Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hjelp til Novelle


Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive en novelle og har fått et tema eller et ord. "kreft". Har aldri skrevet en novelle før. Har tenkt litt på hva jeg skal skrive om og jeg kom frem til at jeg skulle skrive om en gutt som liker en jente som har kreft.

 

noen som kunne hjulpet meg på starten ?

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var alltid fan av å starte "in medias res", som betyr "midt i tingene". Jeg lager ingen spesiell innledning, jeg begynner bare med å skrive fra et punkt som passer meg. For eksempel midt i en samtale.

 

En av de novellene jeg fikk A på starta slik:

 

"Nei!" ropte hun, og stormet ut døra.

"Hun vil aldri se ting slik vi gjør" sa Serena til faren etter vakta forlot rommet. "Hun har sin egen verden å forholde seg til".

 

Dette er et eksempel på "In medias res" hvor man bare kastes ut i selve handlinga, uten spesiell innledning.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha skrevet novellen i 1. person.

 

Begynn med noe universelt om døden, om hvordan du for fem år siden ble bevisst på din egen dødelighet da du så din bestemor dø på sykehus. Nå opplever du samme dødeligheten i jenta du er forelsket i, hvor sårbart livet er osv. Hun er for ung til å dø, samtidig er det en slående realitet. Spørsmålet må ikke bli hvordan hun skal overvinne kreften, det må snarere bli hvordan kjærligheten kan overvinne den siste tids frykt for døden. Og selvfølgelig må hun dø på slutten (dette skriver du selvfølgelig ikke, du skriver hvordan du ved det definerende øyeblikket ser blikket hennes gli til kjærlighetens land - kjærligheten dere to hadde delt i de små øyeblikkene ved havet eller lignende).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg var alltid fan av å starte "in medias res", som betyr "midt i tingene". Jeg lager ingen spesiell innledning, jeg begynner bare med å skrive fra et punkt som passer meg. For eksempel midt i en samtale.

 

En av de novellene jeg fikk A på starta slik:

 

"Nei!" ropte hun, og stormet ut døra.

"Hun vil aldri se ting slik vi gjør" sa Serena til faren etter vakta forlot rommet. "Hun har sin egen verden å forholde seg til".

 

Dette er et eksempel på "In medias res" hvor man bare kastes ut i selve handlinga, uten spesiell innledning.

 

Tussen takk for svaret! Dette er helt sikkert på at jeg skal ha med.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha skrevet novellen i 1. person.

 

Begynn med noe universelt om døden, om hvordan du for fem år siden ble bevisst på din egen dødelighet da du så din bestemor dø på sykehus. Nå opplever du samme dødeligheten i jenta du er forelsket i, hvor sårbart livet er osv. Hun er for ung til å dø, samtidig er det en slående realitet. Spørsmålet må ikke bli hvordan hun skal overvinne kreften, det må snarere bli hvordan kjærligheten kan overvinne den siste tids frykt for døden. Og selvfølgelig må hun dø på slutten (dette skriver du selvfølgelig ikke, du skriver hvordan du ved det definerende øyeblikket ser blikket hennes gli til kjærlighetens land - kjærligheten dere to hadde delt i de små øyeblikkene ved havet eller lignende).

 

Lykke til!

 

 

Tussen takk!!! Du ga meg det bra svaret! Du ga meg en stor hjelp noe jeg setter stor pris på!!

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

jeg skal lage en novelle har aldri laget en før vil noen hjelpe meg?  

 

A Skriv en novelle der jeg-personen er gal uten å vite om det selv.

Gi små hint underveis.

Lag en overskrift som passer.

 

 

 

1,5 side

Endret av ewin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...