Gå til innhold

Norge er snart like feite som USA


Hvem sin feil er det naar unge, friske folk blir overvektige?  

28 stemmer

  1. 1. Hvem sin feil er det naar folk blir tjukke og de IKKE er syke?

    • Deres egen
      24
    • Foreldrene
      3
    • Matprisene
      1


Anbefalte innlegg

Holder utviklingen dagens framgang vil Norge om 20 aar ha en befolkning der rundt 85% er overvektige.

 

http://www.vektklubb.no/artikkel/tittel-20195419

 

Datagenerasjonen begynner aa gi utslag paa statistikken, det kan man trygt si. Latere hobbier, som pc og andre konsoler, og mindre fysisk aktivitet kombinert med at grandiosaen koster mindre penger og energi aa tilberede enn et fullverdig maaltid laget fra grunnen av har mye av skylden.

 

Mange er fremdeles aktive med diverse idretter, men det er ogsaa alt for mange som tilbringer mye av fritiden sin forran en skjerm mens neven fungerer som spade mellom potetgullposen og munnen.

 

Det begynner aa bli virkelig skummelt naar unge, friske mennesker foretrekker aa sitte hjemme som arbeidsledig og "leve" livet sitt online framfor aa skaffe seg en jobb og et liv.

 

Jeg legger mye av skylden paa pc-generasjonen, men de er ikke de eneste synderne. De fleste av oss foretrekker den enkle veien til en full mage og orker ikke bruke mye tid paa matlaging. "Det er jo saa dyrt" er det mange som sier, men frukt og gront er faktisk ikke noe dyrere enn potetgull og ferdiglaget pizza. Kjoper man inn det man trenger til et orntlig maaltid, som ei gryte med gronnsaker og kylling, faar man MYE mer mat ut av det enn du ville gjort fra ei grandiosa. Du er mett lengre og du har middagen fiks ferdig i flere dager framover. Det beste er at det tar maks 20 minutter og hakke opp gronnsakerne og kjottet og ha dem i gryta med litt vann. Sett dem i ovnen og la det staa et par timer, ferdig!

 

Folk gidder bare ikke. De kan takke seg selv naar vekta skriker av smerte under dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: Den gruppen med flest overvektige er IKKE PC-generasjonen, men menn fra 40-50 år.

 

For det andre, og forsåvidt også siste, er det ikke slik at en stor andel unge mennesker velger å sitte hjemme på trygd istedenfor å jobbe. Ja, noen gjør det, men andelen er så liten at den ikke gjør utslag på statistikken.

 

PS: Lær deg å formulere deg riktig. Et land kan ikke "snart bli like feite som USA". "Nordmenn er snart like feite som amerikanere", er det riktige.

 

EDIT: Og du, jeg ser du bor i London.. Sitter ikke litt i glasshus, da frøken? Storbritannia er tross alt Europas feiteste land, med Norge liggende rundt midten.

Endret av Hanske
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ett ganske alvorlig tema,jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk ikke bruker mer tid på for eks. friluftsliv,trening,eller klarer å kose seg med å lage god,sunn og bra mat selv.

Har man for lite tid til slikt,da har man i mine øyne ikke tid til noe egentlig.

 

 

 

Det er faktisk slik at den eldre generasjonen er i ferd med å bli sprekere enn oss under 40,og det er jo helt utrolig.

Det koster så mye mindre å ha gode vaner,enn det koster å snu dem.

 

*Forøvrig er jeg ikke enig i førsteposter sine "konklusjoner" hvis det er noen som tror det.

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Holder utviklingen dagens framgang vil Norge om 20 aar ha en befolkning der rundt 85% er overvektige.

 

http://www.vektklubb...tittel-20195419

 

Datagenerasjonen begynner aa gi utslag paa statistikken, det kan man trygt si. Latere hobbier, som pc og andre konsoler, og mindre fysisk aktivitet kombinert med at grandiosaen koster mindre penger og energi aa tilberede enn et fullverdig maaltid laget fra grunnen av har mye av skylden.

 

Mange er fremdeles aktive med diverse idretter, men det er ogsaa alt for mange som tilbringer mye av fritiden sin forran en skjerm mens neven fungerer som spade mellom potetgullposen og munnen.

 

Det begynner aa bli virkelig skummelt naar unge, friske mennesker foretrekker aa sitte hjemme som arbeidsledig og "leve" livet sitt online framfor aa skaffe seg en jobb og et liv.

 

Jeg legger mye av skylden paa pc-generasjonen, men de er ikke de eneste synderne. De fleste av oss foretrekker den enkle veien til en full mage og orker ikke bruke mye tid paa matlaging. "Det er jo saa dyrt" er det mange som sier, men frukt og gront er faktisk ikke noe dyrere enn potetgull og ferdiglaget pizza. Kjoper man inn det man trenger til et orntlig maaltid, som ei gryte med gronnsaker og kylling, faar man MYE mer mat ut av det enn du ville gjort fra ei grandiosa. Du er mett lengre og du har middagen fiks ferdig i flere dager framover. Det beste er at det tar maks 20 minutter og hakke opp gronnsakerne og kjottet og ha dem i gryta med litt vann. Sett dem i ovnen og la det staa et par timer, ferdig!

 

Folk gidder bare ikke. De kan takke seg selv naar vekta skriker av smerte under dem.

Har du noe data på at det er pc-generasjonen som har blitt feite? Hvor tok du dette fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har det med saken aa gjore at jeg bor i England? Og hva har skrivemaaten min med dette aa gjore? Jeg er ikke professor i norsk, men siden du tydeligvis forstod hva jeg mente trenger du kanskje ikke bruke tid paa aa paapeke at jeg, som 99% av alle andre nordmenn IKKE er professor i norsk?

 

Men til saken. Det er mange 'godt voksne' som (skal vi si) ikke direkte hjelper statistikken, det er jeg enig i. Men ved aa gjore det paavirker de ogsaa den yngre generasjon, spesielt sine egne barn. Folk flest faar matvanene sine fra oppveksten. Starter man livet med en diett paa hurtigmat saa har man lett for og fortsette langs den stien.

Jeg nevner at mange unge velger aa sitte hjemme som arbeidslose fordi mange av dem tar dette valget fordi pc-skjermen er mer attraktiv enn aa staa opp 6 om morgenen for aa dra paa jobb til 4 paa ettermidagen. Pengene, karrieren og arbeidserfaringen er mindre viktige enn det skjermen har aa tilby der aa da, et valg jeg vil tro de fleste angrer paa i ettertid. Da er den onde sirkelen startet. Jeg har tilbrakt min tid forran en pc og jeg har ALDRI opplevd at en 'gamer' foretrekker et sunt eple forran potetgullet og sjokoladen. DERFOR er valget av arbeidsledighet og pc/spill/tv (whatever) saa farlig, det er starten paa en usunn livsstil og et farlig kosthold.

Lenke til kommentar

For det første: Den gruppen med flest overvektige er IKKE PC-generasjonen, men menn fra 40-50 år.

 

For det andre, og forsåvidt også siste, er det ikke slik at en stor andel unge mennesker velger å sitte hjemme på trygd istedenfor å jobbe. Ja, noen gjør det, men andelen er så liten at den ikke gjør utslag på statistikken.

 

PS: Lær deg å formulere deg riktig. Et land kan ikke "snart bli like feite som USA". "Nordmenn er snart like feite som amerikanere", er det riktige.

 

EDIT: Og du, jeg ser du bor i London.. Sitter ikke litt i glasshus, da frøken? Storbritannia er tross alt Europas feiteste land, med Norge liggende rundt midten.

 

Hvordan kan det at OP har bodd i utlandet ha noe negativt å si på hennes argumenter? Du sier at siden hun har reist utenlands og opplevd mer, så er det mer sannsynlig at hun lever i en boble?? Jeg ville nå heller påstå at nordmenn som ikke har oppholdt seg i det minste i et halvt år i utlandet i et strekk er mer sannsynligvis i en boble-tilstand enn de som har vært ute å reist. Og hvorfor drar du dette personlig over på henne?

Lenke til kommentar

Problemet er at vi ikke må bevege hos, vi kan kjøre og ta bussen stort sett hvor vi vil. Vi trenger eller ikke være aktive for å overleve eller få inntekt. Mennesker er generelt sett late i den forstanden at vi vil gjøre ting mest mulig effektivt, dvs på kort tid og bruke lite energi.

 

Og i kombinasjon med bedre tilgang på mat enn noen gang blir vi feite slabbedasker.

Endret av trra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ER datagenerasjonen. Saa naar saa mange flere er overvektige i dag i forhold til for 20 aar siden, da sier det seg selv at den nye generasjonen er en stor medskyldig naar (som sykkeliten sier) 40 aareingene er sprekere enn dagens ungdom.

 

Her tar du feil. Dagens middelaldrende er langt tyngre enn deres foreldre var. Ja, de unge veier mer, men hovedforskjellen ser du i foreldregenerasjonen til datagenerasjonen.

 

Hva har det med saken aa gjore at jeg bor i England? Og hva har skrivemaaten min med dette aa gjore? Jeg er ikke professor i norsk, men siden du tydeligvis forstod hva jeg mente trenger du kanskje ikke bruke tid paa aa paapeke at jeg, som 99% av alle andre nordmenn IKKE er professor i norsk?

 

Men til saken. Det er mange 'godt voksne' som (skal vi si) ikke direkte hjelper statistikken, det er jeg enig i. Men ved aa gjore det paavirker de ogsaa den yngre generasjon, spesielt sine egne barn. Folk flest faar matvanene sine fra oppveksten. Starter man livet med en diett paa hurtigmat saa har man lett for og fortsette langs den stien.

Jeg nevner at mange unge velger aa sitte hjemme som arbeidslose fordi mange av dem tar dette valget fordi pc-skjermen er mer attraktiv enn aa staa opp 6 om morgenen for aa dra paa jobb til 4 paa ettermidagen. Pengene, karrieren og arbeidserfaringen er mindre viktige enn det skjermen har aa tilby der aa da, et valg jeg vil tro de fleste angrer paa i ettertid. Da er den onde sirkelen startet. Jeg har tilbrakt min tid forran en pc og jeg har ALDRI opplevd at en 'gamer' foretrekker et sunt eple forran potetgullet og sjokoladen. DERFOR er valget av arbeidsledighet og pc/spill/tv (whatever) saa farlig, det er starten paa en usunn livsstil og et farlig kosthold.

 

De aller fleste trygdede unge mennesker, er kvinner, som regel uten annen utdanning enn vgs. Jeg skjønner dermed ikke at gamere, som for det meste er gutter, skulle gjøre så mye med dette.

 

Ja, vi veier mer enn før, men nei, det er ikke gamerne som er årsaken til dette.

 

Jeg har selv bodd i utlandet, og om et par måneder reiser jeg til Japan for å bo der. Det er et av verdens mest høy-teknologiske samfunn, men allikevel er fedme nesten ikke-eksisterende. Jeg ser ikke koblingen PC = overvekt.

 

Hvordan kan det at OP har bodd i utlandet ha noe negativt å si på hennes argumenter? Du sier at siden hun har reist utenlands og opplevd mer, så er det mer sannsynlig at hun lever i en boble?? Jeg ville nå heller påstå at nordmenn som ikke har oppholdt seg i det minste i et halvt år i utlandet i et strekk er mer sannsynligvis i en boble-tilstand enn de som har vært ute å reist. Og hvorfor drar du dette personlig over på henne?

 

Jeg har aldri sagt at hun lever i en boble, men jeg mener hun tar feil når det gjelder hvem som utgjør forskjellen når det gjelder overvekt.

 

Jeg vil si jeg er et bereist menneske, og ser tydelig forskjell på størrelsen på menneskene i landene jeg drar til. Norge er ganske average i verden. Storbritannia er blant de feiteste. Jeg skjønner bare ikke helt hva som er vitsen med å hakke på et land når det man selv bor i er mye verre.

 

Men TS, beklager hvis du så på mine innlegg som personangrep.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ett ganske alvorlig tema,jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk ikke bruker mer tid på for eks. friluftsliv,trening,eller klarer å kose seg med å lage god,sunn og bra mat selv. Har man for lite tid til slikt,da har man i mine øyne ikke tid til noe egentlig. Det er faktisk slik at den eldre generasjonen er i ferd med å bli sprekere enn oss under 40,og det er jo helt utrolig. Det koster så mye mindre å ha gode vaner,enn det koster å snu dem. *Forøvrig er jeg ikke enig i førsteposter sine "konklusjoner" hvis det er noen som tror det.

 

Vet du hva? Jeg har svaret, tror jeg.

For at vi skal faktisk bli bedre på friluftsliv og trening og matlaging så er det kun 1 ting som virkelig må få gjennomslag: Vi må kutte ut å overdrive det til de grader i populær kultur. Få redusert ned "sånn trener du bedre" spaltene til en rapport hvert andre-tredje år, få bort "dette skal du ete for å gå ned i vekt" fra spaltene, og for guds skyld drep tabloidoformatets ondskap mens vi først er i gang. For at vi skal ta egeninnsatsen på alvor så må vi høre at vi skal ete, kanskje 1-2 ganger igjennom livet, og ikke bli maset til døde av den evige regla om egeninnsats og brunost. Det er sagt på en litt vel polarisert måte, men det er fortsatt sant.

Folk går ikke på ski lengre fordi det er så dødseriøst. Folk sykler ikke fordi det er så dødseriøst. Osv, osv, osv. For at folk skal ta en ting seriøst, så må vi nok innse at forsøk på å ta det dødseriøst bare leder til at folk tar det for en elitegreier, og tror at inngangsbarrieren er alt for høy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det at folk tror ting er så dødserriøst det tror jeg lite på egentlig,tror heller ikke noe at barrieren innenfor hverken,ski,sykling,eller noen andre type friluftsliv er høy(ikke med de aktivitetene jeg driver på med, her ønskes folk velkomne uansett nivå).

 

Det det handler om for folk flest er så enkelt som å ta seg en gåtur i skogen,ta seg en liten sykkeltur,eller skitur.

 

Faktisk er det ikke verre enn det,men det er jo bare så behagelig å sitte i sofaen og belønne seg selv med snop,en kjapp pizza,så slipper man jo få vondt av å bevege seg.

 

Terskelen for å sette seg på en sykkel,og ta en liten runde på for eks.1-2 mil er ikke høyere enn man gjør det selv.

 

Hvis man skulle være redd for å delta i en aktivitet for at man tror at man må være helt i toppen for å drive på med det,ja da er man langt ute å kjøre uansett når det gjelder ett realistisk syn på ting.

 

Siden du trekker inn media,hvem er det som hører på alt hva de har å komme med?

Har folk sluttet å tenke selv?

 

I prinsippet er det ganske enkelt,men all over forviklingen av teamet fedme er ikke noe annet enn en kollektiv unnskyldning for å slippe å gjøre en innsats.

Lenke til kommentar
Jeg har tilbrakt min tid forran en pc og jeg har ALDRI opplevd at en 'gamer' foretrekker et sunt eple forran potetgullet og sjokoladen. DERFOR er valget av arbeidsledighet og pc/spill/tv (whatever) saa farlig, det er starten paa en usunn livsstil og et farlig kosthold.

 

Du har ikke opplevd det, nei?

 

Pleier ofte å ta meg et eple eller en pære mens jeg spiller jeg. Kanskje en gulrot også.

 

Det er godt, og nei, jeg er ikke aleine. I hvertfall ikke i "kretsen" min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Holder utviklingen dagens framgang vil Norge om 20 aar ha en befolkning der rundt 85% er overvektige.

Ja og om utviklingen fortsetter dagens fremgang så vil om 50 år 110% av befolkningen være overvektige.....

Vi må bare finne ut hvor de siste 10% kommer fra.... :roll:

 

 

Denne fyren (Jason Statham) er overvektig:

Jason-STATHAM-height-weight.pngJason-Statham-Workout-Picture.jpg

 

Han er 175 cm høy og veier 80 kg. Det gir en BMI på 26.

http://www.celeb-height-weight.psyphil.com/jason-statham-height-and-weight-how-tall/

 

Så hvor usunn er denne mannen tror du?

Endret av flesvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

sykkeliten: Det "underlige" er at jeg opplever det litt motsatt. "Klubbene" man kan bli med i er enten totalt fraværende og når man først vokser opp så går man fra å være med i klubb til å vel.... hvilken klubb? De klubbene som er igjen er det et "høyt nivå" på, og det gjør dem ofte elendige for folk som ikke skal være så seriøse på det. Det gjelder omtrent alle konkurranseidretter, med et mulig unntak på fotball, men selv fotball plages av dette. Elitismen skaper et frafall med alder, og det er bare en minoritet som sitter igjen på flere aktiviteter med årene.

Så da står man igjen med selvtreningsgruppene, som også er fraværende. Eller så er det grupper som fokuserer på meget lite givende aktiviteter, som f.eks Zumba(eller hvordan det nå staves).

Og da står man igjen med egentreningen. Noe som ofte er sterkt forsømt i forhold til hvordan dagens samfunnsborgere blir oppdratt, faktumet er at egentrening er sett på som en spesiell form for selvdisiplin i stede for en almen aktivitet.

"Turen ut" er ikke sett på noe som må gjøres 2-3 ganger uka, noe som også bidrar kraftig til problemet. Faktumet er at "turen ut" krever en ekstrem dedikering i lengden for at man skal faktisk ikke skal forrådtne.

 

 

Og har folk sluttet å tenke selv? Har du aldri hørt ordet "sau"? Har du aldri sett folk som leser noe, men aldri forsøker å være kritisk og hardt analyserende på teksten? På toppen av dette er folk vant til å bli nedlesset av tull og vissvass hver gang noe skjer. Tabloid, media, reklame, etc. Faktummet er at vis man ikke har utviklet et veldig kraftig informasjonsfilter så blir man noe sliten av vårt samfunn. Og på toppen av dette så er ikke alt for mange jobber fysiske. Og mange blir veldig sliten bare på jobben, og trening er ofte sett på som noe som er utmattende, så skal man bli mer sliten? Det er en kraftig feilsluttning, men vi kan ikke benekte at folk faktisk utfører nøyaktig denne.

Og kanskje det aller verste er at vi som samfunn er ganske bildyrkende, og at landet er isdekt halve året. Sykkelen er forsømt pga disse grunnene, og det gjør også saken verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...