Gå til innhold

For lite gjeldsrenter oppgitt i skattekort


/dev

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har som en anelse at jeg har oppgitt for lite gjeldsrenter (på eit boliglån på 1,4mill) på skattekortet mitt for 2011, noe sånt som 30k i stedet for 55k.

 

Hva har dette å si for meg i praksis for oppgjøret som kommer nå snart? Jeg kommer vel "godt" ut av det iom jeg har fått fratrekk på for lite?

 

Ordner skatteetaten desse tallene for meg?

 

 

 

Usikker på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ha fått den relevante ligningsoppgaven fra din debitor. Sammenlign tallene der med faktisk betalte renter, og med det som står oppført på din ferdigutfylte selvangivelse som kommer om en drøy uke.

 

Dette vil føre til at du får et større fradrag enn det er antatt at du skulle hatt da skattekortet ble skrevet ut, noe som innebærer at du er trukket for mye skatt i 2011 og skal ha dette tilbake.

 

Under forutsetning av at du ikke har oppgitt for mye fradrag på noe annet da.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Dette er betalte renter i 2011, ja.

 

Men for å spørre igjen, er dette tall som skatteetaten retter opp for meg om det er opgitt feil? Skjønner at hvis jeg har oppgitt en for høy sum så kan jeg ende med smell, men det tror jeg ikke er tilfellet. Skjønner også at jeg bør oppgi så rett som mulig, men bare lurer på hva som skjer om det er feil.

Lenke til kommentar

Banken hvor du har lånet rapporterer direkte til skattemyndighetene hvor mye renter du har betalt, men du bør selvfølgelig sjekke tallene i selvangivelsen opp mot årsregnskapet fra banken. Det betyr at spørsmålet ditt er litt feil. Tallene du fører opp i skattekortsøknaden danner grunnlaget for hvilket skattetrekk du får gjennom året, ikke hva som står i selvangivelsen. Se på skattekortet som et budsjett, faktiske inntekter og utgifter kommer i regnskapet (selvangivelsen). Om du har oppgitt for lave kredittkostnader og andre inntekter ikke er høyere enn angitt i skattekortet vil du få igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen!

 

Jeg skal ta en ekstra titt nå når jeg får selvangivelsen i posten, og sjekke opp mot nedbetalingsplanen fra banken. Så får jeg evt sjekke skattekortet jeg har ute nå for 2012 og evt korrigere litt der også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...