Gå til innhold

Bevegelsdetektor til spotlights, hvilke ledninger skal hvor?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

da jeg flytta inn i leiligheten satt det allerede en bevegelsedetektor av typen ROBUS R360-01 kobla til 4 spotlights i taket i gangen. Etter et års tid tok den kvelden og nå er det bare bryter (med dimmer) som fungerer. Nå har jeg kjøpt meg en ny sensor av typen Schneider SE PIR 2w BAS og "selvsagt" er koblingene annerledes.

 

Gammel sensor er koblet slik:

L↓: Svart ledning

N: Blå ledning

L↑: Hvit ledning

 

Har lagt ved noen bilder av gammel og ny sensor. Den gamle hadde 3 hull til ledninger, mot 4 hull på den nye. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal koble ledningene på den nye.

 

Noen som vet? For jeg nada peil =)

post-47756-0-91290000-1332351535_thumb.jpg

post-47756-0-05796500-1332351601_thumb.jpg

post-47756-0-87232000-1332351607_thumb.jpg

post-47756-0-94955900-1332351617_thumb.jpg

post-47756-0-83736000-1332351740_thumb.jpg

Endret av Spartakus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

først så kan du ringe en elektriker. du vet ikke hva du gjør. du har ikke lov til å gjøre sånt el. arbeid. så fikser de det. derfor vil jeg ikke si det til deg da dette er en årsak til brann tilfeller. en pir er en aktiv enhet, altså den føler på området sitt hele tiden og utgjør større fare ved noe feil. jeg forstår at det er enkelt, men det er en grunn til hvorfor norge er en av det strengeste på el. sikkerhet. med økende bruk av innleid arbeidskraft fra lavprisland så er dette ikke bra på langtids sikt.

 

hvis dette hadde vert 24V og du var utdannet elektronikker så har du faktisk lov. de har inntil 50V. men jeg vet ikke hva spenning downlight din bruker. ring en elektriker å be de ta jobben når de er i nærheten, da sparer du endel i transport konstnader. jobben er enkel, men det går fort 1-2 timer med alt. de har en papirmølle de må fulle ut og kjører noen målinger pga papirene. de vil ikke like at du har kjøpt produktet selv, men kvaliteten skal de ikke ha noe å si på da Schneider er en stor produsent av materiell som det oser kvalitet av. derfor bruker installatører Schneider. ikke alle produktene har et fint design.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

da jeg flytta inn i leiligheten satt det allerede en bevegelsedetektor av typen ROBUS R360-01 kobla til 4 spotlights i taket i gangen. Etter et års tid tok den kvelden og nå er det bare bryter (med dimmer) som fungerer. Nå har jeg kjøpt meg en ny sensor av typen Schneider SE PIR 2w BAS og "selvsagt" er koblingene annerledes.

 

Gammel sensor er koblet slik:

L↓: Svart ledning

N: Blå ledning

L↑: Hvit ledning

 

Har lagt ved noen bilder av gammel og ny sensor. Den gamle hadde 3 hull til ledninger, mot 4 hull på den nye. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal koble ledningene på den nye.

 

Noen som vet? For jeg nada peil =)

N (blå) skal ikke kobles til på den nye og må sikres eller fjernes. Svart kobles på L og hvit kobles på ↑.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg er elektriker.

Den nye du har er faktisk enklere å koble enn den gamle.

Den gamle du hadde trengte driftspenning fra begge faser. Altså L og N.

Derimot den nye er litt mer moderne og trenger ikke N leder for å fungere.

Du kan altså eliminere den blå lederen din. Denne isolerer du med en wago.

Da sitter du igjen med svart og hvit leder. Ut i fra bildene er det litt vanskelig å se om det er svart eller hvit som kommer fra dimmeren, så det må du finne ut. Den som kommer fra dimmeren (tipper svart) kobler du på L og den som går videre til spotene (tipper hvit) kobler du på pil ut.

Du sier at det er fire tilkoblingspunkter på den nye. Dette er forsåvidt ikke riktig. Det er bare 2 bare at det er mulighet til å koble på 2 ledninger på samme inngang/utgang.

Håper dette hjalp deg.

Lenke til kommentar

Hmm, av ren interesse: Den gamle boksen fikk altså energi fra begge faser mens den nye bare får fra den ene. Denne ene er i tillegg modifisert av dimmeren siden detektoren sitter mellom dimmeren og lasten. Vil ikke dimmeren dermed kunne påvirke oppførselen til detektoren? Et tenkt scenario er vel at den gamle brukte N for styring av det som skulle passere i L og var dermed helt uavhengig av dimmerinnstillinger.

 

Eller er jeg helt på viddene nå?

Lenke til kommentar

Siden du spør av ren interesse, får jeg svare av rene interesse, selv om det er litt sent.

 

Du er nok på vidda, den dagen du klarer å leve elektrisk strøm med kun én tilførselsledning, har du nok en nobelpris i vente, hehe.

 

I alle elektriske kretser MÅ strømmen, på et eller annet vis, komme tilbake til kilden, enten det er via en annen fase eller jord.

For å forstå hvorfor, er det lurt å se på den elementære funksjonen av en elektrisk krets.

Strøm er elektroner i bevegelse, og kilden GIR ikke ut elektroner, de sender kun elektronene, som allerede eksisterer i ledningen, rundt. Dette kan sammenliknes med vann som strømmer i et rør. Vanntrykket er spenningen/volten, og vannmengden er strømmen/amperen.

 

Med andre ord trekker begger detektore strøm fra både L og N, men siden den ene har tre ledninger og den andre fire, er det nok snakk om en-polig brudd i den med tre ledere (altså er N-lederen alltid tilkoblet både detektor og lys, og L slås av når detektoren bryter), og to-polig brudd i den med fire ledere.

 

Du nevner dog noe interessant, detektoren som mottar strøm fra dimmeren vil få en uren og opphakket tilførselstrøm, som riktignok kan ha vært årsaken til at den ble defekt.

Lenke til kommentar

Jeg skrev vel litt uklart. Er klar over prinsippet :) Har lagt ved ett bilde. På den gamle detektoren ser jeg for meg at kontrollogikken i detektoren i prinsippet ikke i samme grad blir påvirket av lasten slik den nye blir siden den gamle har både L og N inn.

 

Selv ville jeg vel umiddelbart ha tenkt å koble dimmeren i serie med lasten uten en bevegelsesdetektor imellom men mulig det ikke går om dimmeren krever spenning på inngangene for å "huske" valgt dimmernivå etc.

post-111392-0-34843800-1334417578_thumb.jpg

Endret av skrudd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...