Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan lucid dream'e?


Halland97

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lucid drømming krever både tålmodighet og viljestyrke. Det finnes ikke et fasitsvar på hvordan bli lucid, men det finnes flerfoldige metoder og teknikker og det er opp til hver enkelt å finne den beste metoden for dem. Å ha sin første bevisste drøm kan ta alt fra få dager til flere uker, så det er noe man virkelig må gå inn for. Den mest kjente metoden kalles DILD (Dream Induced Lucid Dream), som innebærer at du går fra vanlig drømmetilstand til lucid drømming. Det finnes også metoder som gjør at du går fra våken tilstand rett inn i en lucid drøm, men dette krever en del erfaring, så jeg går ikke inn på det akkurat nå. Så... hva er egentlig en bevisst/lucid drøm? Svaret er simpelt. Når du er i drømmeverdenen og vet at du drømmer, ja da er du faktisk lucid. Og det som er så morsomt med hjernen vår er at når du vet at du drømmer, så får du full kontroll over drømmen. Det beste med dette er nemlig at det føles helt ut som det virkelige liv, så du kan faktisk leke gud i en verden som oppleves som virkelig. Personlig hadde jeg ikke helt trua på dette da jeg ble introdusert for lucid drømming, men nå sitter jeg her flere år etter og gleder meg allerede til neste gang jeg legger meg.

 

Anyway! Som sagt, DILD er veien å gå for nye lucid drømmere. Metoden baserer seg på at du i en vanlig drøm blir bevisst på at du drømmer, og dermed blir lucid. Hvordan gjør man dette, spør du? Jo, ved hjelp av noe som kalles reality checks (RC). Dette er små tester du må gjøre til en vane å utføre i dagliglivet, som du etterhvert ubevisst vil gjøre i drømmene dine. Det kan være alt fra å holde for nesen og prøve å puste, telle fingre, slå av/på lysbrytere, se på klokka eller finne på noe helt unikt selv. Poenget med disse testene er nemlig at de i drømmeverden alltid vil ha forskjellige utfall. Man vil puste når man holder for nesen, ha forskjellige antall fingre, lysbrytere gjør ikke det de skal, og klokka vil som regel vise et forvridd mønster istedenfor tall og visere. Personlig liker jeg finger-telle-metoden. Når hjernen min bestemmer seg for å telle fingre i en drøm, ender jeg alltid opp med ni eller elleve fingre. Da kvekner jeg til og innser at dette ikke kan være virkeligheten, så da står jeg der i drømmen og kan gjøre hva jeg vil. Altså er jeg lucid.

 

Men nå har jeg skrevet mer enn jeg forventet, så jeg vil bare avslutte med å si at lucid drømming er noe jeg vil anbefale alle å prøve ut! Husk at tålmodighet er viktig, og når du først har tatt det første steget så er belønningen virkelig verdt det!

 

Slenger med nettsiden hvor jeg lærte mine første steg inn i denne fantastiske nye verdenen. Den burde absolutt leses før du begynner.

 

http://www.ld4all.com/guide.html

 

PS: Mange sliter med å huske drømmene sine. Da kan det være kjekt å skrive drømmedagbok, da dette hjelper enormt. Mer info om det finner du på nettsiden over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dette hørtes jo veldig flott ut, men for oss som mangler kunnskap:

 

-Hvordan oppleves en lucid drøm? Oppleves det som en dagdrøm, eller oppleves det mye mer virkelighetsnært?

Og hvor stor kontroll har du, om jeg drømmer om fisking, kan jeg bytte om hele drømmen? eller er det bare at jeg ikke lengre er en tilskuer, men heller en skuespiller i fisketuren?

 

Hvor ofte må man gjøre slike reality checks for å oppnå dette (altså jeg snakker ikke om tiden d tar å lære seg, men heller om hvor ofte i løpet av en dag)

Må det være flere enn en reality check?

 

Og sist men ikke minst: mister søvn effekt under en lucid dream? altså, får jeg samme type hvile, da jeg trodde poenget med søvn bl.a var å hvile hjernen's bevisste del.

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Dette hørtes jo veldig flott ut, men for oss som mangler kunnskap:

 

-Hvordan oppleves en lucid drøm? Oppleves det som en dagdrøm, eller oppleves det mye mer virkelighetsnært?

Og hvor stor kontroll har du, om jeg drømmer om fisking, kan jeg bytte om hele drømmen? eller er det bare at jeg ikke lengre er en tilskuer, men heller en skuespiller i fisketuren?

 

Hvor ofte må man gjøre slike reality checks for å oppnå dette (altså jeg snakker ikke om tiden d tar å lære seg, men heller om hvor ofte i løpet av en dag)

Må det være flere enn en reality check?

 

Og sist men ikke minst: mister søvn effekt under en lucid dream? altså, får jeg samme type hvile, da jeg trodde poenget med søvn bl.a var å hvile hjernen's bevisste del.

 

 

 

 

- Du merker at det er noe rart som skjer.. Det er ganske likt virkeligheten.. Bare at alt er anderledes..

 

- I en drøm er det bare DU som bestemmer. Ikke noen andre, Men ting kan bli vanskelig vis du blir for opphisset av at du vil gjøre noe for og si det på den måten.. Men alt er fult mulig i en drøm.

 

- For og oppnå dette kommer an på person fra person. Men det er metoder som kan få deg til og gjøre det i løpet av en natt..

 

 

- Og ja du får like mye søvn som du trenger..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg har hatt søvnparalyse mange gangar, men allikevel blir eg like stressa kvar gang det skjer. I det siste har dei ikkje vert like skumle, det har vert meir "snille" folk i rommet enn farlige beist som vil drepe meg, så det er kanskje en framgang?

 

Viss eg ikkje klara å legge fra meg dette stresset, vil eg aldri kunne oppleve lucid dreaming? Har veldig lyst å greie det, og har hørt at det er lett å havne i lucid dreaming etter en søvnparalyse. Så, korleis skal eg gripe saken fatt?

Lenke til kommentar

Har hatt lucid dream en gang for noen måneder siden. Jeg tok en morgentrening og skulle på jobb senere på dagen, men var så trøtt når jeg kom jeg at jeg la meg noen timer. Da "oppnådde jeg lucid dreaming", for å si det slik. :p

 

Hadde mange forskjellige drømmer, men forteller bare om en og hvordan jeg fant ut at jeg drømte.

 

Hadde vært på noe konsert greie og skulle hjemover, men hadde glemt skoene mine og gikk barføtt. Jeg sa til far'min at han skulle bare kjøre og jeg skulle ta bussen. Så snur jeg på gata og blir plutselig tatt og holdt fast av 2 sterke menn. Jeg skriker.

 

Plutselig er jeg på rommet mitt og hele rommet beveger seg. Tenker "Hmm, husker ikke at jeg tok bussen, hvordan kom jeg meg hit?". I neste øyeblikk sitter jeg på bakerste rad i bussen og finner ut.. "jeg drømmer!".

Bussen stopper og jeg går fremover, dørene åpner jeg og jeg flyr ut (jeg tenkte og valgte selv at jeg skulle fly). Er en grønn eng med helt hvit himmel og mange rare fasonger i lufta. Flyr frem til en rød firkant og tar på den, jeg kjente kanten på den med fingrene.

 

Så ble jeg sendt videre i neste drøm.

 

 

Å oppleve lucid dreaming var helt konge, håper jeg opplever det igjen. Fikk vite av en kompis at det var lettere å oppnå lucid dreaming etter en hard treningsøkt, for da er kroppen ganske sliten og trøtt.

Har derimot aldri opplevd søvnparalyse, hvor jeg har hørt at mange monstre/uhyggelige vesener står ved sengekanten.

Endret av xcitu
Lenke til kommentar

 

Å oppleve lucid dreaming var helt konge, håper jeg opplever det igjen. Fikk vite av en kompis at det var lettere å oppnå lucid dreaming etter en hard treningsøkt, for da er kroppen ganske sliten og trøtt.

Har derimot aldri opplevd søvnparalyse, hvor jeg har hørt at mange monstre/uhyggelige vesener står ved sengekanten.

Etter en hard treningsøkt og gjerne ved hjelp av kostilskudd som ZMA så er det gjort for min del hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...