Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Bruken av kilder


Anbefalte innlegg

Hei!

jeg lurte bare det med bruken av kilder, vis jeg søker på noe i wikipedia for eksempel og så tar jeg på et annet hvilket som helst språk,så kopierer jeg teksten.men ikke hele teksten. også oversetter jeg det på google.

er det greit? visst ikke var er det som skal være til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite tips innledningsvis; vær OBS på setningsoppbyggingen din, samt hvordan du bruker kommategn og punktum; da blir det lettere å forstå hva det er du spør etter.

 

Men jeg skal prøve å svare slik jeg har forstått innlegget ditt.

 

Når du tar noe som andre har skrevet eller sagt, skal du alltid oppgi dette! Det gjelder uansett hvilket språk det opprinnelig var på, hvilket språk du oversetter det til, hvilken kilde du tar det fra, om du bruker hele/deler av teksten, om du bearbeider den først osv.

 

Du trenger ikke å oppgi kilde på opplysninger som er alminnelig kjent, f. eks om du leser på Wikipedia at 17. mai er nasjonaldagen i Norge, trenger du ikke oppgi dette, da det er opplysninger som er alminnelig kjent.

 

Håper dette var oppklarende.

Spør hvis du lurer på mer.

 

MVH

Maria

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et lite tips innledningsvis; vær OBS på setningsoppbyggingen din, samt hvordan du bruker kommategn og punktum; da blir det lettere å forstå hva det er du spør etter.

 

Men jeg skal prøve å svare slik jeg har forstått innlegget ditt.

 

Når du tar noe som andre har skrevet eller sagt, skal du alltid oppgi dette! Det gjelder uansett hvilket språk det opprinnelig var på, hvilket språk du oversetter det til, hvilken kilde du tar det fra, om du bruker hele/deler av teksten, om du bearbeider den først osv.

 

Du trenger ikke å oppgi kilde på opplysninger som er alminnelig kjent, f. eks om du leser på Wikipedia at 17. mai er nasjonaldagen i Norge, trenger du ikke oppgi dette, da det er opplysninger som er alminnelig kjent.

 

Håper dette var oppklarende.

Spør hvis du lurer på mer.

 

MVH

Maria

beklager det med skrive-misforståelse :blush:

Jeg er utlansk, så jeg kan ikke på ei måte helt norsk...

Men ja du forstå hva jeg ville ha, så takk!

Lenke til kommentar

Et lite tips innledningsvis; vær OBS på setningsoppbyggingen din, samt hvordan du bruker kommategn og punktum; da blir det lettere å forstå hva det er du spør etter.

 

Men jeg skal prøve å svare slik jeg har forstått innlegget ditt.

 

Når du tar noe som andre har skrevet eller sagt, skal du alltid oppgi dette! Det gjelder uansett hvilket språk det opprinnelig var på, hvilket språk du oversetter det til, hvilken kilde du tar det fra, om du bruker hele/deler av teksten, om du bearbeider den først osv.

 

Du trenger ikke å oppgi kilde på opplysninger som er alminnelig kjent, f. eks om du leser på Wikipedia at 17. mai er nasjonaldagen i Norge, trenger du ikke oppgi dette, da det er opplysninger som er alminnelig kjent.

 

Håper dette var oppklarende.

Spør hvis du lurer på mer.

 

MVH

Maria

Beklager det med skrive-misførståelse :blush:

Jeg er utlandsk, så jeg kan ikke akkurat helt norsk.

Men ja,du forstå likevel hva jeg spurte om.så jeg takker svært mye!

Lenke til kommentar

 

 

 

Beklager det med skrive-misførståelse :blush:

Jeg er utlandsk, så jeg kan ikke akkurat helt norsk.

Men ja,du forstå likevel hva jeg spurte om.så jeg takker svært mye!

 

Det er forståelig at du gjør feil ettersom du er utenlandsk, håper du ikke tok deg nær av det. Det var ment som et råd :)

Så bra at det hjalp!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...