemt meg for evo 212 men kan jo nevne at jeg ikke ønsker noe monster av en cpu kjøler, ønsker å ha plass til å jobbe/rydde i kabinettet. regner med jeg ikke trenger å klokke så mye mer enn 4-4.2ghz med tanke på spilling uansett?

 

Nok en gang takk for hjelpen arni :)

  • 680 DCU2 er bra det ja
  • Leser du testen ser du XL2410T er med i sammenligningen.
  • P8Z68-V/GEN3, siden Z77 kun gir 4 USB3.0-porter i chipsettet, som Z68 lett kompenserer for ved å legge til en ekstra kontroller.
  • Du trenger ikke klokke noe som helst uansett.
  • 212 EVO er ikke større enn at du kan jobbe rundt den, du trenger heller ikke montere den før du er ferdig med kabler og slikt.

Lenke til kommentar

Ok, har lest hele testen, ble egentlig ikke så mye klokere da jeg kan generelt lite om kalibrering av skjermer o.l. Hørte bare fra en bekjent at de er relativt identiske men 2420 vil være bedre til filmer pga bedre fargenivåer.

 

Men da skjønner jeg det sånn på deg at det bare er prisen som er forskjellen på de 2 skjermene om de er kalibrert rett?

 

Ser at forskjellen på usb inputs på hovedkortene var 1 i totalen, nå fant jeg forsåvidt ut at jeg egentlig bare har bruk for 3 porter uansett så det var egentlig ikke så viktig (har 3 eksterne harddisker som fortsatt skal stå i denne pcen som jeg regnet med i tillegg)

Ville du uansett ha gått for z68 gen3 foran z77 LE?

At det er fremtidsrettet har som sagt 0 å si for meg, det må passe med det jeg kjøper idag det er eneste kriteriet

Lenke til kommentar

Z68-kortene er vel fortsatt billigere enn Z77-kortene, så du kan muligens gjøre noen røverkjøp med et Z68-V LE eller noe slikt ;)

 

Kalibrert rett skal skjermene være like gode etter hva jeg kan se. XL2410T er for meg helt OK når den er kalibrert sammenlignet med en U2312HM som jeg har ved siden av. Tviler sterkt på at en XL2420T vil være bedre enn en U2312HM på bilde :p

Det er også innstillinger om du leter opp testen av XL2410T som vil gi en god pekepinn på kalibrering.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

http://reviews.cnet.com/lcd-monitors/benq-xl2410t/4505-3174_7-34469434.html#reviewPage1 leste jeg, og sett noen kommentarer rundt om på diverse sider at den var plaget med ghosting og døde piksler.

 

Er det evt. noen andre ekte 120hz skjermer du kan anbefale? hører at samsung kjører 120hz som dual 60hz på delt skjerm, da vil man vel ikke få samme resultat?

 

Kommer straks tilbake med siste oppsett etter dine anbefalninger :)

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det kun TVer som bruker interlacing (eller 60Hz x2 eller x4 for å nå 120 eller 240Hz.) Monitorer oppdateres opp til 120 ganger i sekundet. Samsungs skjermer er gode de også spvidt jeg har forstått.

 

Har ikke noen voldsomt god oversikt på skjermer dessverre :)

 

Ghosting vil alltid forekomme på LCD-skjermer, men XL2410T er en av de beste jeg har sett. Døde piksler har jeg ikke hørt noe om, men det er jo alltid en sjanse...

Lenke til kommentar

Da var jeg ferdig med handlekurven som ser ut til å bli oppsettet jeg får for.

Byttet ut OCZ strømforsyning med XFX xxx

Byttet minne til vengance som var 10,- billigere

Byttet HK (Ser det bare er usb 2.0 internt, men dette merkes vel bare på overføringshastighet? skal bare ha koblet på mus og tastatur, bruker 3.0 i front (ekstern) til overføring av filer til minnepenn o.l)

Fjernet 1 av 2TB HDD til seagate, kjøper en ekstra når behovet melder seg heller.

 

i tillegg kom ikke COOLER MASTER HYPER 212 EVO S- med på bildet, men den er altså også med.

 

Da regner jeg med alt er bra og ok? Jeg trenger ingen ekstra kabler, kjølepasta, vifter til kabinettet, kabelstrømper/strips eller annet som er kjekt å ha når man skal bygge pc? er åpen for alt av forslag :)

 

Tusen takk for veiledningen, det har vært til stor hjelp!

post-273592-0-24729900-1335467475_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...