Gå til innhold

spraymale logo på kabinett.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dekal er bare et fancy ord for klistremerke. Det vil si at du lager et klistremerke (typisk i et plast-materiale) og klistrer på kabinettet. Hvis du skal spraye den på så er det bare maskering som gjelder. Det er mulig å lage egne klistremerker med masker og klistre dem på før du sprayer, men DYI så er det papir/papp og maskeringstape som jeg har sett brukt oftest.

Lenke til kommentar

Dekal er bare et fancy ord for klistremerke. Det vil si at du lager et klistremerke (typisk i et plast-materiale) og klistrer på kabinettet. Hvis du skal spraye den på så er det bare maskering som gjelder. Det er mulig å lage egne klistremerker med masker og klistre dem på før du sprayer, men DYI så er det papir/papp og maskeringstape som jeg har sett brukt oftest.

 

Sånn klistremerke man klistrer på å sprayer, det er det jeg leter etter. Hvordan lager man det, hvor kan man finne utstyr til det?

Lenke til kommentar

Dekal er bare et fancy ord for klistremerke. Det vil si at du lager et klistremerke (typisk i et plast-materiale) og klistrer på kabinettet. Hvis du skal spraye den på så er det bare maskering som gjelder. Det er mulig å lage egne klistremerker med masker og klistre dem på før du sprayer, men DYI så er det papir/papp og maskeringstape som jeg har sett brukt oftest.

 

Jeg har funnet noe som heter sjablonger/stensiler. Hvordan funker det?

Lenke til kommentar

BlueEAGLE: Hvor viktig er det at man behandler underlaget man skal spraye på? Med f.eks. pussepapir eller noen andre slag spray/malingsmidler i forkant av selve spray-malinga?

Det viktigste er at det er RENT. Fett er din verste fiende her. En primer har bedre hefteegenskaper og vil gi et bedre resultat og man vil ha mindre risiko for avskaling, men om det er nødvendig må man selv vurdere. Skal kassen dras mye med runt på party o.l. så er det kanskje en god ide. Hvis den skal stå "til utsitlling" hjemme så er det unødvendig imo.

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket, men jeg finner ingen steder hvor det står akuratt hvordan og hvor det funker.

Hva er det som er vanskelig å forstå med dette?

 

 

En sjablong er en mal for å overføre et mønster. Stensiler er vanligvis laget av tynt materiale. Noen stensiler er laget for å overføre et enkelt mønster og andre, som alfabetet eller lettering stensiler, kan omfatte en helhetlig sett med mønstre for overføring.

En positiv sjablongen brukes til å overføre selve mønsteret. I positiv stensiler er et hull i form av mønsteret kutt i malene. Bruk av maling, blekk eller annen agent gjennom hullet, resulterer i et positivt syn på mønsteret. Negative sjablonger blir brukt til å overføre alt, men mønsteret, dvs. rommet rundt og /eller innenfor det, og dermed viser mønsteret. Negative stensiler er formen på mønsteret selv, og maling er brukt alle rundt dem, slik at mønsteret er det eneste som ikke er malt.

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket, men jeg finner ingen steder hvor det står akuratt hvordan og hvor det funker.

Hva er det som er vanskelig å forstå med dette?

 

 

En sjablong er en mal for å overføre et mønster. Stensiler er vanligvis laget av tynt materiale. Noen stensiler er laget for å overføre et enkelt mønster og andre, som alfabetet eller lettering stensiler, kan omfatte en helhetlig sett med mønstre for overføring.

En positiv sjablongen brukes til å overføre selve mønsteret. I positiv stensiler er et hull i form av mønsteret kutt i malene. Bruk av maling, blekk eller annen agent gjennom hullet, resulterer i et positivt syn på mønsteret. Negative sjablonger blir brukt til å overføre alt, men mønsteret, dvs. rommet rundt og /eller innenfor det, og dermed viser mønsteret. Negative stensiler er formen på mønsteret selv, og maling er brukt alle rundt dem, slik at mønsteret er det eneste som ikke er malt.

 

Jeg spørte om hvordan jeg skulle gjøre det ikke om en link. Så takk for ingenting.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet noe som heter sjablonger/stensiler. Hvordan funker det?

Jeg spørte om hvordan jeg skulle gjøre det ikke om en link. Så takk for ingenting.

Nei, du spurte hvordan det funket, ikke hvordan du skulle gjøre det.

 

Du gjør det slik:

1: Lag en dekal

2: Klistre dekalen på kabinettet

3: Lakker mønsteret

4: Fjern dekalen.

 

Trodde ikke det var det du lurte på. :/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har funnet noe som heter sjablonger/stensiler. Hvordan funker det?

Jeg spørte om hvordan jeg skulle gjøre det ikke om en link. Så takk for ingenting.

Nei, du spurte hvordan det funket, ikke hvordan du skulle gjøre det.

 

Du gjør det slik:

1: Lag en dekal

2: Klistre dekalen på kabinettet

3: Lakker mønsteret

4: Fjern dekalen.

 

Trodde ikke det var det du lurte på. :/

 

Skjerp deg. Ikke vær så sur.

Lenke til kommentar

Du har noen alternativer for å få en logo på en kabbis.

Lakk som kan være komplisert men foretrekkelig om du skal ha en pen finish og det er en masse farger.

 

Alternativ 2 er billigere enn lakk og er standard klistremerke, disse selger bedrifter som driver med dekor og er printet på materiale som man oftest klistrer i vinduer og tåler hardt vær, altså ikke ditt vanlige klistremerke med andre ord.

 

Alternativ 3 om det er ca 1-4 farger i logoen så kan du få den i folie, dette er plast folie som er laget for vær og vind som skjæres ut av en skjæremaskin i fasongene som kreves (Du MÅ ha en vector basert logo for dette, ett bilde funker IKKE!) før disse så monteres til fasongen som kreves for din logo, og så klistres på overflaten.

Dette er den mest vanlige måten å ha en logo på en bil for eksempel, samme folien bruker også taxi selskapene for å få sine gule biler for eksempel, da denne kan lett rives av og fabrikkfargen kommer fram når bilen skal selges.

 

Montering av alternativ 3 kan være vanskelig da du vil først rengjøre overflaten og det er ekstra kritisk å få ut alt av luftbobler og samtidig få montert det rett.

Om overflaten kurver og ikke er flat så blir det også betydelig vanskeligere med monteringen.

 

Besvarte dette dine spørsmål? Har holdt på med dette i reklamebransjen så jeg er kjent med teknikkene.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...