Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innførsel av Salvia Divinorum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal om ikke lenge til utlandet.

I landet som er reisemål er Salvia tillatt og reseptfritt.

I Norge er det definert som et legemiddel. Kan jeg da ta med meg litt hjem? Tenker på EØS-avtalen og sånn. Slik jeg har oppfattet det så er det lov å ta med seg en liten mengde til eget forbruk så lenge det er ervervet på lovlig vis i et EØS-land.

Er jeg helt på jordet? Hva skjer om jeg blir stoppet i tollen? Anonym poster: 9a0cd375a6c1e9d729f85d48a9cdd0e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Medbraktimport av legemidler er regulert av legemiddelimportforskriften § 3-2. Privatpersoner kan importere legemidler til personlig forbruk. Hvis det er medbrakt kan man ta med ett års forbruk fra EØS-land, og tre måneders forbruk fra andre land (såkalte "tredjeland"). Dokumentasjon på at det er til personlig bruk og at det er lovlig skaffet i innkjøpslandet må forelegges for tollvesenet.

Såvidt jeg vet kan du ikke gå på "grønn sone" gjennom tollen - siden legemidler er underlagt importrestriksjoner må du gå på rødt og deklarere dem.

Såvidt jeg kan se står ikke virkestoffene i salvia divinorum (salvinorin A, diterpenoid) på narkotikalisten eller tilvirkningslisten.

Så lenge du går på rødt og deklarerer alt du har med deg skal du ikke få problemer i tollen selv om det skulle vise seg at stoffet er ulovlig i Norge. Varen vil inndras (og trolig destrueres), men så lenge du er ærlig mot Tollvesenet - går på rødt, oppgir hva du har med deg, og ikke skjuler noe - skal du ikke lide noen risiko for straff.

Hvis du ønsker en endelig avklaring er antagelig Statens Legemiddelverk rett adressat.

• Liker 1
Skrevet

Takker for godt svar. Kan sende en forespørsel til Statens Legemiddelverk for sikkerhet skyld. Skader jo ikke akkurat.

Kommer i tilfelle til å poste det svaret jeg får av de her.

Regner med det er ganske i samsvar med det du skriver. Du har pleid å gi folk ganske korrekte svar tidligere. Anonym poster: 838faea1de04b21101560eae28282a6f

Skrevet

Bestill salvia i posten. Om det blir stoppa i tollen så tar de det bare å destruerer det med mindre du kan fremlegge resept. Ingen straffeforfølgelse.

Tviler på du får noen lege til å skrive deg en resept på Salvia. Hva skulle du liksom legge til grunn? Nærmeste jeg har hørt noen komme er pga Bipolar Lidelse.

Skrevet

Hehe. Om legen din skulle i det hele tatt vite noe om Salvia så kaaaanskje du klarer å godsnakke han/henne til å gjøre det :p Men det er jo prata i at de skal flytte Salvia over på forbudt-lista pga alle som freaker ut på ekstrakt. Så du får skynde deg^^

Jeg har fått det igjennom tolla hver gang iallefall. Er vel 2 år siden jeg bestilte sist, så kan jo være de har blitt strengere/bedre på å luke ut. Avsender sendte det i vanlig brevformat folda inn i ett A4 ark, kun merka med ett smilefjes^^ good times!

Å igjen, blir det stoppa skjer det ingenting!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...