Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BSOD: 0x000001A Memory Management Error


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har hatt en del problemer med PCen denne påsken. Har hatt bluescreens i hytt og pine bla. 0x00000c5 og 0x000007e errors. Har nå gjort en clean windows install og bare installert drivere. Får da en ny bluescreen med error "Memory Management: 0x000001A". Har prøvd å feilsøke med å ta ut RAM brikker uten noe hell.

 

Har kjørt Windows Memory Diagnostics Tool uten at noen problemer er funnet.

 

Har hørt om memory dump analyse, hvordan funker dette? Håper på hjelp...

 

Specs:

 

i5-2500k

asus p8z68-v pro

asus 560ti

 

Er mildt sagt veldig lei av alle disse bluescreenene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan tyde på minnefeil (skyt meg hvis jeg tar feil, men tror også dette omfatter feil på skjermkortminne), eller driverproblemer. Har du sørget for å installere "ferske" drivere fra de forskjellige produsentenes hjemmesider? Legg minidump-filene (C:\Windows\Minidump\) som windows genererer under BSOD i en zip-fil og sleng den ut her, så er det sikkert noen som klarer å tyde den. Anbefaler samtidig at du kjører en grundig runde med "Memtest 86+" for å bekrefte/avkrefte feil på minnebrikkene dine.

 

Sliter med noe av det samme problemet på svigers sin PC. Har så langt avkreftet feil på SSD og minne.

 

Lykke til :)

 

EDIT: utfyllende info

Endret av Zero_Zun
Lenke til kommentar

Søtter Zero_Zun sin post, legger bare til en ekstra ting som også lager denne BSOD feilmeldingen. For lite virtuelt minne (VM er plass på harddisken som fungerer som ekstra RAM) kan gi deg denne feilmelding og det er en enkel ting å endre. Siden du har feilsøkt rambrikkene så holder jeg en knapp på dette eller problem med drivere (Typisk skjermkortdriver, i få tilfeller også chipset drivere).

 

Miniguide for å endre virtuelt minne:

  • Åpne System ved å klikke Start, høyreklikke Datamaskin og deretter klikke Egenskaper.
  • Klikk Avanserte systeminnstillinger i venstre rute. Administratortillatelse kreves. Hvis du blir bedt om å oppgi et administratorpassord eller en bekreftelse, skriver du inn passordet eller gir bekreftelse.
  • Klikk Innstillinger under Ytelse i kategorien Avansert.
  • Klikk kategorien Avansert, og klikk deretter Endre under Virtuelt minne.
  • Fjern merket for Automatisk størrelse på sidevekslingsfil for alle stasjoner.
  • Klikk stasjonen som inneholder sidevekslingsfilen du vil endre, under Stasjon [volumnavn]. Standard så skal dette være på C disken. (Anbefaler deg å bruke vanlig harddisk her og ikke ekstern. Hvis du har SSD så vil det å ha det på SSD disken gi bedre ytelse, men det kan slite ut disken fortere siden SSD blir fort slitt ut hvis informasjon lagres og slettes ofte, noe virtuelt minne blir)
  • Klikk Egendefinert størrelse, skriv inn en ny størrelse i megabyte i boksen Startstørrelse (MB) og Maksimal størrelse (MB), klikk Angi og klikk deretter OK.

Størrelsen på sidevekslingsfilen kommer an på hvor mye av harddisken du er komfortabel med å dedikere til dette. Anbefaler ihvertfall 5000 (Minimum) og 6000 (Maksimum). Personlig satte jeg denne til 15k min/16k maks, men det var hovedsaklig pga jeg ikke gadd vente på en ny blåskjerm hvis jeg skulle velge et for lite beløp (Maskinen jeg har nå er av en eller annen grunn ekstremt kresen på å ha nok virtuelt minne).

8000min/9000maks burde holde i massevis.

Endret av Bjoolz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nå prøvd å endre virtuelt minne samt installere windows på en annen harddisk uten lykke. Jeg har også kjøpt meg et nytt hovedkort da jeg sendte det jeg hadde inn til reperasjon men fikk ikke noe på garantien. Har fortsatt disse bluescreens errorene med mitt nye hovedkort (asus p8z68-v pro GEN3).

 

FI8Wa.jpg

Her er minidump: https://rapidshare.c...C9879FE7727|0|0

Håper noen kan få noe ut av minidumpen

 

Utenom specsene som er nevnt i førstepost har jeg en 850W PSU som er ~4 år gammel. Kan det være denne som streiker? Om det skulle være det syns jeg det er litt merkelig at det bare er minnefeil som kommer frem. Hva med VRAM fra skjermkortet? . Jeg prøvde med min bror sitt gamle skjermkort og fikk bluescreens da også, men kan ikke si med sikkerhet at det var memory feil. Installerte ikke driverne til det skjermkortet og det er mulig det var noe feil med det.

 

EDIT: Legger til at PCen nettopp slo seg av av seg selv helt uventet (som om strømmen gikk). Føler det peker ganske mye mot PSUen.

Endret av Nyph
Lenke til kommentar

Dette peker desverre mot en defekt minnebrikke.

 

PROCESS_NAME: svchost.exe

IMAGE_NAME: memory_corruption

 

Prøv å bruke memtest for å se etter feil på minne. Guide

 

Det gir ikke mening fordi jeg kjøpte nye minnebrikker for 2 måneder siden. Jeg har prøvd å bare bruke de gamle, bare de nye, 2 av de gamle + 1, 2 av de nye + 1 og alle 4 og jeg har fått memory error alle gangene.

 

EDIT: Og ja, det er samme type minnebrikker.

Endret av Nyph
Lenke til kommentar

God nyhet. De to nye dump filene peker mot et problem med Marvel controlleren. Det første blir å prøve å installere en ny driver. Hvis dette fortsatt ikke hjelper så har jeg sett at flere har hatt problemer med å bruke Marvel porten selv med en marvel SSD. Bytting av inngang er anbefalt av flere.

 

EDIT: Hvis det fortsetter så hadde det hjulpet om du hadde inkludert hvilket hovedkort du bruker og SSD.

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

God nyhet. De to nye dump filene peker mot et problem med Marvel controlleren. Det første blir å prøve å installere en ny driver. Hvis dette fortsatt ikke hjelper så har jeg sett at flere har hatt problemer med å bruke Marvel porten selv med en marvel SSD. Bytting av inngang er anbefalt av flere.

 

EDIT: Hvis det fortsetter så hadde det hjulpet om du hadde inkludert hvilket hovedkort du bruker og SSD.

 

Har installert driveren. Hva er Marvel porten? SATA? Er denne feilen ikke relatert til memory management feilen?

Lenke til kommentar

Det kan være relatert til memory management feilen, det kan hende det ikke er det. Marvel porten er SATA ja. Flere hovedkort har SATA porter fra to forskjellige produsenter. Marvel sin port har det vært en del problemer med, men de fleste som har en 6gb/s marvel port har 3gb/s på de fra annen produsent (Dette var ihvertfall tilfellet før). Naturligvis vil man heller bruke 6gb/s porten, noe som har ført til endel sinne fra forbrukerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...