Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skal kjøpe moped


sk97

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svært få sykler har faktisk muligheten til det. Og om muligheten er der, så er det veldig lite.

Skulle faktisk til å kjøpe Rieju selv, helt til jeg så hvor høy den var. Er like høy som deg forresten. Nådde ikke ned til bakken med tærne en gang.

Spurte om muligheten til å senke den, men det var ingen mulighet. Den var faktisk så lav som den kunne bli.

 

Tror Apriliaen er noe lavere.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan denne modellen er da, men det beste er om du prøver såklart.

Men den Riejuen jeg prøvde, som ligner ganske mye på den du har sett på, var altfor høy.

 

Om du ikke finner Rieju, så vil du i hvert fall finne Aprilia og Derbi nesten overalt.

 

Hva med denne?

http://erling-sande.no/wsp/erlingsande/frontend.cgi?func=publish.show&func_id=1543&table=PRODUCT&title=Senda%20X-treme%2050%20R&parent_id=1006&category=1019&open=20010

 

X-treme med knastedekk :)

Lenke til kommentar

Finnes ikke noen "hvilken plombering" forøvrig. Det er rett og slett en ring som gjør at det slippes igjennom mye mindre eksos en vanlig.

 

Kompresjonsforhold er litt komplisert, men kan prøve så godt jeg kan. Rett gjerne på meg folkens.

I mopeden har du stempler, og kompresjonsforholdet er forholdet mellom lufttrykket som er utenfor motoren, og trykket i sylinderen når stempelet er i sin høyeste posisjon (Wikipedia).

Disse stemplene går opp og ned veldig raskt, og forholdet måles da i luftrykket utenfor, trykket som da er i sylinderen når stempelet er helt øverst.

Det er da forholdet mellom luft og bensin som blir blandet sammen i sylinderen. En høyere kompresjonsforhold vil gjøre så motoren brenner og bruker drivstoffet mer effektivt. Et høyere forhold betyr høyere fart.

 

"an engine is basically a pump which squeezes in air/fuel mixture and then ignites it so that it expands back and produces mechanical energy. the compression ratio is basically telling you how much the engine squeezes a certain volume of air that it intakes. so a bike with a compression ratio of 12:1 means that for every 12 ounce volume of air that is sucked in, the piston squeezes that air to 1 ounce volume. the more air that is squeezed into the piston the more energy that is produced per engine capacity on the expansion stroke."

Lenke til kommentar

Var å spurte på butikken ang. Derbi sine og de sa at det ikke var noen fast innkjøring ettersom de ikke går raskt pga. plomberinga. Så man trenger ikke tenke på innkjøring om man ikke skal trimme den (Kanskje greit det med olje i tanken, da..)

 

Det var det han i butikken sa, ettersom jeg ikke kan noe som helst ang. motorer.

Lenke til kommentar

Mulig den ikke har noen fast innkjøring, men den BURDE innkjøres. Dette gjør så motoren går bedre, og får lengre levetid.

Jeg tror heller ikke at denne mannen har lest Derbi-brukermanualen, for der kommer det til å stå enten 50 eller 100 mil, da jeg har sett i en brukermanual fra Derbi/Piaggio før :)

 

Og ja, 12:1 vil være hakket bedre, men minimal forskjell grunnet at det bare er en moped.

 

Trimming fra 55-60 km/t gjøres ved å ta plomberingen i anlegget. Dette kan du egentlig gjøre selv, så ikke disse folka tar penger for noe så simpelt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Svært få sykler har faktisk muligheten til det. Og om muligheten er der, så er det veldig lite.

Skulle faktisk til å kjøpe Rieju selv, helt til jeg så hvor høy den var. Er like høy som deg forresten. Nådde ikke ned til bakken med tærne en gang.

Spurte om muligheten til å senke den, men det var ingen mulighet. Den var faktisk så lav som den kunne bli.

 

Tror Apriliaen er noe lavere.

Om han er 172 er ikke riejuen for høy for han, er ikke problem en gang.

Selv er jeg 175 å kjører motocross. Setehøyden på den er 955 mm (kilde) og setehøyden på rieju er 850 mm (kilde).

Når fint ned med tærne på crossykkelen min så ikke vær redd for at den er for høy.

Endret av Freestyle89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...