Gå til innhold

[Løst] Overclock'er i5-2500k per kjerne virker ikke


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med o.c. per core på ASUS P8P67 Pro rev 3.1 med i5-2500k

 

Input i BIOS blir ignorert per core og tidligere fungerende oc all core's gjelder.

Selv om jeg lagrer og går in i BIOS igjen blir verdien 40 i multiplier selv om jeg har sått'e den til 42,42,40,40. Bruker ASUS suite som bekreftende program for cpu speed. (Viser freq på alle kjernene).

 

Har ikke begynt å trikse enda. Noen som har det samme problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skrur på strømsparing skal Turbo-funksjonen fungere korrekt, altså x16 multiplier ved idle, og 40 eller 42 multi når du kjører programmer. Når strømsparing er skrudd av vil du kun kjøre 4.0GHz uansett last.

 

Rimelig dumt å skru av strømsparing forresten, stabiliteten er like god, ytelsen er like god, og levetiden vil senkes.

Lenke til kommentar

Når du skrur på strømsparing skal Turbo-funksjonen fungere korrekt, altså x16 multiplier ved idle, og 40 eller 42 multi når du kjører programmer. Når strømsparing er skrudd av vil du kun kjøre 4.0GHz uansett last.

 

Rimelig dumt å skru av strømsparing forresten, stabiliteten er like god, ytelsen er like god, og levetiden vil senkes.

Eh... fikk problemer med 16x multipier siden reaksjon's tiden mellom 40 og 16 var for stor.

Lenke til kommentar

Når du skrur på strømsparing skal Turbo-funksjonen fungere korrekt, altså x16 multiplier ved idle, og 40 eller 42 multi når du kjører programmer. Når strømsparing er skrudd av vil du kun kjøre 4.0GHz uansett last.

 

Rimelig dumt å skru av strømsparing forresten, stabiliteten er like god, ytelsen er like god, og levetiden vil senkes.

Eh... fikk problemer med 16x multipier siden reaksjon's tiden mellom 40 og 16 var for stor.

Da gjør du noe galt: Latency for å øke/senke multiplier er ikke 100 sykluser engang, om du merker de nanosekundene det tar å gå opp og ned kan jeg dog forstå det.

Lenke til kommentar

Når du skrur på strømsparing skal Turbo-funksjonen fungere korrekt, altså x16 multiplier ved idle, og 40 eller 42 multi når du kjører programmer. Når strømsparing er skrudd av vil du kun kjøre 4.0GHz uansett last.

 

Rimelig dumt å skru av strømsparing forresten, stabiliteten er like god, ytelsen er like god, og levetiden vil senkes.

 

Dette er nok riktig for Sandy Bridge. På en annen side så kan du faktisk få en litt lavere og mindre konsistent score i benchmarks med strømsparing. Når det gjelder første generasjon av i7 så pleier strømsparing å gjøre systemet ustabilt med en ganske merkbar latency.

Lenke til kommentar

Når du skrur på strømsparing skal Turbo-funksjonen fungere korrekt, altså x16 multiplier ved idle, og 40 eller 42 multi når du kjører programmer. Når strømsparing er skrudd av vil du kun kjøre 4.0GHz uansett last.

 

Rimelig dumt å skru av strømsparing forresten, stabiliteten er like god, ytelsen er like god, og levetiden vil senkes.

 

Dette er nok riktig for Sandy Bridge. På en annen side så kan du faktisk få en litt lavere og mindre konsistent score i benchmarks med strømsparing. Når det gjelder første generasjon av i7 så pleier strømsparing å gjøre systemet ustabilt med en ganske merkbar latency.

Hvis du anser 1 promille varianse som ukonsekvent, så ja.

 

Har også overklokket Nehalem-baserte prosessorer med EIST, C1, C3 og C6 deaktivert, og så aktivert dem når jeg har nådd en stabil klokk uten noen problemer. Kan dog hende jeg bare har vært heldig og/eller ikke overklokket til grensa av stabilitet.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Når du skrur på strømsparing skal Turbo-funksjonen fungere korrekt, altså x16 multiplier ved idle, og 40 eller 42 multi når du kjører programmer. Når strømsparing er skrudd av vil du kun kjøre 4.0GHz uansett last.

 

Rimelig dumt å skru av strømsparing forresten, stabiliteten er like god, ytelsen er like god, og levetiden vil senkes.

 

Dette er nok riktig for Sandy Bridge. På en annen side så kan du faktisk få en litt lavere og mindre konsistent score i benchmarks med strømsparing. Når det gjelder første generasjon av i7 så pleier strømsparing å gjøre systemet ustabilt med en ganske merkbar latency.

Hvis du anser 1 promille varianse som ukonsekvent, så ja.

 

Har også overklokket Nehalem-baserte prosessorer med EIST, C1, C3 og C6 deaktivert, og så aktivert dem når jeg har nådd en stabil klokk uten noen problemer. Kan dog hende jeg bare har vært heldig og/eller ikke overklokket til grensa av stabilitet.

 

Det er også andre ulemper med EIST. For eksempel så ønsker jeg at CPUen alltid skal kjøre på overclocken når jeg spiller eller lignende. Med EIST så kjører den ikke på (X) overclock men for eksempel på 3200mhz, 3400mhz, 3600mhz osv i stede for (X) overclock når CPUen ikke stresses så mye. Når den konstant driver å flyter mellom 2800mhz og 3800mhz så føles ikke systemet som en helhet like stabilt og raskt som med den deaktivert. Det er en ganske merkbar forskjell med den av og på. Har testet med Prime95 og LinX i 98 timer (mye mer enn nødvendig..) for å sjekke stabilitet uten noen problemer. Scoren i 3DMark11 er også overraskende høyere med den deaktivert.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...