Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Veteran som førstegangsbil?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er jeg kommet godt igang med lærekjøringen, og regner med at lappen er i lommen om en måneds tid. I den forbindelse er jeg begynt å se på bil.

 

Hvis utdanningsløpet mitt blir som planlagt, så kommer jeg til å gå siste året på skole i en annen by. Dette er egentlig lærling-tid, men de første 9 månedene er på skole på land uten lønn, dog med stipend.

 

Grunnen til at jeg vil ha bil er at det er veldig frigjørende og praktisk å ha i ulike sammenhenger, som utflukter, handleturer og i haste-situasjoner. På grunn av at jeg fortsatt vil være lærling uten lønn(læreplass med lønn er garantert i ettertid), så kom jeg til å tenke på veteranbiler. Jeg trenger ikke noe særlig luksus, men mange gamle biler er jo driftsikre og trenger heller ikke å ha noen veldig stor kilometerstand.

 

Hvis man tenker på avgift, så blir det bare i følge dagens avgifts-lover mellom 400-500,- i året, og med en forsikring på kanskje 1000,- i året, så blir det jo en ydmyk prislapp på 1500,- ekskludert drivstoff og service. Det blir jo atskillig dyrere med en moderne bil, hvis ikke veteranen skulle sluke drivstoff.

 

Men dette er jo ting som foregår i mitt hode, og vil gjerne forhøre meg hos dere på forumet før jeg tar et valg, da er jeg iallefall mer opplyst rundt saken.

 

Prisnivået jeg ser på er mellom 15000,- til 30000,-.

 

 

Takk på forhånd!

Endret av Rgr00n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine to første biler var forholdsvis gamle ('89 og '95). Hadde jeg skrudd tiden tilbake og kjøpt ny "førstebil" i dag, så hadde jeg nok gått for noe nyere.

 

Først og fremst pga sikkerheten men også litt på grunn av komforten. I år er det vel '82 modeller som kan registreres som veteranbiler (?), og blant dem er det vel ikke mange som har airbag eller ABS.

Jeg syns i hvert fall det er must med airbag, ABS og ESP kan man nå klare seg uten.

Lenke til kommentar

...

Det blir jo atskillig dyrere med en moderne bil, hvis ikke veteranen skulle sluke drivstoff.

...

 

Hehehehehe... hvis du ikke har tenkt veteranbil av merke fiat eller noe må du nesten regne med at den sluker drivstoff.

 

Når det er sagt har jeg ingen betenkninger med å anbefale gamle biler. Det er mange av nyere biler med ABS og Airbag som gjør det bekjymringsverdig dårlig i kollisjonstester. Ikke det at gamle biler er så bra, men det trenger ikke nyere biler å være heller. Det er mer man skal se på enn årsmodell.

Lenke til kommentar

med en forsikring på kanskje 1000,- i året, så blir det jo en ydmyk prislapp på 1500,- ekskludert drivstoff og service.

 

Veteranbilforsikring setter store begrensinger på bruksområde til bilen, det står ofte at du kun kan bruke bilen til hobbykjøring som f.eks til treff, så med mindre du har treff hver dag på jobben blir det vanskelig. Itilleg er ofte kjørelengde begrenset til 5-6000km i året.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Har en veteranbil nå som har vanlig forsikring, koster litt mer enn veteranforsikring, men betaler under 3000kr for full kasko og 8kkm.

 

 

Er det veldig langt mellom stedet du skal studere? Min bruker ca 0.8l pr mil ved langkjøring, helt akseptabelt det.

 

Man finner mange fine "vanlige" veteranbiler, type 240, mb e-klasse osv. som ikke bør by på store problemer.

Lenke til kommentar

Mine to første biler var forholdsvis gamle ('89 og '95). Hadde jeg skrudd tiden tilbake og kjøpt ny "førstebil" i dag, så hadde jeg nok gått for noe nyere.

 

Først og fremst pga sikkerheten men også litt på grunn av komforten. I år er det vel '82 modeller som kan registreres som veteranbiler (?), og blant dem er det vel ikke mange som har airbag eller ABS.

Jeg syns i hvert fall det er must med airbag, ABS og ESP kan man nå klare seg uten.

 

Ja, det blir jo et kompromiss å inngå. Men å eie en bil som ikke er veteran når jeg er student, det tviler jeg på at faktisk går. Kan jo fort komme opp i 10000,- i året, og med 3800,- ca. i stipend i måneden, som også skal gå til leie... Endene møtes ikke.

 

 

...

Det blir jo atskillig dyrere med en moderne bil, hvis ikke veteranen skulle sluke drivstoff.

...

 

Hehehehehe... hvis du ikke har tenkt veteranbil av merke fiat eller noe må du nesten regne med at den sluker drivstoff.

 

Når det er sagt har jeg ingen betenkninger med å anbefale gamle biler. Det er mange av nyere biler med ABS og Airbag som gjør det bekjymringsverdig dårlig i kollisjonstester. Ikke det at gamle biler er så bra, men det trenger ikke nyere biler å være heller. Det er mer man skal se på enn årsmodell.

 

Finnes da mange gamle biler med 1,2 - 1,4 i sylindervolum som ikke skal forbruke så mye. Går jo utover hestekreftene, men det er ikke en prioritet i det hele tatt. Bilen skal kunne ta seg opp i bra bratte bakker allikevel da.

 

 

med en forsikring på kanskje 1000,- i året, så blir det jo en ydmyk prislapp på 1500,- ekskludert drivstoff og service.

 

Veteranbilforsikring setter store begrensinger på bruksområde til bilen, det står ofte at du kun kan bruke bilen til hobbykjøring som f.eks til treff, så med mindre du har treff hver dag på jobben blir det vanskelig. Itilleg er ofte kjørelengde begrenset til 5-6000km i året.

 

Vel, da blir målet å finne en bil hvor vanlig forsikring er tålelig. Problemet blir da selvsagt antall ganger jorden har snurret rundt solen i min tid...

 

 

Har en veteranbil nå som har vanlig forsikring, koster litt mer enn veteranforsikring, men betaler under 3000kr for full kasko og 8kkm.

 

 

Er det veldig langt mellom stedet du skal studere? Min bruker ca 0.8l pr mil ved langkjøring, helt akseptabelt det.

 

Man finner mange fine "vanlige" veteranbiler, type 240, mb e-klasse osv. som ikke bør by på store problemer.

 

Går vel an å finne veteraner hvor forsikringen kan gå ned imot tusenlappen uten at det er veteranforsikring.

 

Hvis alt går etter planen, så blir jeg boende i Haugesund. Bur nå i Florø, så det er et lite stykke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...