Gå til innhold

Div. "andre" objektiver på mFT-kameraer!


Anbefalte innlegg

Mht. div. linser på mFT!

 

Prøver ut diverse gamle med OM-innfatninger og adapter MF-2. Litt artig med manuelle innstillinger osv., i tillegg til at det er spennende å sammenligne med bilder tatt med vanlige mFt-linser. De mest lyssterke gamle linser med OM-tilkobling som jeg har prøvd er f/1.8... for meg ser det ut til at de skarpeste og mest detaljerte bilder oppnås med f/11 eller f/16 som blendervalg.

 

Nå har jeg også tenkt å prøve noen Canon EOS-objektiver med et adapter EOS -M4/3.

 

I den sammenheng lurer jeg på dette med brennvidder......!

Skal f.eks. prøve en 28-90mm Canon Eos på min E-P3.

Hva er faktoren mht. sammelignbar brennvidde (35mm) her? Er det som ellers på 4/3 ( x2)? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 2x der også . På 4/3, så vil du alltid ha cropfaktor på 2x.35mm er og blir 35mm, vettu.

 

Nå er vel 28-90mm-en et typisk Canon plast-rør av heller tvilsom kvalitet? Tror ikke jeg hadde brukt penger på en adapter for å prøve ut den.

Takker Tomsi! Var det jeg trodde.... ;)

 

Har jo mange andre Canonlinser , og selvsagt bedre linser en "plast-røret", men synes det er greit å begynne i den dårligste enden og jobbe seg oppover..... , og adapteret har jeg jo uansett...... , så..... :whistle:

Lenke til kommentar

Gammel legacy-optikk funker fint på mFT, jeg skal ta meg noen runder med OM Zuiko objektivene mine på E-M5 når jeg får tid... Vurderer stadig å utvide utvalget mitt av gammel manuell optikk, jf denne tråden.

 

P4191321.jpg

 

P4191322.jpg

 

Med 135/2,8 er det best å bruke hele grepet, siden den veier en hel del og er ganske fremtung, med de to andre går det greit å bare bruke horisontalgrepet... Manuellfokusering går veldig fint, selv uten forstørrelse, men det kommer an på motivet. Er det detaljer/mønster i motivet er det ikke nødvendig med forstørrelse på 50mm og 135. Med fisheyen stopper jeg bare ned til f8 og stiller fokus litt ifra uendelig, så er ca alt fra 3 meter til uendelig i fokus... :)

Lenke til kommentar

De mest lyssterke gamle linser med OM-tilkobling som jeg har prøvd er f/1.8... for meg ser det ut til at de skarpeste og mest detaljerte bilder oppnås med f/11 eller f/16 som blendervalg.

Det vil jeg si er skikkelig rævva optikk :p

 

Det er mye om dette i E-P1 tråden; http://www.diskusjon...ic=1131569&st=0

 

 

Hva med Helios 44M-6 vidåpen på NX100:

5632513913_49c6eb23ef_b.jpg

 

Trur dette er E-P2 med Zeiss Pancolar 50/[email protected]

5377841600_eb5533a4f0_b.jpg

 

 

Utstyrsbilder:

 

5254264958_d93726b5fd.jpg

 

5253656317_5c309e558b.jpg

 

5253656543_db228aeabd.jpg

 

5253655267_0bb16620a6.jpg

 

Jeg er litt glad den tiden er over. Samyang 7,5mm FE blir den eneste MF optikken i min bag, kun AF optikk av god kvalitet. Skal t.o.m. holde meg unna billig fastoptikk av ymse kvalitet(les; Sigma).

Lenke til kommentar

De mest lyssterke gamle linser med OM-tilkobling som jeg har prøvd er f/1.8... for meg ser det ut til at de skarpeste og mest detaljerte bilder oppnås med f/11 eller f/16 som blendervalg.

Det vil jeg si er skikkelig rævva optikk :p

 

Det er mye om dette i E-P1 tråden; http://www.diskusjon...ic=1131569&st=0

 

Jeg er litt glad den tiden er over. Samyang 7,5mm FE blir den eneste MF optikken i min bag, kun AF optikk av god kvalitet. Skal t.o.m. holde meg unna billig fastoptikk av ymse kvalitet(les; Sigma).

 

Jau då, det er nok mye som kan sies om både dette og hint! :omg:

Takker for losing til den tråden. :yes: Interessant stoff å finne der.... :hmm:

 

Artig i perioder å drive med utprøving av alskens billig "leketøy" til de Pen'e (og de fleste andre kameraer for den saks skyld)! :dribble:

Blir nok aldri for gammel til lek, selv om en alltid faller tilbake til den "seriøse" delen.... :innocent:

Skal nok finne fram en del "andre" OM-linser fra loftet (rydde først)..... , mener å huske både Soligor og Albinar m.fl. i tillegg til Olyene...

Spennende å prøve om ikke annet.... :dremel:

Lenke til kommentar

Gammel legacy-optikk funker fint på mFT, jeg skal ta meg noen runder med OM Zuiko objektivene mine på E-M5 når jeg får tid... Vurderer stadig å utvide utvalget mitt av gammel manuell optikk, jf denne tråden.

 

Med 135/2,8 er det best å bruke hele grepet, siden den veier en hel del og er ganske fremtung, med de to andre går det greit å bare bruke horisontalgrepet... Manuellfokusering går veldig fint, selv uten forstørrelse, men det kommer an på motivet. Er det detaljer/mønster i motivet er det ikke nødvendig med forstørrelse på 50mm og 135. Med fisheyen stopper jeg bare ned til f8 og stiller fokus litt ifra uendelig, så er ca alt fra 3 meter til uendelig i fokus... :)

Takker for tips om den tråden! :yes:

 

Har tidligere prøvd FD på FT, og det funket forsåvidt greit. Blir vel til å prøve på mFT også (kjenner jeg meg rett) - får rote fram noen gamle FD-objektiver igjen snart kanskje.... Artig dette gitt! :cool:

Lenke til kommentar

Fortsetter å teste med gamle objektiver med OM-fatning. Fant igjen flere objektiver på loftet... :ph34r:

 

Denne gangen en COATED SUPER ALBINAR AUTO 1:2.8 f=28mm koblet på min E-P3 med adapter MF-2!

Iso200 , f11

 

Bildet er tatt ut gjennom et kontorvindu (ser vel noen reflekser av vindusglasset).....

 

Tja, hm..., gikk vel greit nok, men muligens bedre med noen andre objektiver tidligere kanskje.... :hmm:

post-251380-0-05009200-1335464397_thumb.jpg

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...