Gå til innhold

Spørsmål om utdanning og vitnemål


c-bool

Anbefalte innlegg

Har gått 2 år på yrkesfag vg1 og vg2 og har no søkt på påbyggning til generell studiekompetanse, men lurer på om hvilken karakterer som gjelder når eg skal søke høgskole i senere tid? bare karakterene fra vg3, eller vg1 og vg2 og? og teller det like bra som og ta 3 år på allmennfag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det fortsatt er slik som da jeg gikk på VG er det alle avsluttende karakterer i alle fag du har hatt.

 

Dvs.: Har du hatt matte på vg1 og vg2 vil vg2 karakteren telle, men har du hatt engelsk bare på vg1 vil de følge deg hele veien.

 

Hvis du forstod meg? :)

Lenke til kommentar

Alle karakterer i avsluttende fag teller. Avsluttende fag er fag du ikke er forpliktet til å ta videre.

 

Norsk, gym, og B-/C-språk er fortsettende fag (altså fag du må ta over to/tre år). Her får du bare siste karakter. De aller fleste andre fag er avsluttende.

 

Matte er et avsluttet fag hvert år. Har du matte alle tre årene vil du derfor få minst tre karakterer i matte.

 

Det er ingen forskjellsbehandling mellom studenter som har generell studiekompetanse, uavhengig av hvordan du fikk den.

Lenke til kommentar

Enkelte ordninger for matematikk på yrkesfaglinjer hadde færre timer matte på VG1 enn det obligatoriske for å få GENS. I denne sammenhengen innebærer dette at du sannsynligvis tok deler av det som tidligere het 1MX/1MZ på VG1 og deler av det på VG3. Da skal du bare ha én karakter (for du har i realiteten ikke avsluttet faget på VG1).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...