Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fri rettshjelp etter personskade? (erstatningssak)


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg søkte erstatning fra NPE. Fikk avslag og skal nå klage dette inn til pasientskadenemnda. Om de opprettholder vedtaket så vil jeg ta dette inn for domstolene.

 

Jeg har lest litt angående fri rettshjelp. Der står det at man kan få dekket kostnader i forhold til personskade om man er innenfor inntekt og formuesgrenser.

 

Personskade kan hver så mye. Blant annet erstatningssak. Har jeg krav på å få fri rettshjelp om jeg må til retten med min sak?

 

Anonym poster: 7a710dd4c1f9ced0c8dce1c47a6625bd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil sjelden være aktuelt med fri rettshjelp for domstolene i saker etter pasientskadeloven. Justisdepartementet begrunner dette slik (fra rundskriv G-12/2005):

 

Pasientenes grunnleggende rettsikkerhet antas generelt å være tilstrekkelig ivaretatt gjennom saksbehandlingen i Norsk Pasientskadeserstatning (NPE) og Pasientskadenemnda. Det er derfor bare i spesielle tilfeller nødvendig/rimelig at det offentlige dekker saksomkostningene ved rettslig prøving av vedtak fattet av sekretariatet i NPE og Pasientskadenemnda, jf. rettshjelpsloven § 1 og pkt. 2.1. Slike spesielle tilfeller vil kunne foreligge ved klar dissens eller ny medisinsk dokumentasjon som stiller saken i et nytt lys. Det vises for øvrig til pkt. 5.4.2. om personskadesaker generelt samt fritt rettsråd i saker for NPE.

 

Så nei, som hovedregel kan du ikke påregne fri sakførsel for å trekke Pasientskadenemnda for domstolene.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg søkte erstatning fra NPE. Fikk avslag og skal nå klage dette inn til pasientskadenemnda. Om de opprettholder vedtaket så vil jeg ta dette inn for domstolene.

 

Jeg har lest litt angående fri rettshjelp. Der står det at man kan få dekket kostnader i forhold til personskade om man er innenfor inntekt og formuesgrenser.

 

Personskade kan hver så mye. Blant annet erstatningssak. Har jeg krav på å få fri rettshjelp om jeg må til retten med min sak?

 

Anonym poster: 7a710dd4c1f9ced0c8dce1c47a6625bd

Sjekk med inboforsikringen din (eller din husstands). Meget mulig at du har en rettshjelpforsikring der som kan hjelpe deg slik at du får dekket juridisk bistand.

 

Lykke til.

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...