Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Det er mildt sagt en god stund siden sist jeg hadde min egen personlige sykkel, men i det siste har tanken om å kjøpe meg en vært veldig fristende. Jeg ser ikke på meg selv som en spesiellt erfaren terreng syklist eller utforkjører, men det er nok dette den vil bli brukt mest til. For meg er det uaktuelt å betale mer enn 10 000,- for en sykkel. Jeg driver med motocross fra før av og er ikke interessert i å bruke alt for mye penger på dette i første omgang.

 

Spørsmålet mitt er:

 

Når det gjelder sykkler priset fra 5 - 10 tusen, er det egentlig noen vesentlig forskjell i utstyr? Ja, jeg vet at som regel etter 7 høvdinger så er de fleste modeller utstyrt med hydrauliske bremser, men er det egentlig så mye bedre enn vanlige skiver i denne prisklassen? Er det egentlig nødvendig å bruke 8 - 9 tusen når man i utgangspunktet handler billig?

 

Jeg har hørt at selve rammen er det viktigste av alt, der etter gaffelen og så dekkene. Så lenge dette er på stell kan vel alt det andre oppgraderes sener om jeg skulle ønske det eller når det blir ødelagt?

 

Kan forresten slenge til at sykkler jeg har vært å sett på er; Diamant Zenith 30, Diamant Apex T5, Diamant Apex T4, Giant Revel 1. Alle var 2012 modeller.

 

Revel-1-Disc-White-Red.jpg

 

Så langt er det Giant sykkelen jeg vurderer, her mener jeg at det er mye å hente for pengene. Probleme mitt er bare at jeg har ingen erfaring med dette i det hele tatt, så alle mine meninger er bassert på spekulasjoner og sammenligninger med motocross :p

spacer.gif

Takker for all hjelp jeg måtte få :D

Endret av Fredtrix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hydrauliske bremser er vesentlig bedre enn mekaniske, de gir mye mer og bedre kontrollert utveksling slik at du får mer kraft og mer kontroll over modulasjonen.

 

Generellt på hardtail terrengsykler vil jeg si du får vesentlige oppgraderinger av funksjon opp til ca 12-14000 deretter blir oppgraderingene både dyre og mer vektorienterte.

 

Gianten har bedre bremser, diamant apexene har bedre gir, ingen av de har gafler som er eksepsjonelle.

 

Jeg ville tatt en kikk på cannondale trail SL 29"

 

Ingenting av dette er naturligvis downhill sykler. Skal du ha noen ny DH rigg bør du legge budsjettet på 20K minimum.

 

Dekk er en oppgradering de fleste gjør, mange sykler kommer med temmelig fjollete dekk når de er nye. Skal du tar sikte på å oppgradere gaffelen så se etter om rammen har konisk styrerør. Dette er blitt norm for bedre gafler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrauliske bremser er vesentlig bedre enn mekaniske, de gir mye mer og bedre kontrollert utveksling slik at du får mer kraft og mer kontroll over modulasjonen.

 

Generellt på hardtail terrengsykler vil jeg si du får vesentlige oppgraderinger av funksjon opp til ca 12-14000 deretter blir oppgraderingene både dyre og mer vektorienterte.

 

Gianten har bedre bremser, diamant apexene har bedre gir, ingen av de har gafler som er eksepsjonelle.

 

Jeg ville tatt en kikk på cannondale trail SL 29"

 

Ingenting av dette er naturligvis downhill sykler. Skal du ha noen ny DH rigg bør du legge budsjettet på 20K minimum.

 

Dekk er en oppgradering de fleste gjør, mange sykler kommer med temmelig fjollete dekk når de er nye. Skal du tar sikte på å oppgradere gaffelen så se etter om rammen har konisk styrerør. Dette er blitt norm for bedre gafler.

 

Takker for informasjonen, skal se på Cannondale sykkelen.

Lenke til kommentar

Enig i at hydrauliske bremser er bedre.

 

 

 

Hvis du driver på med motorcross , regner jeg med at du kjører temmelig tøft i de tekniske partiene.

Da trenger du en sykkel med god demper.

 

De syklene som er nevnt , har vel ikke av de råeste demperne.

 

Er det en sykkel som har gode dempere , så må det være White.

Den kommer med RockShocxs Reba , som er en knallbra gaffel.

 

 

stacks_image_106.png

 

 

Sykkelen er dessuten temmelig bra spekket , med XT gir og SLX hydrauliske bremser.

 

Vekta er også bra.

 

Fåes som http://whitebikes.no...ykkel_2012.html 26"

og http://whitebikes.no...ykkel_2012.html 29"

 

 

Etter som jeg har forstått så sies det at er du knallgod teknisk , så er det ikke så stor forskjell ifra 26 vs 29" i de tekniske partiene.

 

Er du halvgod (slik som meg) så er det stor forskjell.

Føler meg mye tryggere i terrenget med 29"

 

 

Noe annet er at de fleste syklene blir levert med 58 - 60 cm styre som standard.

Råder deg til nærmest umiddelbart å oppgradere det til noe bredere.

65 cm er minimum , gå helst for ca 70 cm eller bredere.

 

Tror også at det er lurt å kjøpe styre med backsweep.

Hvis ikke , få du bare vondt i håndleddene.

Endret av johome
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for hjelpen, skal kjøpe sykkel på Torsdag. Det blir fort White sykkelen, føler at kjøpet blir mer smart etter deres svar og anbefalinger, kudos! Kjører på med 29" etter som begge av dere har nevnt dette.

 

Gleder meg alt nå :D Tips til en kul sykkelhelg? Turstier og tøft tereng osv.

Lenke til kommentar

Vil bare komme med et tips om at det visst skal være mulig å få White sykkelen på XXl til ca 7000,- hvis du bruker Mastercard.

 

Leste det i en annen tråd , på et annet forum.

 

 

For å sette det i et perspektiv , så koster Reba gaffelen f.eks alene ca 3500,- i butikk.

Endret av johome
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare komme med et tips om at det visst skal være mulig å få White sykkelen på XXl til ca 7000,- hvis du bruker Mastercard.

 

Leste det i en annen tråd , på et annet forum.

 

 

For å sette det i et perspektiv , så koster Reba gaffelen f.eks alene ca 3500,- i butikk.

 

Takker for tipset!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vil bare komme med et tips om at det visst skal være mulig å få White sykkelen på XXl til ca 7000,- hvis du bruker Mastercard.

 

Leste det i en annen tråd , på et annet forum.

 

 

For å sette det i et perspektiv , så koster Reba gaffelen f.eks alene ca 3500,- i butikk.

 

Takker for tipset!

 

Stemmer dette med mastercardet?

 

Hvilken sykkel ble det?

 

Jeg skal selv kjøpe meg ny sykkel, 10-15k tenkte jeg. Veldig usikker på om jeg skal ha 26" eller 29".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...