Gå til innhold

Rente på studielån


hkl

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har ikke brukt noe av studielånet, bare spart for å få rentene. Når jeg er ferdig tenker jeg å betale tilbake alt under første innbetaling. Vil det da være snakk om renter? Slik jeg har forstått løper ikke renter før studiet er over/evt man slutter å få støtte fra Lånekassen.

 

Etter hvert er det jo snakk om en del penger(fullt stipend i 4,5 år). Ville det kanskje lønne seg å prøve å innvestere de i stedet, og heller betale vanlige avdrag og rente? Teit spørsmål, men har lite erfaring med innvesteringer utenom sparekontoer, og foretrekker å ikke ta så mange risikoer slik at ting havner utenfor min kontroll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du betaler alt sammen med en gang du er ferdig, så vil du ikke måtte betale en eneste krone i rente. Renter løper ikke før studiet er over nei. Så da har du jo tjent renter på dette her :)

 

Det kan absolutt kunne lønne seg å investere det ja. Gjennomsnittlig avkastning på aksjemarkedet er ihvertfall betraktelig høyere enn renten på studielånet. Men samtidig så må du jo betale ned på lånet. Hvis du ikke liker risiko og det å ikke ha kontroll så er kanskje ikke aksjemarkedet helt plassen for deg. Selv har jeg ingenting imot litt kalkulert risiko, men ville nok i samme situasjon som deg likevel ha betalt ned hele studielånet med en gang og blitt kvitt det en gang for alle og sagt meg fornøyd med de rentene jeg hadde tjent underveis. Hadde nok vært en herlig følelse av å slippe å se en eneste regning fra lånekassen :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke tilbakebetalt. Mulige ting å bruke dem på:

 

1. Du kommer sikkert til å ta opp et lån i en eller annen forbindelse etter endte studier. Det kan være boligkjøp, bilkjøpt etc. Lånet du har i lånekassen vil helt sikker har gunstigere betingelser enn lånet du får i banken.

 

2. BSU når du kommer i situasjon der det lønner seg å spare. Rentene på BSU-kontoen er nesten helt sikkert høyere en lånerenten i lånekassen. Du har vel kanskje allerede jobbet endel siden du greide deg uten å bruke lånet? Kanskje du allerede nå kunne puttet litt i BSU? (Med mindre du har sølvbestikk stikkende ut av stussen).

 

3. Sparing. Kostnaden ved å ha dette lånet dersom du har pengene stående på en høyrentekonto er så og si null, kanskje tjener du til og med litt på det. Dersom du ikke enda kan bruke disse pengene som i punkt 1. eller 2. kan du la de stå her og vente til du trenger de. (Bare sørg for at du ikke havner i klemme med antall årlig utdrag fra en evt høyrentekonto)

Det er mange banken som har høyere innskuddsrente enn lånekassens utlånsrente:

http://www.norskfami...nterest=2&keys=

 

4. Investering. Å låne til å spekulere er vel egentlig fyfy, spesielt om du ikke liker risiko. Men du trenger jo ikke putte hele lånet i Funcom-aksjer. Du kan ta en mindre del av lånet og putte i fond, indeksfond eller noen solide aksjer (type statoil etc).

Dette er ikke et råd, men en mulighet (og ikke la det bli debatt om eksempelaksjene jeg valgte, de var plukket litt utfra luften).

 

 

Uansett, med lånekassens lave rente og ellers gode betingelser ville jeg ihvertfall ikke betalt det ned.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Takk fra begge, gode tips. Godt poeng at jeg kan sette det på høyrentekonto ellern investere i fond, vurderer det. Det at jeg kan tjene på å ha det på en konto med høy rente både mens jeg tar opp lånet, men også tjene på det når jeg er ferdig med utdannelsen siden Lånekassen har så lav rente(i hvert fall for øyeblikket) er jo genialt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...